En kort utflykt i fantasin

• Trådstartare Trådstartare FF
  • Start datum Start datum

FF

Aktiv medlem
Gick precis in på völkl.com för att leta lite data på Katanan. Blir påmind om detta åkdon, varpå pulsen stiger kraftigt, kallsvettninger framträder och jag kommer på mig själv med att febrilt tugga på läpparna.

Jag inbillar mig själv vid toppen av det första åket efter en natts snöande. Skidspetsarna sticker fram över den lilla vinddrivan som är insteget till åket och jag flänger upp lite till synes viktlös snö med staven. Eftersom solen står precis bakom i ryggen, bildas det skuggor som liknar både moln och strömt vatten, i det av småträd sporadiskt perforerade puderfältet framför mig.

Backar ett par meter för att få fart över kanten och skjuter iväg. Den korta luftfärden övergår steglöst till landning när den mjuka vita härligheten omfamnar mig. För ett ögonblick verkar det som om världen, som vi känner den, försvinner och jag befinner mig viktlös i någon okänd dimension. Detta är dock inget jag hinner fundera över länge - plötsligt når jag ytan och frustar ut snön ur näsborrarna för att kunna andas.

Endorfinerna sprutar och trots att varje sväng ger mig kallsupar kan jag inte låta bli att åka med öppen mun. Det är helt enkelt omöjligt att låta bli att le som en fåne.

Det går snabbare och snabbare allt eftersom småträden ökar i antal och åket brantar på. Samtidigt sträcker sig snöröken bakom mig längre och längre, likt en orm som sträcker sig efter bytet - mig.

Eller är det bara tätheten på träden och lutningen, som skapar illusionen av högre fart? Nu måste man anpassa svängarna efter hur träden står. Jag ser min egen skugga framför mig och känslorna pulserar i symbios med verkligheten, när jag plötsligt når pisten som leder tillbaks till liften. Jag stänger av mp3spelaren, släpper vinballen och tangentbordet och plötsligt ser jag att det regnar utanför fönstret.

Snart är det vinter!

/Fredrik

Senast ändrad:
aahh. Vilken text! Undebaraste, finaste vita snöö! Suget växer varje dag. Man hör på tv att de har snöat nånstans och man börjar fantisera på sina kommande resor till de vita guldet. . Men som du säger, snart är de vinter.

Det är fan sjukligt hur påverkad man är... Det är fan sommar! Jag älskar värme men tydligen inte lika mycket som vinter för jag kan inte tänka på något annat. Varje dag är en dag av planering och scoutande för vintern. :D

va fan, jag började gråta när jag såg att det regnade utanför. och jag lovar, jag fick rysningar...

vaknade tidigt i morse, såg på termometern som visade dryga 3° och insåg samtidigt att det regnade utanför. tanken slog ju mig att det kanske snöar. drog upp persiennen och ute ligger ett vitt härligt lager på gräsmattan. jag gick och tog på mig kläderna, men efter det var allting borta, och regenet öste ner...

Vintern börjar tryna upp igen!

Senast ändrad:
Ja, längtan efter den bästa årstiden... Snart kommer vintern.

MVG!..... eller, det kanske inte var en nationella uppsats? ok, men..
skön txt iaf :)

jag kan inte sluta tänka på det .. detta var den bästa text jag läst i hela mitt liv, stort tack Fredrik . tillbacks till drömmarnas land .

FF, toppen!

niiiklas sa:
vaknade tidigt i morse, såg på termometern som visade dryga 3° och insåg samtidigt att det regnade utanför.....
Vaknade upp igår också och det var lagom 20 grader ute och insåg samtidigt att det var klartblått ute... Ett tag kvar till vintern med andra ord, men senare under dagen kunde även vi drömma oss bort. Fick mig en rejäl uppläxning av Piros (55 år) hur man klättrar med yxor.

piros.jpg

Goddag på en ny arbetsvecka!

Kul ni gillade mitt lilla dagdrömmande!

Peter: Somliga har det bra... Men som man brukar säga, tänk vad tråkigt om man alltid hade det bra, då skulle man inte fatta hur bra man har det.
Så se till att alltid leva i total och yttersta misär, då lär man sig uppskatta minsta lilla uns av medflyt.

;)

Han Piros verkar vara en hård gubbe... Men det är något som inte stämmer? ISyxor på sten?? Eller är det nån spexialare till stenyxa?

Tillbaka
Topp