Ersättningsskyldig för hyrd utrustning

Hej alla snötokiga människor!

Vill gärna ha er input i detta om jag är helt fel ute eller inte.. Vi var och åkte skidor i påskas i norska fjällen, underbart väder och mestadels bra skidåkning. Vi hyrde skidor och snowboard till grabbarna (16år) som enbart användes i de pistade backarna. Pga det varma vädret hade några av de fortfarande öppna backarna stenar i pisten som givetvis grabbarna lyckades att köra på och vilket orsakade skador på utrustningen.

Vid återlämnandet av utrustningen blev vi ersättningsskyldiga för reparation av utrustningen, vilket jag bestred men fick vackert betala för att kunna lämna anläggningen.

Är det verkligen rätt att jag skall ersätta skador på hyrd utrustning som har uppkommit i dåligt underhållna pister?

Tacksam för er feedback då jag har en pågående diskussion med anläggningen som vidhåller att det är rätt att jag skall betala då de själva åkt i backen och lyckats undvika stenarna...

Vänliga hälsningar
Snöbollen

Ja det är rimligt om inte något annat har avtalats.
Sen kan man ju tycka att anläggningen kanske ska ta ett större ansvar när det gäller brister av underhållet av backarna men det är nog en fråga som du får driva mot själva driften i anläggningen.

Vad för typ av skador pratar vi om? Jag tycker det är svårt att säga kategoriskt ja eller nej utan att veta det. En del repor lär ju hyran tåla men är det väldigt djupa saker som bör kunna undvikas så är det rimligt att betala för reparation. Sen kan man ju diskutera kostnaden för arbetet men det är en annan fråga.

Skador som inte försvinner med en normal underhållsservice bekostas av den som hyrt. Det går inte skylla på dåligt underhållna backar, då det är den som hyrt som skall anpassa åkningen till underlaget. Sedan kan man ju försöka med någon deal för att få ner kostnaden, men grundregel är att hyrestagaren betalar för ikke normalt slitage.

Håller med de övriga grabbarna, vad du gör med utrustningen när du lämnat shopen får du stå för. Med det sagt så tänker jag så här; om det är tidigare på säsongen och det är en sån här rövsäsong vi har haft i år så skulle jag ha mer överseende med skicket som skidorna kommer tillbaka i. Men det är inte lätt för shopën heller då ingen någonsin har åkt utanför pisterna ;o)

Sent på säsongen så får man helt enkelt räkna med att det är mindre snö och att risken för sten i pisten är större. Däremot bör det vara utmarkerat att det är snöbrist om det är riktigt illa i en pist, alternativ vara väl synligt ifrån liften. Det här är ju också såklart beroende på vilken sorts ort du åker på. Förstår det som att shopen du hyrt av ägs av berget? Det är inte ovanligt att shopen lagar gästers skidor gratis då de kört på sten under vårskidåkningen. Men som Mallani sa, det är egentligen omöjligt att säga något om man inte vet omfattning av skadorna och hur mycket de kräver dig på? Du kan ju räkna med att en timmes service i Sverige går på 500 o uppåt.

Det är en fråga man inte kan svara ja eller nej på eller om det är rätt eller fel

Har ju inte sett utrustningen, om den var oaktsamt behandlad eller om det var en endaste repa i belaget. Så kan inte ta någon i försvar eller döma

Men har jobbat på två olika sportaffärer här i Åre där man har uthyrning.
När man jobbar i en hyra så lär man sig fort vilket som är Oj, jag råkade köra på en sten i backen, måste ta det försiktigt så det inte händer igen repa, till ops en sten, skitsamma, det är hyrskidor repa.
Alla som jobbade i shoparna åkte mycket med, så man hade koll på hur backarna såg ut med beroende på var i säsongen man var.

När det kom tillbaka ett par skidor med Oj, råkade köra på en sten skada, så tog man alltid hand om det och löste det åt kund, det var aldrig några problem att ordna det.
Men när det kom ops skitsamma skidor tillbaka, så fick kunden betala åtminstone en skidslip. Man hyr saker, och har därmed ett litet ansvar för hur man behandlar utrustningen, vill man inte bry sig om det, så får man snällt köpa egna saker.

Så, som sagt, har ingen aning om hur era skador såg ut, så kan inte svara på hur ni skall göra

Men hade jag själv råkat köra på en Oj sten med en repa i belaget och förklarat det när jag lämnade tillbaka, och fått betala, så hade jag nog blivit sur, men hade jag behandlat utrustningen med ops, skitsamma, så hade jag fått ta och betalat för mig.

