Erfarenheter av Rossignol FKS med gamla Geze-tån

JL76

Aktiv medlem
Några åsikter? Fördelar och nackdelar?
Har hittat ett par men vet inte om det är ett litet budgetfynd eller om det är bäst att hålla mig borta. I detta fallet är det med 5-14 DIN

Bump, ingen som har någon åsikt? Rykten eller hade en kompis kompis som....

På samma sätt som Raichle (numer Fulltilt) var svinbra redan från början så var även FKX Pro grymma redan från början, varför:
#Massor med metall
#Häldel som tillåts flexa (vrida sig) massor innan den löser ut=den löser bara ut när det verkligen behövs
#Kort monteringspunkt så att bindningen inte "tar" för mycket av skidans flex
#Lätta för att vara i fullmetall
#Klonket när man trycker i pjuken ger åtminstone mig en skön känsla
#De håller forever

Jag har kört de, Ross Pro 150 (DIN 6-15), hur många år som helst på alla möjliga skidor, de har fungerat hur bra som helst.

"Nya" FKS: http://thegoat.backcountry.com/files/2009/10/fks_180.jpg
Gamla "FKX Pro: http://www.tetongravity.com/forums/attachment.php?attachmentid=17619&stc=1&d=1162340920

Som du själv kan se är det inga radikala skillnader dem emellan, trots att FKX är mer än 10 år (?) gamla.

Har ett par DIN 6-15. -Bra skit! Men de är ju inte direkt årets modell så om de inte är i kanonskick skulle ja nog tveka ändå.. Mina har legat i en mörk låda tills förra året...
Tådelen är funktionellt nästan identisk med nyare upp till DIN 14.

Det är just dem jag har kört, fast med lite annan färgsättning, och utan lifters (plattor). Mina är från 2001, jag har ett par på mina parklagg och ett par nya i kartong kvar.

onas: att det inte är årets modell spelar ingen större roll. de är i stort sett oförstörbara.

Ok helt oförstörbara verkar de inte vara, den lilla plasthalvcirkeln bakom skistoppern (hälstöd?) är trasig på båda.

I övrigt verkar de funka fint dock, lite sugen om jag kan hitta en lösning på den plastbiten. DIN-skalan är perfekt och de känns lätta men solida. Sen återstår "brake bending" iofs också....

Det är ju dock plast, är det plattorna under du menar, för de behövs inte.
Vad får du betala för dem?

jag köpte just look pivot 18 eller fks som rossignols orange modell heter. kanske det bästa köp jag någonsin gjort! som någon sa. De är i stort sett oförstörbara! Betalade 3220 spän för mina.

Vad jag kan lista ut så har den plasthalvcirkeln 2 funktioner. Dels hälstöd, och dels knuffa på plastbiten som man kollar förspänningen med.
Menar vi samma plastbit?

Ang. oförstörbar, -skruva isär hälskruvarna lite och kolla innan du köper -kan rosta efter några år..

EMi_l sa:
jag köpte just look pivot 18 eller fks som rossignols orange modell heter. kanske det bästa köp jag någonsin gjort! som någon sa. De är i stort sett oförstörbara! Betalade 3220 spän för mina.
Sweet blog!

Till er andra, jag lägger ner denna idé, för mkt meck med att böja stoppers, leta reservdelar, okänd kondition på interna delar osv. Knäna förtjänar bra bindningar och ett par hundra extra är billig försäkring.

onas sa:
Vad jag kan lista ut så har den plasthalvcirkeln 2 funktioner. Dels hälstöd, och dels knuffa på plastbiten som man kollar förspänningen med.
Menar vi samma plastbit?

Ang. oförstörbar, -skruva isär hälskruvarna lite och kolla innan du köper -kan rosta efter några år..
På den här bilden är delen jag menar i metall bakom skistopper och med två skruvhål i sig.
http://thegoat.backcountry.com/files/2009/10/fks_180.jpg

Det var inte den delen jag menade, den måste vara intakt.
Jag syftade på en lifter, som höjer upp bindningen en aning från skidan.

Det var inte den jag trodde heller..
Hitta reservdelar är nog inte allt för svårt, men det slutar knappast som ett fynd om inte bindningen är typ gratis..

Tillbaka
Topp