Erik Håkman - Freestyle windsurfing from Bonaire

Du kitesurfar såklart Utter? Då vet du givetvis hur det känns när man crashar en skön unhooked kiteloop eller slim chance eller megaloop? Eller drar ett Trix 90 på en slider för den delen.. Tror inte du uppskattar smärtan man kan få i kite. Varför skulle det vara värre i vindsurfing?!?

Och vad är skillanden då? Bortsett från det uppenbara att du slipper båt.. kan du snälla förklara, du verkar ju veta allt så jääävla bra..

Senast ändrad:
Dave_Spruce sa:
Du kitesurfar såklart Utter? Då vet du givetvis hur det känns när man crashar en skön unhooked kiteloop eller slim chance eller megaloop? Eller drar ett Trix 90 på en slider för den delen.. Tror inte du uppskattar smärtan man kan få i kite. Varför skulle det vara värre i vindsurfing?!?

Och vad är skillanden då? Bortsett från det uppenbara att du slipper båt.. kan du snälla förklara, du verkar ju veta allt så jääävla bra..
Först och främst så kan du sluta upp med att vara så jävla otrevlig. Sen har jag svårt att förstå hur man inte ser/förstår skillnaden. Men visst, jag kan förklara.
Med en kite så har du en drake som lyfter dig uppåt och framåt, på wakeboard så dras du bara framåt och måste således skapa din egen lyftkraft. Den är bara du själv och vågen som lyfter dig, inte det som drar dig (en stång i båten gör bara att den inte drar dig neråt.

Haha fan vilken nice tråd! Så kul att äntligen läsa en tråd där de personliga påhoppen faktiskt är ganska välformulerade. Keep up the good work!

Och för att hålla mig till ämnet: När kiteare kör unstrapped med mer eller mindre vanliga shortboards ser det sjukt skönt ut. Å andra sidan är windsurf i brutala förhållanden rejält manligt.

Utter: Sluta snacka.. Prova att köra wakestyle så förstår du vad vi/de pratar om...... Klart du kan använda kiten till att lyfta dig men det är ju inte riktigt vad man helst gör.

Evil: Jag har kört och blivit mer "fucked" upp på kite än jag har blivit när jag vindsurfade så... Sjukt mer.....

Senast ändrad:
Ehhhh jaaa fast kiten drar dig inte uppåt när du kör, bara framåt.. Men vi kan för enkelhetens skull säga att den drar dig uppåt så kanske det blir lättare för dig att förstå..

Faktum är att du har något som drar dig uppåt på wake då också. Varför tror du riktiga wakebåtar har linan fäst i ett "torn" på båten och inte nere vid motorn? Därför att man ska få mer lyftkraft och höjd såklart. På wakeboard använder man (i regel) waket tillsammans med "slangbells-effekten" av att man spänner linan genom att kanta hårt innan take-off.

Med kite behöver du ingen våg för att få samma höjd som du får av waket på wakeboard utan du använder enbart "slangbells-effekten" av hård kantning för att få höjd. Eftersom kiten oundvikligen kommer vara högre än tornet på båten blir effekten större, varför du kan få tillräckligt med höjd utan ett wake.

Det är precis samma sak i cablepark, som ju är en offspring till wakeboard.. Där går linan mycket högre (som en kite) och dem använder samma teknik man gör på kite för att få höjd och fart till trick.

Faktum kvarstår dock att du har samma tid och möjlighet att göra samma trick, med samma power och hastighet i alla tre fallen.

Vidare kör man rails och kickers på samma sätt som på wakeboard med kite, ännu en sak som är samma.

Nuff said, tror denna diskussion är över..

Senast ändrad:
Dave_Spruce sa:
Faktum är att du har något som drar dig uppåt på wake då också. Varför tror du riktiga wakebåtar har linan fäst i ett "torn" på båten och inte nere vid motorn? Därför att man ska få mer lyftkraft och höjd såklart.
Nej du dras fortfarande inte uppåt av ett waketorn, det gör bara så att du inte dras neråt.

Jag har provat både down syndrom och windsurfing, brädseglingen var roligast...

Tillbaka
Topp