Sen finns det killen som kom åkandes över en parkering och som utbrast "hyrskidor!" när han fick syn på mitt ansiktsuttryck. :)

Jag tänkte länge att hyrskidor kunde man plåga skiten ur utan att behöva bry sig.

Men så berättade en guide nere i alperna att han alltid kollade upp vilka som hade hyrskidor på hans turer så han kunde säga åt dem att inte åka på sten å skit eftersom han visste han shopparna suger ut så mycket de kan ur pajjade skidor. För att de kan och att det drygar ut kassan.

Och för att vissa som var med på hans guidningar såklart kom tillbaka och sa "Du guidade mig över en sten så det du betala reparationskostnaden"...

Står det i kontrakten att man har eget ansvar så är det ju så.
Och uthyrarna kan ju inte veta om det är pga dåliga underlaget eller om man åkt utanför pisten där det är sten eller på parkeringen.
Tråkigt, men så är det ju.

Har följt lite vad som skrivits i den här tråden och frågan som ställer sig, är inte hyrskidor försäkrade i Sverige?!
När man hyr av kedjan Mietski.com som finns på en hel del skidorter i Österrike, så ingår det alltid försäkring som täcker skador och stöld.
Bokar man i god tid så kostar hyran från 35 Euro för en vecka.

Hej alla snötokiga människor!

Vill gärna ha er input i detta om jag är helt fel ute eller inte.. Vi var och åkte skidor i påskas i norska fjällen, underbart väder och mestadels bra skidåkning. Vi hyrde skidor och snowboard till grabbarna (16år) som enbart användes i de pistade backarna. Pga det varma vädret hade några av de fortfarande öppna backarna stenar i pisten som givetvis grabbarna lyckades att köra på och vilket orsakade skador på utrustningen.

Vid återlämnandet av utrustningen blev vi ersättningsskyldiga för reparation av utrustningen, vilket jag bestred men fick vackert betala för att kunna lämna anläggningen.

Är det verkligen rätt att jag skall ersätta skador på hyrd utrustning som har uppkommit i dåligt underhållna pister?

Tacksam för er feedback då jag har en pågående diskussion med anläggningen som vidhåller att det är rätt att jag skall betala då de själva åkt i backen och lyckats undvika stenarna...

Vänliga hälsningar
Snöbollen

Ja det är fullt rimligt att du får slanta upp när du förstör hyrd utrustning även om du bara kört pist… kolla dina villkor på kreditkortet du betalde med när du hyrde… rimliga kreditkort täcker nämligen skada på hyrd utrustning om du så tappat skidan i liften o inte orkat hämta den eller om du kört offpist massakrerat laggen…

Har följt lite vad som skrivits i den här tråden och frågan som ställer sig, är inte hyrskidor försäkrade i Sverige?!
När man hyr av kedjan Mietski.com som finns på en hel del skidorter i Österrike, så ingår det alltid försäkring som täcker skador och stöld.
Bokar man i god tid så kostar hyran från 35 Euro för en vecka.
Här tror jag att du som kund själv får välja om du vill ha en försäkring som täcker förstörd, stulen eller borttappad utrustning.
Min erfarenhet är att många kunder väljer att INTE teckna den

Här tror jag att du som kund själv får välja om du vill ha en försäkring som täcker förstörd, stulen eller borttappad utrustning.
Min erfarenhet är att många kunder väljer att INTE teckna den
Om Snöbollen har blivit erbjuden att teckna försäkring (för en rimlig peng), och inte gjort det, då är ju den här diskussionen löjlig, det är bara att betala.
I Österrike är det oftast i de vanliga sportshoparna frivilligt att teckna försäkring, brukar kosta ca 10-15 Euro för en vecka.
Hos mietski.com är det som sagt obligatoriskt och inkluderat.

