Erfarenhet med Rad line för säkring?

RandoScando

Turtok
Är det någon här som har faktisk erfarenhet med att säkra någon med petzl rad line när de gör snökontroller i exponerade sluttningar? Jag vet att det finns många som använder den till det, mem petzl gillar det inte och jag har inte träffat nån som faktiskt löst ut något när de gjort det. Erfarenheter från någon som varit med om en sån situation skulle uppskattas!

Jag förstår nog inte frågan.
Menar du för toppsäkring om någon skall ner över ett brant krön för att kontrollera snöförhållande?
I så fall säkring uppifrån.
Då det skall funka för fall på glaciär, räddning och att fira på så ser jag inte varför det inte skulle.
Men 6mm är läskigt tunnt å hänga i.
Å bör bli svår att säkra med.

Jag förstår nog inte frågan.
Menar du för toppsäkring om någon skall ner över ett brant krön för att kontrollera snöförhållande?
I så fall säkring uppifrån.
Då det skall funka för fall på glaciär, räddning och att fira på så ser jag inte varför det inte skulle.
Men 6mm är läskigt tunnt å hänga i.
Å bör bli svår att säkra med.

Säkra skicuts, uttrampningar, andra typer av belastningar eller att gräva profil. Så ja, säkring uppifrån, men i motsättning till glaciärfallet där ankaret får anses vara "ultradynamiskt" (plus friktion från att repet skär in i snön på kanten av sprickan) är ju oftast ankare som används vid säkring uppifrån betydligt mindre så. Samtidigt är det ju oftast mindre fall. Jag undrar över det finns någon som antingen dragit en lavin och "räddats" av att varit säkrad med ett ultrastatiskt rep eller säkrat i en sån situation och i så fall kan dela med sig av sina erfarenheter.

Att säkra är bedömer jag bör vara oproblematiskt med en super munter.

Petzl brukar ju ffa prioritera säkerhet och vid dagligt/professionellt användande finns det säkerhet i grovt/tungt och elastiskt jämfört med tunnt/lätt och enkelt att packa i toppfickan på ryggsäcken.
#fwiw #längesedan

Så om det mot förmodan går en lavin, snöras eller liknande så är tanken att den som hänger i repet inte skall dras med utan glida ovan på snön?
För skulle man inte va precis på toppen eller ytan på snön så lär man definitivt bli krossad så länge repet eller ankaret kan stå i mot kraften från snömassan.

Så skydd mot fall, Ja
Men skydd mot lavin, Nej

Fråga.
Att säkra eller närmare bestämt hålla en "klättrare" med en dubbel munter funkar garanterat. Men att fira ner?
Har inte provat själv.
Kan "klättraren" orka dra ut/ner repet så han kommer ner?
Man använder ju samma knop för att säkra av?
Och den går väll inte att backa upp igen dvs Ta hem?

Metoden att säkra med rep för att undvika att dras med är sund och har använts länge med framgång. Min fråga är om någon har erfarenhet av att fått användning för det i en skarp situation med ett hyperstatiskt rep istället för ett dynamiskt (som är det som traditionellt använts).

Tillbaka
Topp