En sådan där "Hjälp med skidköpet" tråd!

Malm8

Ny medlem
Tjena! Är en amatöraktig piståkare som letat sig ut i pudersnön mer och mer de tre senaste alpresorna. Har älskat offpisten och känner att det kommer bli mer och mer. Så tycker det är dags att köpa ett par egna skidor!

Behöver lite hjälp och vägledning med skidköpet!
Har svårt att bestämma mig mellan full puder eller något som är mer åt all-mountain, då det ändå blir en del pist.
Har kollat på Armada JJ 2.0 (120mm) för puder och på Line Sick Day 110 och 102 för mer åt all-mountain. Undrar om jag är på rätt väg och om ni har några rekommendationer :D

Sen är det längden. Är ~193cm på ~80 kg, så relativt lätt för min längd.
Har inte en aning om jag ska sikta på 195 eller 185 med tanke på att jag inte är den bästa i backen och inte är särskilt tung för min längd.

Tacksam för all hjälp och ursäktar den röriga texten!

Senast ändrad:
Jag är lika lång som dig, men lite lättare ;), inte för att det spelar någon roll i det här fallet, men JJ 2.0 är inte alls goa i pisten.

Ska du bara ha en skida så skulle jag satsa på något annat, såsom Line Sick Day 110 som du nämner. Har bara hört bra om den, dock inte testat själv.
Även fast man vill ut i pudret varenda dag, varenda åk, så blir det ju tyvärr inte så.
Du kan ha riktigt roligt på en 100-110mm skida i både pist och puder. >120mm så blir det inte så najs i pisten tyvärr.

Du ska definitivt satsa på en lång skida!

Senast ändrad:
Tjena!
Nu är jag knappast nån expert när det kommer till puder, men jag har lyckats prickat in 2 par väldigt olika puderskidor som jag kan dela med mig av.

Först hade jag ett par gamla Line EP Pro sen 07, 125mm midja, 182cm långa.
Dom var otroligt mjuka, och otroligt roliga så länge snön är mjuk. Om det är tö sjunker dom dock konstigt och kan fastna i ett hål format efter skidan (böjer sig rejält) när man landar.
I pist kan jag inte säga så mycket om dom för mina hade sönderrailade stålkanter, men kontaktytan är cirkus 80-100cm på ett par 182cm skidor, så det är lite som att åka blades i pist.

Sen köpte jag ett par Icelantic Gypsy 2014, 125mm midja, 180cm långa.
Dom är hårda för att vara en bc-skida, så de är tyngre att leka med, men är lättare att manövrera i puder. Sen är dom dessutom grymt bra i pist, och jag har aldrig haft några problem att ens köra hård carving med dom.

Så de sistnämnda är helt klart en bättre all-around skida!
Och jag skulle rekommendera en lite hårdare modell.

Jag är förövrigt 177cm och väger 80-85kg.
Ursäkta att det blev en hel uppsats.. Haha :D

/Mattias

klassy sa:
Ska du bara ha en skida så skulle jag satsa på något annat, såsom Line Sick Day 110 som du nämner. Har bara hört bra om den, dock inte testat själv.
Även fast man vill ut i pudret varenda dag, varenda åk, så blir det ju tyvärr inte så.
Du kan ha riktigt roligt på en 100-110mm skida i både pist och puder. >120mm så blir det inte så najs i pisten tyvärr.

Tackar en massa för svaret!
Sick Day 110 låter ju faktiskt riktigt bra. Det enda är att de kommer i 186cm som längst. Är
det för kort för mig?
Har svårt att hitta andra skidor runt 110-115mm.

Malm8 sa:
klassy sa:

Tackar en massa för svaret!
Sick Day 110 låter ju faktiskt riktigt bra. Det enda är att de kommer i 186cm som längst. Är
det för kort för mig?
Har svårt att hitta andra skidor runt 110-115mm.
Jag har en skida, Soul 7, som är 188cm och 108mm i midjan som mina allmountainskidor, och tycker inte den är för kort, så då bör ju inte 186 ge så stor skillnad i känsla.
Hade det krävts en längre skida hade förmodligen Line gjort en sådan, så jag tror att 186 räcker fint. Något proffs sa du ju att du inte var heller!

Edit: Annars kanske Line Mordecai kan vara något? 193cm lång, 114mm midja.
Dock tror jag mer på Sick Day 110 som en allmountainskida. 186cm blir finfint!

Senast ändrad:
klassy sa:
Jag har en skida, Soul 7, som är 188cm och 108mm i midjan som mina allmountainskidor, och tycker inte den är för kort, så då bör ju inte 186 ge så stor skillnad i känsla.
Hade det krävts en längre skida hade förmodligen Line gjort en sådan, så jag tror att 186 räcker fint. Något proffs sa du ju att du inte var heller!
Detta jag behövde haha! Lite försäkran för att lugna min köpångest!
Blir nog att slå till på ett par sick day 110 faktiskt!
Tänkte att jag slänger på ett par Marker Griffon 13 på dem. Det bör väl funka?

Sen kommer det roliga, att hitta ett par pjäxor som passar till en fot med stl 48-49 :D

Malm8 sa:
klassy sa:
Detta jag behövde haha! Lite försäkran för att lugna min köpångest!
Blir nog att slå till på ett par sick day 110 faktiskt!
Tänkte att jag slänger på ett par Marker Griffon 13 på dem. Det bör väl funka?

Sen kommer det roliga, att hitta ett par pjäxor som passar till en fot med stl 48-49 :D
Ja Marker Griffon 13 är riktigt riktigt fina, däremot skulle jag rekommendera Marker Baron istället, så har du möjlighet att tura lite. Det kommer du vilja göra, tro mig!

Marker Baron fungerar precis lika bra som Markers andra alpina bindningar, men ger möjlighet till att gå på tur också. Det är riktigt trevligt att kunna gå ut från toppliften på en snabb 20minuters tur och nå helt orört.
Visst de är lite dyrare, men det blir ändå billigare i slutändan då du slipper köpa helt nya bindningar när du kommer på att du vill ut och tura en fin dag.

Ja det kan ju vara lite knapert utbud när man har sådana fötter.. :P
Har du inte köpt pjäxor än rekommenderar jag dig att vänta med att montera bindningarna och köpa de omonterade tillsammans med skidorna. Beroende på vilken storlek, märke, modell du väljer på pjäxorna så kommer förmodligen monteringen skilja sig.

klassy sa:
Ja Marker Griffon 13 är riktigt riktigt fina, däremot skulle jag rekommendera Marker Baron istället, så har du möjlighet att tura lite. Det kommer du vilja göra, tro mig!

Marker Baron fungerar precis lika bra som Markers andra alpina bindningar, men ger möjlighet till att gå på tur också. Det är riktigt trevligt att kunna gå ut från toppliften på en snabb 20minuters tur och nå helt orört.
Har du inte köpt pjäxor än rekommenderar jag dig att vänta med att montera bindningarna och köpa de omonterade tillsammans med skidorna. Beroende på vilken storlek, märke, modell du väljer på pjäxorna så kommer förmodligen monteringen skilja sig.
Funderar på det. Det här med att tura låter extremt spännande men samtidigt lite nervöst/skrämmande eller vad man ska säga. Vet inte riktigt vart man ska börja! Har ju försökt hålla oss relativt nära när det varit offpist.
Men skidintresset blir bara större o större för varje år, så det du säger är ju helt rätt!

Vad är skillnaden på Duke, Baron och Tour bindningarna? Ser ut att ligga runt samma pris men hittar inte så mycket information om vad som skiljer dem åt.

Supertacksam för all dina bra svar!

Malm8 sa:
klassy sa:

Funderar på det. Det här med att tura låter extremt spännande men samtidigt lite nervöst/skrämmande eller vad man ska säga. Vet inte riktigt vart man ska börja! Har ju försökt hålla oss relativt nära när det varit offpist.
Men skidintresset blir bara större o större för varje år, så det du säger är ju helt rätt!

Vad är skillnaden på Duke, Baron och Tour bindningarna? Ser ut att ligga runt samma pris men hittar inte så mycket information om vad som skiljer dem åt.

Supertacksam för all dina bra svar!
Känner du så, så ska du definitivt köpa turbindningar! Ni behöver ju inte gå ut så långt. Bara att ha möjlighet till det gör ju allt så mycket lättare.

Samtliga av bindningarna är i samma typklass, alltså rambindningar. Dessa bindningar kräver inte några speciella pjäxor utan vilka alpina pjäxor som helst duger fint. Tyvärr är de ju rätt tunga jämfört med riktiga tech-bindningar från tex Dynafit, men Marker satsar på känslan i utförsåkningen och det är ju det som räknas i min mening.

Duke har en DIN på 16 och har mycket metall på sig, vilket gör den hållbar och säker för de som droppar stort! Nackdelen är att den är dyr och tung.
Baron har en DIN på 13 och är i mestadels plast men fortfarande oerhört hållbar och säker. Aldrig hört någon som har haft problem. DIN 13 räcker till i princip alla. Ser ingen nackdel om jag ska vara ärlig.
Tour har jag själv ingen erfarenhet av, men den har DIN på 12 och är allmänt kass av vad jag hört. Den går lätt sönder och alla verkar vilja bli av med den.

DIN är en skala hur lätt bindningarna löser ut, du ska väl ha runt 7-9 kanske. Är inte så haj på detta, så brukar låta experterna lösa detta åt mig. Baron duger finfint och du behöver inte ha Duke!

Enda skillnaden från Griffon är att du kommer komma upp från skidan några ytterligare milimeter då de har en ram under sig, men detta är då inget jag eller någon annan tänker på.

Senast ändrad:
klassy sa:
Känner du så, så ska du definitivt köpa turbindningar! Ni behöver ju inte gå ut så långt. Bara att ha möjlighet till det gör ju allt så mycket lättare.
Läste att Marker Baron EPF 13 var 305-370 mm. Bör väl inte vara några problem att få plats med en pjäxa som lär hamna runt stl 31,5 (315mm)? Inte en aning hur mycket extra det är på pjäxan. Velig och jävlig är jag haha :lol:

Malm8 sa:
klassy sa:
Läste att Marker Baron EPF 13 var 305-370 mm. Bör väl inte vara några problem att få plats med en pjäxa som lär hamna runt stl 31,5 (315mm)? Inte en aning hur mycket extra det är på pjäxan. Velig och jävlig är jag haha :lol:
Mina 29,5 va 335mm om jag minns rätt, mina nya 27,5 vet jag faktiskt inte.

Det du säger stämmer, men om de monterar bindningarna för, ex 315mm, och du köper 340mm, då kommer ju mittpunkten på monteringen flyttas bak och du får en mer bakmonterad bindning än vad du vill ha.

Velig är bra, då blir det oftast rätt eftersom man hinner fundera och göra lite mer research.

Line Sick Day 110 och Baron kommer bli så jäkla fint iaf! Är du osäker på pjäxan så köp det utan montage och montera i valfri butik här i Sverige eller dit du ska när du har köpt pjucks!

klassy sa:

Det du säger stämmer, men om de monterar bindningarna för, ex 315mm, och du köper 340mm, då kommer ju mittpunkten på monteringen flyttas bak och du får en mer bakmonterad bindning än vad du vill ha.

Velig är bra, då blir det oftast rätt eftersom man hinner fundera och göra lite mer research.

Line Sick Day 110 och Baron kommer bli så jäkla fint iaf! Är du osäker på pjäxan så köp det utan montage och montera i valfri butik här i Sverige eller dit du ska när du har köpt pjucks!
Men då bör ju min pjäxa hamna runt 355mm och då få plats. Montering väntar jag med, tänkte bara på om pjäxan ens får plats i bindning eller jag hade behövt en xl version istället för de S och L som jag hittar. Fötterna har ställt till det förr nämligen haha!
Men allt ser bra ut! Så blir nog köp imorgon.

Tackar hjärtligt för all hjälp du!

Malm8 sa:
klassy sa:

Men då bör ju min pjäxa hamna runt 355mm och då få plats. Montering väntar jag med, tänkte bara på om pjäxan ens får plats i bindning eller jag hade behövt en xl version istället för de S och L som jag hittar. Fötterna har ställt till det förr nämligen haha!
Men allt ser bra ut! Så blir nog köp imorgon.

Tackar hjärtligt för all hjälp du!
L kommer räcka!

Lycka till :)

Du skall ha längsta bindningen om det är Duke och Baron eller Griffon är nog inte starkt nog till dig med den storleken på skor

Senast ändrad:
Malm8 sa:
Hasse_Lindborg sa:
Du skall ha längsta bindningen om det är Duke och Baron eller Griffon är nog inte starkt nog till dig med den storleken på skor
Okej! Tackar, Men förstår inte helt vad du syftar på med de längsta bindningarna. Lite trött i skallen!
Bör det väl vara dessa som gäller i stl L(305-370 mm) och 110 skistopper?
https://www.skidbutiken.com/produkt...ingar/100783-marker-baron-epf-13-black-white/ (exempel)
Du borde kolla sullängden på pjäxorna för säkerhets skull....

Hasse_Lindborg sa:
Du borde kolla sullängden på pjäxorna för säkerhets skull....
Har inga pjäxor än och har försökt leta på nätet vad sullängden skulle kunna ligga på, men hittar inget. Finns det någon del av forumet där jag kan fråga o se om där finns ngn med stl 31,5-32 som kan se vad deras sullängd är?

@Malm8 detta kanske kan vara något size conversion, från scott och denna sizes, från BD.
De två verkar ju ha snarlika storlekar, och vad jag läser utifrån det där så är det kolugnt även fast du har stora fötter :)

Senast ändrad:
klassy sa:
@Malm8 detta kanske kan vara något size conversion, från scott och denna sizes, från BD.
De två verkar ju ha snarlika storlekar, och vad jag läser utifrån det där så är det kolugnt även fast du har stora fötter :)
Jag sökte lite dåligt! Kollade vidare och verkar som jag kan hamna nära gränsen på 370mm med stl 31,5+. Men tror helt enkelt jag får hitta lite ledig tid och testa pjäxor. Iallafall se vad något som någorlunda passar har för längd!

Skulle tippa på att en 31,5 pjäxa är 355 mm i sullängd
Mina 27,5 är 315 mm och 28,5 är 325 mm
Så utifrån den logiken borde en 31,5 pjäxa vara 355 mm +- någon mm beroende på fabrikat.

GoranC sa:
Så utifrån den logiken borde en 31,5 pjäxa vara 355 mm +- någon mm beroende på fabrikat.
Snarare +/- någon cm. Jag har t ex ett par 28.5 som är kortare än dina 27.5.

Vattendroppe sa:
GoranC sa:
Snarare +/- någon cm. Jag har t ex ett par 28.5 som är kortare än dina 27.5.
Men då är det väl ett par turpjäxor
Hittade en eminent tabell http://www.evo.com/ski-boot-sole-length-bsl-size-chart.aspx
Största problemet är nog att hitta pjäxor i storlek 31,5

/GC

Malm8 sa:
klassy sa:
Får jag fråga vad du har för vanlig skostorlek. 31,5 är extremt stort för en pjäxa. Jag har exempelvis 45-46 i skor och 28,5 i pjäxor.

Längre sullängd gör att man får ställa ner DIN skalan på bindningen jämfört med kortare sula och samma vikt/åkteknik.
Så du klarar dig troligtvis med Baron/ Griffon om du inte planerar att lägga på dig en massa vikt/ muskler ; )
Jag väger som du och har 330 sullängd (28,5 i storlek) och tävlingsbakgrund. Kör på max 9 i inställning.
SD är en suverän skida som har lagom styv tail och går stabilt i höga farter trots kortare längd

havreboll sa:
Malm8 sa:
klassy sa:
Får jag fråga vad du har för vanlig skostorlek. 31,5 är extremt stort för en pjäxa. Jag har exempelvis 45-46 i skor och 28,5 i pjäxor.
Har 49 i skostorlek, 48 2/3 i vissa fall. Har ju faktiskt inte en aning hur de mäter pjäxor och hur mycket man ska ha över osv. Men låter som jag kanske överskattat lite med 31,5. Eller jag hoppas det iallafall, blir lite enklare att hitta då haha:D

Enkelt med pjäxstorlekar, mät bara hur lång foten är.
Du skall inte ha nått över. Snarare kan/bör du ha pjäxor som har en storlek som är lika lång som din fot. Hellre lite för små, det går att fixa, än för stora som är helt hopplöst. Mina fötter är 28,1 cm och ganska smala. jag har 27,5 cm på pjäxorna med låg volym.
Men pjäxor är det som sagt bra att få hjälp med. Största risken är att köpa för stora på alla håll, både på längden och läst/volymen.

GoranC sa:
Enkelt med pjäxstorlekar, mät bara hur lång foten är.
Du skall inte ha nått över. Snarare kan/bör du ha pjäxor som har en storlek som är lika lång som din fot. Hellre lite för små, det går att fixa, än för stora som är helt hopplöst. Mina fötter är 28,1 cm och ganska smala. jag har 27,5 cm på pjäxorna med låg volym.
Men pjäxor är det som sagt bra att få hjälp med. Största risken är att köpa för stora på alla håll, både på längden och läst/volymen.
Verkade som det blev stl 30.5 för min del. Som tur var snö & sjö i Malmö till stor hjälp och kommer antagligen lösa ett par pjäxor från dem! :)

Snödjup

Tillbaka
Topp