endast ett inlägg för oss elektronik nördar

JtoB

Aktiv medlem
shaaaa mac world 2007 keynote är nu över apple har släppt två nya riktigt heta saker!
den första saken dom släppte va den nya itv som du genom itunes lägger över filmer o låtar o sen är det bara att titta men den största saken är ju

iPhone- det är den snyggaste o mest smartaste mobiltelefon som skapats precis som i ipodens skarm så finns det bara en knapp resten är touch-screen, du kan ringa flera samtidigt o de kan alla höra vad alla säger, du kan skicka meddelande eller foton samtidigt som du snackar med den personen på iPhonen.
den har ipoddockstation längst ner så du lätt kan docka din ipod o dra in all musik eller filmer!
den har hela 16 h för audio och den finns i 8 GB 0 4GB
den går från 3542 för 4 giggarn o lite mer för 8 giggarn
det är ingenting me tanke på hur jäkla mkt du får!
detta är bara lite av vad iphonen kan göra!
strunta i laptop köp en apple iPhone

ny edit: steve jobs intrudiserar Iphone (tittar du på denna kommer du förstå att iPhone är mkt smartare men enkel pluss hur mkycket du får med i bara en sak )
http://events.apple.com.edgesuite.net/j47d52oo/event/

Senast ändrad:
woot, en sån måste man ju ha.

undra om dom funkar i sverige om man köper i usa.

synd att det var så lite minne, jag har 60 på min ipod och det kan man lätt fylla om man vill.

8gb känns lite klent men om man tänker på den G1 av ipod så hade inte den speciellt mycket minne häller.

den funkar exakt lika bra att köpa i usa som i sverige pluss att det blir mkt billigare! dom kommer skippas i juni så då ere bara att beställa

Känns som ett bra komplement till min SonyEricsson M600 och min gamla mp3-tegelsten iRiver H320... Liten mp3-spelare och mobil i ett, perfekt när man åker skidor!

Klart cool leksak, som många har väntat på. Enbart 8G innebär ju att den inte kan ersätta en normal iPod på 60G. Dessutom är oklart om den har 3G som man behöver för snabb uppkoppling via mobilnätet. Vanlig GSM är för långsamt och 3G finns inte i någon större utsträckning, om alls, i USA.

Eftersom det är Apple det handlar om kommer den garanterat att vara snygg och lättanvänd, men just nu känns inte specarna tillräckliga för mig. Det blir nog till att vänta till nästa version..

Den eviga frågan är en kombienhet som kan mycket, men inget särskilt bra eller flera enheter som kan sin sak riktigt bra.

Den saknar ju dessutom GPS och transcieverfunktionalitet :-)

störande stor att bära runt på hela tiden..? sjuka ingredienser dock.

läste om en ny nokia mobil som drivs av bensin eller alkohol :D haha då kan jag tanka mig med samma sak som mobilen,.... booz

SWEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEET ! ska beställa så fort som möjligt.. !

Är det bara jag som inte ser något annat än en telefon med mp3-spelare i en snygg förpackning? Ok, Wifi är inte helt vanligt bland telefoner, men i övrigt? Batteritid är otroligt viktigt och där vinner den inga priser. Slå på Wifi och batteriet sinar innan du sagt "överreklamerad". Itunes (som ju behövs för mp3-biten) är ett kapitel kogössel, men det är ju min högst personliga åsikt...

Som sann tekniknörd är det klart att man blir sugen på att prova touchscreen och OS X i en mobil, det är inget snack om att förpackningen ÄR snygg.

Ska nog köpa Iphone när det rullar in lite pengar. It´s the future fo sho!

Dr Snow, jag håller med dig i mycket... Jag har länge hyllat iRiver för dess nördighet, programerbarhet och frihet. Allt som iPod inte står för! Dock skulle jag kunna tänka mig använda iTunes om det kniper.

Om du är sugen på en mobil med touchscreen, cool (men lite småseg) programvara och hyffsat snygg förpackning kan jag rekommendera M600:an... Jag gillar den skarpt!

Hörde allt dett jag med, låt oss säga att iphonen är bland det största som ahr hänt på teknikfronten på ett längre tag. Givetvis ska en inhandlas snarast möjligt ;)

klara-kluck sa:
den funkar exakt lika bra att köpa i usa som i sverige pluss att det blir mkt
billigare! dom kommer skippas i juni så då ere bara att beställa
cingular kommer ha ensamrätt på den i usa sa de ju under keynoten, men visst kan du beställa den..
haken är ju bara att du inte kan använda den som en telefon utan ett cingular-sim i telefonen.. i
sverige släpps den 4e kvartalet i år och i asien 2008, då är den givetvis inte bunden till cingular.
inom en snar framtid kommer den levereras med 3g också.

Senast ändrad:
Finns väl inte så mycket att säga. Schysst telefon med schyssta egenskaper och tillbehör, men som Dr Snow sa, så måste jag nog instämma om att man måste inse faktum angående batteritiden.

Touchscreen är värdelös. Vad tror ni händer om ni råkar lägga ner nycklarna och "telefonen" i samma ficka?
Ni tänker: "det skulle jag aldrig göra med min nya telefon, klart man lägger nycklarna i den andra fickan"
Men sen kommer dagen då telefonen inte är så ny längre och man glömmer av det. Då kommer "touchscreen" vara sönder. Antagligen likaså om man skulle råka tappa den.

makafone sa:
Touchscreen är värdelös. Vad tror ni händer om ni råkar lägga ner nycklarna och "telefonen" i samma ficka?
Ni tänker: "det skulle jag aldrig göra med min nya telefon, klart man lägger nycklarna i den andra fickan"
Men sen kommer dagen då telefonen inte är så ny längre och man glömmer av det. Då kommer "touchscreen" vara sönder. Antagligen likaså om man skulle råka tappa den.
Jag kan ju säga att touchscreen har fungerat utan anmärkningar för mig! Är bara "tangent/skärmlåset" på så blir det inget trassel. Angående att skärmen skulle gå sönder, högst otroligt. Sannolikt är väl att en vanlig mobilskärm är lika sårbar. Kan för övrigt tillägga att skärmen fungerade lika bra då jag tog ut den för att använda mobilen efter en hel dag i en gore-tex-skidbyxficka (vilket ord...). Som du/ni säkert förstår så transporteras fukten/svetten rakt ut genom tyget och förbi telefonen. Skärmen var "lätt fuktig" ;-) och var i behov and vindrutetorkade men den fungerade fortfarande lika bra.

Tro mig, tillverkarna spenderar lite mer än 15 minuter på att kolla om skärmarna håller för användning...

Det som är mest revolutionerande är väl det faktum att Apple utvecklat en mobiltelefon. I don't see the fuss...

dr_snow...
Jag tycker du ska vänta med uttalanden såsom "bara en mobiltelefon".
Rätt sagt är väl kanske; "bara" en mobiltelefon med webbläsare, filmspelare, musikspelare, 8gig's minne, 3,5tums touchdisplay, 5h taltid/surfande/filmtittande etc. 16hmusikspelande och alla annat som klara-kluck nämner. det 'r inte "bara" en mobiltelefon.

det är ungefär som att säga att en skida som är bäst av alla modeller både i pudret och i pisten "bara" är en skida, det tror ja inte du skulle säga.

iPhone kommer att sparka rumpa!!!!! Jag ska förhandsbeställa en!

Edit: Förresten, finns det nått filmklipp på nätet med Steve Jobs tal?

Senast ändrad:
Nej, det skulle jag inte säga, men jag tycker inte att det är fallet.
Batteritiden är knappast nåt att skryta med. 8 GB minne, ok det är mer än nån annan. Webbläsare, musikspelare, filmspelare är inget nytt, eller? 3.5" touchdisplay är också få förunnat. Ja, den har en del mysiga egenskaper, men att den revolutionerar mobiltelefonmarknaden är att ta i med råge, däremot kombinerar den olika befintliga tekniker på ett bra sätt.

(Intressant är också att den inte har 3G, åtminstone inte i nuvarande version.)

Klart är att jag INTE skulle ha något emot en provkörning.

sant, enskilt är funktionerna kanske inte så revolutionerande. men tillsammans i det lilla snygga skalet blir det väldigt trevligt.

Det jag sre fram mest emot är dock operativsystemet. ska bli spännande o se hur bra ett mobilt osx fungerar, sägs ju att exposé och dashboard (widgets etc) ska finnas på den.

www.apple.com/ipod/iphone ...där visar dom lite av OS'et.

verkade som 3g skulle bli aktuellt vid europalanseringen.

ang. batteritiden har dom itne nämnt något om standbytiden, vad jag vet. men tex. 5 timmars filmtittande är ju t.o.m. bättre än psp?

Och sist men inte minst. Det lär ju komma ett antal tillbehör, hur många tusen finns det inte till ipod?

mp3-spelare fanns långt innan iPod'ens födelse men när iPod'en kom så slog den till ordentligt och såhär 6 år efter den första iPod'en så finns det INGEN mp3-spelare som kan mäta sig med iPod's smidighet. Den är grymt snabb att navigera i och det är det som, inom mobiltelefonin, i alla år har gjort Nokia bättre än sina konkurenter.

Jag tror iPhone kommer slå lika stort som iPod gjorde.

Senast ändrad:
Efter att kollat demot på apple.com måste jag säga att jag är mäkta imponerad av iphone!
Fungerar allt som det är tänkt när den släpps är det en av de tuffaste prylar på marknaden.
Verkar vara ett väldigt smidigt och läcker UI

JockeSki sa:
mp3-spelare fanns långt innan iPod'ens födelse men när iPod'en kom så slog den till ordentligt och såhär 6 år efter den första iPod'en så finns det INGEN mp3-spelare som kan mäta sig med iPod's smidighet. Den är grymt snabb att navigera i och det är det som, inom mobiltelefonin, i alla år har gjort Nokia bättre än sina konkurenter.

Jag tror iPhone kommer slå lika stort som iPod gjorde.
w0rd^

ipod är verkligen en bra sak. vet inte vad jag skulle göra utan den när man sitter på bussen till skolan.

känner jag apple rätt så kommer de släppa en nyversion varje månad och höja priset med x antal hundralappar och mac world och andra lysande journalistiska och jätte oberoende tidskrifter kommer skriva att de som köper den äldre modellen är värsta förlorarna då den nya telefonen minsann klara av att ringa 8 samtal samtidigt som man tar 12 bilders sekvens bilder med nästan halvbra kvalitet till skillnad från den äldre versionen där man bara kunde ringa 7 samtal samtidigt och ta 8 bilders sekvens...

Senast ändrad:
manga..
nu förstår ja inte riktigt... senast dom släppte en ny ipod så _sänkte_ dom priset ganska saftigt, samma sak med macbook pro. jag lyckades köpaa båda sakerna precis innan prissnkning. dom Skickade förövrigt med bättre hörlurar mer batteritid och en starkare skärm. Dessutom så finns det inga bra modeller som kan jämföra sig med tex ipod 80gb, bara 60giggare, som kostar lika mkt eller mer.

Och teknikbranchen är som alla andra brancher, den utvecklas, dock väldigt mkt fortare än andra. en ipod uppgraderas inte särskilt mkt mer än skidor egenlitgen .. så ja vet itne riktigt vart du fått det där ifrån.

haha jag köpte 60gb precis före den nya 80 kom ut, men dom är ju likadana förutom utrymmet.

mja.. bätrte skärm, batteritid och hörlurar ekdahl. och.. lite nya grejjer i programvaran, spel blandannat.

nja alltså det är ett utav de stående skämten om apple att de släpper nya saker konstant med egentligen ovisentliga uppgradering och det gör värsta grejen utav det... Vi kanske inte märker av det så mycket i Sverige men i USA märks det... älskar när SNL driver med Steve Jobs om just det här :D och de flesta som är insatta i Apple brukar känna till detta.. men men..

Tillbaka
Topp