Vi var i Norge (Trysil) och cyklade i somras. Vi tog med våra egna hojar. Sonen började med att få punka på sitt tubelessdäck. Han fick låna mitt bakhjul under tiden som vi petade i en slang i hans hjul. Ta det lugnt och whippa inte sa jag. Nej då säger han. Sen ser vi inte röken av pojken på hela dagen varpå jag sätter på hans nypumpade slangförsedda tubelesshjul på min hoj. Jag märker inte att hjulet av någon anledning dräller av gammal tubelessvätska. Efter att liften stängt så kommer grabbarna ner till bilen som ska ta oss tillbaks till Sverige. Hela sonens hoj wobblar. Vad faan har du gjort med mitt hjul säger jag. Ingenting säger han. Men det är ju krokigt säger jag. Hmm konstigt säger han. Du skulle ju ta det lugnt och inte köra sönder grejerna. o s v.... ni vet fem minuter ordväxling som bara en pappa som konstant blir skinnad av sin hjärndöda tonårsson kan ha med sin hjärndöda tonårsson. Du får betala för att rikta upp det där hjulet säger jag. Men det var ju inte jag och jag har ju inga pengar säger han. Ja men då får ju dina föräldrar pröjsa...ajfaan!
Klockan börjar bli lite mer än planerat, magarna kurrar och maten smakar godare på rätt sida gränsen. Vi bestämmer oss för att skölja av hojarna när vi kommit hem. När vi kommer hem bestämmer vi oss för att tvätta hoj imorgon. Allt är lerigt som fasen men dagen efter är det bra cykelväder och vi skiftar tillbaks grabbens hjul och sticker till den lokala bikeparken. Vi bestämmer oss för att vi lika gärna kan skölja av skiten på eftermiddagen innan vi åker hem. När vi väl står där och sköljer så går inte skiten bort på min cykel och grabbens. Tubelessvätskan har liksom bildat någon form av betong tillsammans med leran på både min och sonens cykel. Sitter så satans bra så att vilken superlimsförsäljare som helst skulle betala multum för receptet. Till sist börjar vi skrapa (hade faktiskt en såndär gammal freerideskrapa i bilen). Det tar ett bra tag men sen är det mesta av skiten borta. Då torkar hojarna och det är repigt som faan i lacken där vi har skrapat. Det ser helt slaktat ut. Plus att det fortfarande sitter kvar massa kladd. Jag blir lite tjurig kan jag erkänna. Mest på mig själv, det där med freerideskrapan var ju min idé. När vi kommer hem så är det dags för kläderna att åka i tvättmaskin. Och nu undrar väl ni som har läst så här långt. Går tubelessvätska bort i 40 grader? NEJ! det kan jag berätta att det inte gör. Shorts och jersey har alltså långa vitlila sprutränder upp från rövklykan till mittemellan skulderbladen någonstans. T o m nu efter 10 tvättar till. Anledningen att sonen inte hade pengar kvar var att han just köpt nya kläder fast det inte var något större fel på de gamla. Och pappsen hade bara veckan innan fyllt år och fått en ny fin tröja av återvunnen polyester som man hellre åker runt i än någon gammal av oåtervunnen polyester. Ja ja det börjar bli dags att summera. Jag vill inte prata summor men ni kan räkna själva. 2 hyfsat nya medelpris endurohojar av bra kvalitet. En plussize slang, några liter tubelessvätska, riktning av hjul (hmm men det blir ju aldrig hundra, nej ett nytt vill jag ha), 2 par shorts, 2 tröjor, handskar och dojor, 1 freerideskrapa. 4-5 terapitimmar, 2 lukta gott ljus, 15 öl, 3 flaskor med sånt där dyrt tvättmedel de har på stadium. Hmm glömmer jag något??? Jag fyller på senare i såna fall. Och allt det här är skistars fel.

PS
Det går bra med swish

Vi var i Norge (Trysil) och cyklade i somras. Vi tog med våra egna hojar. Sonen började med att få punka på sitt tubelessdäck. Han fick låna mitt bakhjul under tiden som vi petade i en slang i hans hjul. Ta det lugnt och whippa inte sa jag. Nej då säger han. Sen ser vi inte röken av pojken på hela dagen varpå jag sätter på hans nypumpade slangförsedda tubelesshjul på min hoj. Jag märker inte att hjulet av någon anledning dräller av gammal tubelessvätska. Efter att liften stängt så kommer grabbarna ner till bilen som ska ta oss tillbaks till Sverige. Hela sonens hoj wobblar. Vad faan har du gjort med mitt hjul säger jag. Ingenting säger han. Men det är ju krokigt säger jag. Hmm konstigt säger han. Du skulle ju ta det lugnt och inte köra sönder grejerna. o s v.... ni vet fem minuter ordväxling som bara en pappa som konstant blir skinnad av sin hjärndöda tonårsson kan ha med sin hjärndöda tonårsson. Du får betala för att rikta upp det där hjulet säger jag. Men det var ju inte jag och jag har ju inga pengar säger han. Ja men då får ju dina föräldrar pröjsa...ajfaan!
Klockan börjar bli lite mer än planerat, magarna kurrar och maten smakar godare på rätt sida gränsen. Vi bestämmer oss för att skölja av hojarna när vi kommit hem. När vi kommer hem bestämmer vi oss för att tvätta hoj imorgon. Allt är lerigt som fasen men dagen efter är det bra cykelväder och vi skiftar tillbaks grabbens hjul och sticker till den lokala bikeparken. Vi bestämmer oss för att vi lika gärna kan skölja av skiten på eftermiddagen innan vi åker hem. När vi väl står där och sköljer så går inte skiten bort på min cykel och grabbens. Tubelessvätskan har liksom bildat någon form av betong tillsammans med leran på både min och sonens cykel. Sitter så satans bra så att vilken superlimsförsäljare som helst skulle betala multum för receptet. Till sist börjar vi skrapa (hade faktiskt en såndär gammal freerideskrapa i bilen). Det tar ett bra tag men sen är det mesta av skiten borta. Då torkar hojarna och det är repigt som faan i lacken där vi har skrapat. Det ser helt slaktat ut. Plus att det fortfarande sitter kvar massa kladd. Jag blir lite tjurig kan jag erkänna. Mest på mig själv, det där med freerideskrapan var ju min idé. När vi kommer hem så är det dags för kläderna att åka i tvättmaskin. Och nu undrar väl ni som har läst så här långt. Går tubelessvätska bort i 40 grader? NEJ! det kan jag berätta att det inte gör. Shorts och jersey har alltså långa vitlila sprutränder upp från rövklykan till mittemellan skulderbladen någonstans. T o m nu efter 10 tvättar till. Anledningen att sonen inte hade pengar kvar var att han just köpt nya kläder fast det inte var något större fel på de gamla. Och pappsen hade bara veckan innan fyllt år och fått en ny fin tröja av återvunnen polyester som man hellre åker runt i än någon gammal av oåtervunnen polyester. Ja ja det börjar bli dags att summera. Jag vill inte prata summor men ni kan räkna själva. 2 hyfsat nya medelpris endurohojar av bra kvalitet. En plussize slang, några liter tubelessvätska, riktning av hjul (hmm men det blir ju aldrig hundra, nej ett nytt vill jag ha), 2 par shorts, 2 tröjor, handskar och dojor, 1 freerideskrapa. 4-5 terapitimmar, 2 lukta gott ljus, 15 öl, 3 flaskor med sånt där dyrt tvättmedel de har på stadium. Hmm glömmer jag något??? Jag fyller på senare i såna fall. Och allt det här är skistars fel.

PS
Det går bra med swish
Haha jösses amalia!
Har de inte slangar för avsköljning i Trysil nere vid liften? Det har de väl i Åre.

Det vore ganska rimligt att hyresvärden utarbetade regler (villkor för användningsavtalet). Och innan man hyr utrustning får alla bekanta sig med villkoren och skyltarna. I det här fallet skulle det vara klart för dig vad du betalar för och det skulle vara lättare för hyresvärden att inte bråka moraliskt om sådana incidenter.

Haha jösses amalia!
Har de inte slangar för avsköljning i Trysil nere vid liften? Det har de väl i Åre.
Jodå det finns avsköljning i Trysil. Men vi var lite trötta, hungriga och slarvade med det. Men i och med att sonen bedyrar sin oskuld så måste det ändå vara Skistars fel som har byggt hopp och wallrides i backarna som tydligen inte en vanlig cykel tål.

Jag trodde att någon skulle nappa på motsägelsen i att köpa en ny tröja av återanvänd polyester och rata de gamla som ligger hemma i byrålådan med innehållsförteckningar som inte förkunnar vart ifrån polyester kommer. Man vill ju ge sken av att man alltid har valt hållbart först och främst. Inte att man en gång i tiden skulle tycka att ordet återanvänt låter lite ofräscht. Men man har ju rätt att ändra sig som gubben sa när han sket i att skita i slasken.

Men för att återgå till ämnet. Lämna tillbaks i samma skick. Pratar vi några repor i belaget så är det billigt att laga. Pratar vi total mayhem så kanske det blir lite saftigare men fortfarande ingen megasmäll. Tyvärr svårt att förneka att snösport är en dyr materialsport där olyckor kan komma oväntat och bli kostsamma. Och visst borde en uthyrare ha lite högre i tak i April än i December. Men det är som alla säger i tråden. Omöjligt att svara på utan att se skadorna och veta hur mycket ersättning de vill ha.

Tillbaka
Topp