Erfarenheter av Armada Tracer 98 och 108

pAcmAn1

Aktiv medlem
Funderar på att köpa Armada Tracer för att ha en lite lättare freerideskida för att kunna tura mer med och som funkar som '8 h-skida'.

Har även tittat på Line Vision men tror det finns risk för att de viker ner sig när jag kör hårt.

Finns det några med erfarenheter av dessa Armada?
175 cm, 78 kg. Kör snabbt, hårt och aggressivt men gillar ändå bäst skidor som är lite lekfulla.....(åldern)

I skidsamlingen i övrigt har jag Rustler 9 (kul och bra), Qst 106 med shift (skittråkig) och Scott Scrapper 115 med kingpin (står pall för mycket och lätta)

Tanken är att ta shiften från qst ich sätta på de nya.

Tjena.

Har ett par 108 Tracer. Dock bara kört en vecka på dem innan allt stängde ner och då i ganska mjukt underlag generellt. Men mina erfarenheter så här långt är mycket positiva. Det sägs ju i många tester att det är en väldigt ”directional” skida. Men jag upplever den som lekfull och lätthanterlig. Men det går ändå att blåsa på rätt bra i pisten utan att den blir nervös så länge underlaget är ok.

Största minuset med skidan är att den känns lite plastig i finishen. Framförallt i top sheet. Men man kommer över det ganska snabbt. 😉 Tror Shift på den är helt rätt.

Jag har ett par Tracer 98. Teståkte mot ganska många modeller innan jag köpte dem. Jämfört med Rustler upplevde jag dem som inte riktigt lika lekfulla men mycket stabilare. Jag bor i Åre och är supernöjd med dem på alla Jämtlands underlag förutom att det kanske finns något att säga om pisten då jag kan sakna lite mer svar i svängarna. Jag har Shiftbindningar på mina.

Om du redan har ett par Rustler så kanske ett alternativ är att helt enkelt byta bindning på dem? Sååå stor skillnad mellan Rustler och Tracer är det inte. (Jag vet, konstigt att föreslå att inte köpa ytterligare ett par skidor här, men men.)

Jag har Armada Tracer 108 18/19 i 172cm med shift, åkt på dem i lite mer än en säsong i kanadensiska förhållanden! Tycker om att de är förhållandevis lätta för att tura med men ändå förvånansvärt stabila när man trycker på i hög fart. Sedan är jag som mindre tjej kanske inte den tyngsta eller mest aggressiva åkaren, men enligt mina mått mätt😉 Ger bra flyt i puder men är också roliga i förhållanden då det är lite mer uppkört pga stabiliteten och dämpningen och man kan dra på i ganska hög fart. Finns kanske en risk att du med en hårdare åkstil och din kroppsbyggnad kan uppfatta dem som något fladdriga i hög fart, dock är det ju något man kanske får kompromissa med om man vill tex åt den lägre vikten. Vidare kanske de inte heller är heloptimala för pisten, men helt ärligt tycker jag de fungerar rätt bra där med med hänsyn till bredden. Har bara hört positiva ord efter att ha bytt dem med vänner för en dag lite här och där trots kanske inte alltid perfekta snöförhållanden. Har en bekant med en mer ”aggressiv” åkstil än mig som konverterade från Rustler 11 till Tracer 108 pga ville ha en lekfullare, mer turvänlig och mindre ”köttig” skida, också efter att ha jämfört med bla Salomon QST 106.

Har dessvärre inte testat Lineskidorna du nämner, men enligt mig är Tracer 108 en riktig pangskida och många skidtester intygar samma sak :)

Senast redigerad av en moderator:

Snödjup

Tillbaka
Topp