Ersättare till SALOMON QUEST?

joakimjo

Ny medlem
Hejsan! Jag har åkt mycket skidor och hittade salomon q-115 för något år sedan. För mig har den varit min mest allrounda skida. Inte för styv, inte för mjuk. Svarar bra på min åkning men lämpar sig inte 100% till något egentligen, men jag har varit väldigt nöjd med den! Monterat fram bindningen lite för att slippa lite fladder men tappat lite då det kommer till lössnöåkning.

Vad är det salomon gjort om med friåkningsserien till nästa säsong? Var ska jag hitta en ersättare till min Quest? Funderar på att köpa på mig ett lager av årets modell, men å andra sidan har jag inte åkt på så mycket annat sista åren. Vad tipsar ni om för skidor att testa till vintern? :)

Mvh Joakim Johansson

Har hört rykten om att salomon ska ha kvar quest 115. Stort tryck från ledningen att ha kvar skidan efter att dom såg "snygg-jockes" tre åk från NM. Kan någon bekräfta uppgiften?

joakimjo sa:
Hejsan! Jag har åkt mycket skidor och hittade salomon q-115 för något år sedan. För mig har den varit min mest allrounda skida. Inte för styv, inte för mjuk. Svarar bra på min åkning men lämpar sig inte 100% till något egentligen, men jag har varit väldigt nöjd med den! Monterat fram bindningen lite för att slippa lite fladder men tappat lite då det kommer till lössnöåkning.

Vad är det salomon gjort om med friåkningsserien till nästa säsong? Var ska jag hitta en ersättare till min Quest? Funderar på att köpa på mig ett lager av årets modell, men å andra sidan har jag inte åkt på så mycket annat sista åren. Vad tipsar ni om för skidor att testa till vintern? :)

Mvh Joakim Johansson
Tjena,

har du monterat fram bindningen på Q-115 och för att slippa fladder?
Den är ju tämligen centrerad som den är för att vara en sån typ av skida och jag tycker själv att den inte alls lämpar sig för frammontering, snarare tvärtom om den just upplevs fladdrig.

Det som är gjort till nästa år är en renodling av friåkningslinjen till QST som kommer i olika bredder från 85 via 92, 99, 106 och 118. 92 och 99 kallas QST allmountain och har lite tiprocker och plattare tail. 106 och 118 kallas QST freeride och har tip- och tailrocker (106 klart mindre ffa tailrocker än 118). 106 tyckte jag mig se att Philip Harlaut åkte NM på och den är jag själv löjligt nöjd med. Tycker det är den överlägset bästa allroundskidan som Salomon släppt någonsin. 118 är mer mjuksnöorienterad men har lovordats av bl.a Cody T som kör rätt hårt på den.

//jens, tech-rep Salomon/Atomic

Jens, har du nån känsla för hur mycket det skiljer på flyt mellan 106 och 118. Åker också på Q115 idag. Det blir en del åkning i Sverige därför skulle jag kunna tänka mig lite bättre egenskaper på hårt underlag än Q115 men vill heller inte tappa för mycket flyt

Fatboy sa:
Jens, har du nån känsla för hur mycket det skiljer på flyt mellan 106 och 118. Åker också på Q115 idag. Det blir en del åkning i Sverige därför skulle jag kunna tänka mig lite bättre egenskaper på hårt underlag än Q115 men vill heller inte tappa för mycket flyt
har inte hunnit åka sådär hiskeligt mkt i djupsnö på båda paren, men den första dagen jag åkte 106an så visste jag inte hur mkt det snöat (landade i USA 0430 och gick upp 0700 för att åka lite). Hade hört att det skulle snöa litegrann så tog 106, åker den dessutom i 181 trots att jag normalt brukar åka längre än så. Det hade snöat 25-30 cm och efter lunch öppnade de en tidigare stängd lift så gissningsvis runt 40 cm. Blev klart överraskad av flytet och tänkte egentligen aldrig på att det var en relativt kort och smal skida jag åkte på. Jag skulle vilja säga att de flyter lite olika. Det skiljer ju mest i midjemåttet mellan 106 (140/106/126) och 118 (142/118/129) så det är mer traditionellt tipflyt, om man nu kan säga så,i 106 och 118 är mer surfig i flytet. Surfigheten är ju såklart även beroende på tailrockern som är mer markant än 106. Upplevde dock aldrig att 106 får bromseffekt som en del skidor med mer markant tiprocker kan få. Vet inte om det svarar på din fråga helt och hållet, men jag skulle inte vara rädd för att välja 106 som enda skida om jag skulle åka en del på hårt underlag.

//jens

Hej Jens! Tack för svar!

Yes, jag tyckte tippen blev lite för mjuk på hårt underlag och i stökig terräng på Q115, varpå jag monterade fram bindningen +1 eller 1,5. Gjorde detta på båda mina par. Vet egentligen inte hur mycket effekt detta fick men jag upplevde den mer kontrollerbar efter detta :rolleyes:

Kul att du gillar 106an! Jag tycker det låter som att 106an och 118 kompletterar varandra fint! Även allmountainserien! Hur stor är tiprockern på 106an och 118 jämfört med Questen och går toppen högre upp från marken på den nya serien? :)

Jocke

joakimjo sa:
Hej Jens! Tack för svar!

Yes, jag tyckte tippen blev lite för mjuk på hårt underlag och i stökig terräng på Q115, varpå jag monterade fram bindningen +1 eller 1,5. Gjorde detta på båda mina par. Vet egentligen inte hur mycket effekt detta fick men jag upplevde den mer kontrollerbar efter detta :rolleyes:

Kul att du gillar 106an! Jag tycker det låter som att 106an och 118 kompletterar varandra fint! Även allmountainserien! Hur stor är tiprockern på 106an och 118 jämfört med Questen och går toppen högre upp från marken på den nya serien? :)

Jocke
Det viktigaste är väl ändå den effekt du upplevde och kändes det bättre så få vi tänka oss att det var det :)

Håller med om att de kompletterar varandra på ett mkt bra sätt och det är fö bra frågor du ställer. Nu har jag inga Q115 hemma längre men ska se när jag kan få tillfälle att knäppa ett par bilder på rockerprofilerna på 106 och 118 så du får se hur de ser ut. Huruvida det är mer splay (rockerhöjd) är jag osäker på, men de är fortsatt tämligen låga dvs ingen bananrocker. Innan jag får fatt i bilderna så får du hålla tillgodo med denna: https://issuu.com/fullb/docs/fw16.sia.presskit_alpine.qst

//jens

Senast ändrad:
Den där foldern var inte så dum, tack! Men du får gärna komplettera med bilder ifall du kan få i´fatt!

Har de gått ifrån mjukare fram/hårdare från fot&bak helt i de nya serierna? Jag tyckte om den platta, styvare, tailen på Q115.

Senast ändrad:
Tycker du borde kika närmare på Dynastar Cham 117, gött flyt, lätta att svänga, fastnar inte och känns rätt i styvhet.
Känner du att plånboken är tung skulle jag kika på v-werks katana! Går som en GS-skida i pisten, riktigt lätt och fin, bra känsla i pudret.

Det har dröjt ett tag men här kommer iaf profilerna på 185cm 117 och 181cm 106.

joakimjo sa:
Hej Jens! Tack för svar!

Jocke

Tillbaka
Topp