En fråga till er med fulltilt pjäxor!

mcLovin

Ny medlem
Jag köpte ett par fulltilt hotdogger igår. Högerskon sitter perfekt men jag får lite ont på ovansidan av vänsterfoten. Så jag undrar om de sitter bättre om man får ett par åkdagar i dem? Någon som har haft liknande problem och vet om de blivit bättre med tiden?

hade vääääldigt ont dom första åkdagarna, men sen när dom format sig så är det dom bästa jag har kört med.

Tar alltid ett tag att bryta in nya pjäxor, kvarstår problemen är det bara att gå till en bootfitter eller fixa själv om du har koll på vad du pillar med.

Det var värst vad de gick fort att få svar idag! Om de skulle göra sjukligt ont så borde man väl ändå kunna få några hundralappar för dem... kom på en fråga till, kan man fixa längre trådar till spännena?

Hur mycket brukar det kosta att "baka" pjäxan hos en butik? Jag har också nyss köpt hot doggern och den satt lite obekvämare på vänstern med :S men det ordnar sig nog =)

Senast ändrad:
Dirty-T sa:
Hur mycket brukar det kosta att "baka" pjäxan hos en butik? Jag har också nyss köpt hot doggern och den satt lite obekvämare på vänstern med :S men det ordnar sig nog =)
200 på alpingaraget, och 800 om du ska trycka i en sula också, kan rekomenderas.

mcLovin sa:
Det var värst vad de gick fort att få svar idag! Om de skulle göra sjukligt ont så borde man väl ändå kunna få några hundralappar för dem... kom på en fråga till, kan man fixa längre trådar till spännena?
Snacka om att ge upp bara för att det gör lite ont?! :S

Fan fixa problemet ist om dom nu sitter okej på resten av foten.

linder sa:
mcLovin sa:
Snacka om att ge upp bara för att det gör lite ont?! :S

Fan fixa problemet ist om dom nu sitter okej på resten av foten.
Jag har iofs inte gett upp. ville bara ha bekräftat att de går att åka in dem.

Gjorde ont som fan för mej första veckan, sen gick det över, nu är dom det bästta som finns :)

Baka intuition linern (det den är gjord för) och skaffa en formgjuten sula. Borde vara olagligt att sälja pjäxor, till personer som åker mer än en vecka om året, utan formgjuten sula.

Senast ändrad:
hellbergarn sa:
Baka intuition linern (det den är gjord för) och skaffa en formgjuten sula. Borde vara olagligt att sälja pjäxor, till personer som åker mer än en vecka om året, utan formgjuten sula.
Varför då? Alla har inte behov av en sula även om du åker 5 månader. Du som bor i Schweiz borde väl veta det? Är väldigt få personer som har gjutna sulor och de flesta jag vet/känner åker betydligt mer än de flesta på freeride.se

Dessutom så är det ju ingen sula alls med i FT så där har du ju löst det problemet.

hellbergarn sa:
Varför då? Alla har inte behov av en sula även om du åker 5 månader. Du som bor i Schweiz borde väl veta det? Är väldigt få personer som har gjutna sulor och de flesta jag vet/känner åker betydligt mer än de flesta på freeride.se

Dessutom så är det ju ingen sula alls med i FT så där har du ju löst det problemet.

Som alla säger, pjäxan kräver några åkdagar innan den börja sitta skönt. Det är iaf vad folk skriver och säger. Mer vet ja inte då jag aldrig har åkt med denna pjäxa.

Mannen-som-surfar sa:
hellbergarn sa:

Alla kanske inte har ett stort behov av en formgjuten sula men jag skulle vilja påstå att det förbättrar allas skidupplevelse.

Du ökar blodcirkulationen i foten vilket resulterar i minskad riks för köldskador och helt klart bättre komfort vid lägre temperaturer. Detta vet jag inte säkert men jag tror nog att en gjuten sula skulle kunna reducera kramp i fötterna vid iaf 7 av 10 fall?

Teoretiskt borde också skidkänslan förbättras då 100% av fotens yta har kontakt med pjäxan.

Dom som du nämner som inte har gjort gjutna sulor är mycket möjligt bättre åkare än vad jag är men det betyder inte att deras pjäxor sitter optimalt eller att dom har bättre passform än mig. Om dom inte prövat gjuta sulor än så borde dom göra det. Jag var också väldigt tveksam och tyckte det va överdrivet, räcker väl med lite stöd i hålfoten tyckte jag. Sen nu när jag väl prövat så skulle jag ärligt kunna säga att skidåkning för mig skulle aldrig bli den samma om jag inte fick ha mina sulor.

Btw, thx Mange på alpingaraget. =)

Senast ändrad:
mina fulltilts som jag köpte härom veckan ny så sitter den vänstra skon sämre än den högra. Men affären jag köpte den av sa att det skulle ordna sig när man hade kört ett tag..

Man skulle ju kunna tänka sig att högerskon sitter bättre för att den antagligen provats ett gäng gånger i butiken av tidigare aspirerande Full Tilt kunder. Högern är ju den sko man brukar sätta på foten först.

ebba-t sa:
Man skulle ju kunna tänka sig att högerskon sitter bättre för att den antagligen provats ett gäng gånger i butiken av tidigare aspirerande Full Tilt kunder. Högern är ju den sko man brukar sätta på foten först.
Och därmer kära vänner skulle man kunna dra slutsatsen: Efter ett gäng användningar lär den sitta som en smäck!

Full tilt:sen behövs köras in lite innan dom sitter som dom ska. Min bror hade nämligen liknande problem innan.

ebba-t sa:
ebba-t sa:
Och därmer kära vänner skulle man kunna dra slutsatsen: Efter ett gäng användningar lär den sitta som en smäck!
Tror mer det beror på att höger resp. vänsterfoten inte är identiska, utan är lite
olika.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp