En Obekväm Sanning

En Obekväm Sanning
såg denna film förra veckan på skolan... den fick en att tänka efter mycket men den va ganska så tråkig att se... kan bero på att det va en och höll föredrag om exakt samma sak bara en timme tidigare:)

men det är bra att sånna här filmer visas på skolaor så att alla kanske börjar tänka efter:)

En Obekväm Sanning
Enligt han själv så ger han all överskjutande vinst till organisationer som
sysslar med samma sak som han.
Men enligt min kompis tog han det mesta själv?
någon mer som hört detta?

jag har sett den,tycker den är grym

En Obekväm Sanning
sett me skolan för snart ett halvår sen.. sjukt bra film, man fattar värkligen vad som händer när Al visar bilder och förklarar.. han visar bilder på glaciärer för 20 år sedan, och senda bild hur det ser ut nu, dett finns i princip inga glaciärer kvar på många ställen..

annars är ju Titanic en bra film, se den me..

En Obekväm Sanning
Al Gorre (stavning) säger att med all våran teknik så skulle vi på ett år kunna sänka CO2 (koldioxid) utsläppen så mycket att den skulle vara på samma nivå som på 1970talet!

Men vad handlar detta om???, Jo som dr_m4d_skillz säger pengar! och att olje bolagen som tjänar så in i hellvete med pengar bara vill ha mera pengar, så de skiter i miljön för att dom kommer inte leva när detta inträffar, För vem vill inte kunna ha en sjukt cool bil och en sjuckt cool båt??

Men vad skulle hända om alla bilar dervs på vatten?? inga pengar för oljeschejkarna så de skulle inte kunna ha en personlig flygplans flotta på 10flygplan och de kan inte köpa huset för 50miljoner dollar utan bara det för 10miljoner dollar, Och vem kan leva i ett hus som bara kostar 10miljoner dollar?? inte jag iaf!! :P

Å om alla politker skulle försöka att hjälpa jorden så skulle detta inte vara en sådan stor sak för att vi har de rätta verktygen, det handlar bara om vem som ska se till att detta händer?? jo det blir du och jag. för olje schekarna å politikerna vill bara ha mera cash å makt!

Något olje bolag pröjsar säkert bush en jävla massa pengar för att han inte ska höja USA lag för miljö bilar.( detta är bara en hypotes, men så är det säkert också)
Bush säger också att USA inte kan höja sin lag för miljö bilar för då skulle varje amerikan bara köra asien bilar, (egositiskt och igen tittar de bara p sin egen ficka) eftersom nästan inga amerikanska bilar uppfyller de kraven. Men om man tittar på miljöbils kraven i china och i japan så är de mycket högre än i USA, så de amerikanska bil tillvärkarna får väll bara börja bygga miljöbilar.

Som dr_m4d_skillz skriver: Att alla killar ska ha penisförlängare i form av onödigt stora bilar med onödigt stor motor. En riktig penisförlängare är en stompad Dj-flip i parken tycker jag.

Under JOI så fick alla åkare en stor SUV att crusa omkring i. Men varför en SUV?? Det är juh vi skidåkare som blir lidande av Global Warming. Visst är det coolare att köra runt i en cadillac escalade än i en toyota prius.. men behöver värkligen proffsen hävda sig genom en SUV räker det inte att de är gryma på skiis??

dr_m4d_skillz sa:
Det är verkligen skitsammai fall allt i filmen stämmer eller inte, fakta kvarstår.. vi konsumerar mer av naturen än vad den själv producerar.... man kan säga att vi i vår livsstil har tagit ett fett lån av naturen, ett lån med skyhög ränta, och ett lån som vi inte kommer klara av att betala tillbaka.... det går åt helvete helt enkelt.. hela jävla näringskedjor kommer brytas, och händer det finns det stor risk att hela ekosystem brakar samman, har vi riktigt otur leder det till att vissa predatorer dör ut, vilket leder till en massiv ökning av t.ex. vissa fiskarter, som i sin tur äter upp vartenda litet jävla plankton i vartenda hav --> syrebrist och annat kul --> allt dör :D

det sorgliga är att vi egentligen skulle kunna lösa allt ganska bra... ta bara transportsektorn som exempel... trafiken står idag för cirka en tredjedel av utsläppen av växthusgaser, en tredjedel som egentligen är fett onödig.. för det första så ska alla ha penisförlängare i form av onödigt stora bilar med onödigt stor motor (det är kul, men till vilket pris!?)... Över 40 procent av våra nya bilar tillhör storbils eller stadsjeepsklasserna. Sedan 1990 har andelen bilar som väger mer än 1.5 ton ökat från 8 till 50%, och under tiden har försäljningen av stadsjeepar mer än fyrdubblats.

det är ändå inte det sjuka... det sjuka är att man egentligen har teknologi för att driva bilar på vätgas, vätgas som kan framställas direkt ur vanligt vatten, ledas till bränseceller och användas som drivmedel, för att sen enbart generera vattenånga som enda avgas... tyvärr finns det i nuläget alldeles för många marknadsekonomiska krafter som motverkar teknikens utveckling, oljebolag som anställerl obbyister och sponsrar politikers valkampanjer osv... alternate energy corporation är ett företag från canada som hajjat vad allt handlar om.... dme har utvecklat teknik att framställa vätgas ur vatten med enbart kemikaliska tillsatser och metall: http://www.cleanwatts.com/

En Obekväm Sanning
ja asså... USA hävdar att den Amerikanske ekonomin skulle falla sönder ifall man höjde miljökraven... det kan till viss del stämma, men samtidigt har USA så fruktansvärt mycket resurser att utveckla tekniken med, så det är fortfarande ingen ursaäkt för att inte ta ett steg i rätt riktning...

Politiker kan inte göra ett smack, idag anställer oljebolagen lobbyister som sponsrar politikers valkampanjer. I gengäld fixar politiker mot ogynnsamma lagförslag mot ny miljövänlig teknik. Pengar avgör det mesta. Även vår moderna demokrati sätter käppar i hjulen på utveckling av tekniken. Att köra bilar på bränsleceller drivna av vätgas kommer till en början att bli dyrare än att fortsätta köra dem på de fossila bränslen vi använder idag. Inget politiskt parti får förtroendet från folket att bilda regering ifall de profilerar sig med ökade kostnader för bilkörning, det är en av demokratins många svagheter. Nuförtiden skriver miljoner svenskar under Aftonbladets listor för sänkt bensinskatt, trots att en sänkt bensinskatt bara skulle innebära en snabbare tömning av de oljereserver vi har kvar. Kanske vore det en bra idé ändå, när oljereserverna är slut blir vi helt enkelt tvungna att leta efter alternativ teknik :D

Senast ändrad:
En Obekväm Sanning
dr_m4d_skillz sa:
det sjuka är att man egentligen har teknologi för att driva bilar på vätgas, vätgas som kan framställas direkt ur vanligt vatten, ledas till bränseceller och användas som drivmedel, för att sen enbart generera vattenånga som enda avgas... tyvärr finns det i nuläget alldeles för många marknadsekonomiska krafter som motverkar teknikens utveckling
Det där är inte hela sanningen, dr_m4d_skillz. Att spjälka väte ur vatten tar otroliga mängder energi, energi som idag bara kan fås i tillräckliga mängder om man bygger ut kärnkraftverken. Det är något som folkopinionen är emot. Det som behövs är ett genombrott i fusionsteknologin för att kunna få dessa mängder ren energi. Lobbyisterna har inte så mycket med det att göra som man kan tro.

Senast ändrad:
En Obekväm Sanning
paffare sa:
det är väl lite väl mycket propaganda...
Så sant så!
Klart som fan att det bygger på sanningar, men ni fattar väl att han vänder o vrider på siffror och förstorar diagrams resultat för att göra filmen mer radikal?

Filmen får ju uppenbarligen folk att bry sig, så det är ju cool..

En Obekväm Sanning
Det var en jävligt bra film, men det spelar nästan ingen roll om vad något handlar om när allt känns så vinklat. Missförstå mig inte, jag försöker också tänka på hur jag lever för att minska slitaget på miljön. Menar bara att filmen hade gett ett större intryck på mig om jag inte hade fått känslan av att den är väldigt vinklad.
Jag hoppas för övrigt att Gore köper utsläppsrätter för alla sina flygresor över hela världen. Eller var det dom där utsläppsrätterna som var fake? Hörde nåt om det i alla fall.

En Obekväm Sanning
Sia88 sa:
Eller var det dom där utsläppsrätterna som var fake? Hörde nåt om det i alla fall.
Nej, utsläppsrätterna är inte fake, dom är bara med nuvarande kvoter verkningslösa pga att alla företag i Sverige har överskott på utsläppsrätter. Nästa period som börjar 2008 (tror jag) kommer företagen få mindre kvoter.

En Obekväm Sanning
Vi håller på massa med klimat och sånt i skolan, ska passa på att åka skidor några år framöver nu eftersom de inte lär bli mer sen.

En Obekväm Sanning
Man behöver inte vara raketforskare för att inse att vi konsumerar allt för mycket både för naturen och för vårt eget välbefinnande i dessa dagar....

Tillbaka
Topp