Ett år senare behövde jag nya skidor igen.

Charlz

Medlem
Skulle behöva lite tips och input från er som kan.

Åkte förra året på K2 Kung Fujas.
Åkt sen barnben men har nu börjat avancera. förra året tillbringade jag 3 veckor i Alperna och en vecka i riksgränsen.
Fujas gjorde bättre ifrån sig i Riksgränsen än i Engelberg enligt mitt tycke.
Tenderar ju att i pisten bli högre fart och utanför mera puder när man hänger i Alperna.

Fujas fladdrar i farter och tycker inte dom bär mig i pudret riktigt. 192 lång och 95 tung.

Så nu är jag ute efter ett par styvare lagg mer riktade åt puderhållet men som ändå fungerar någorlunda i pisten.

Har kollat på:

Rossignol super7/s7 (super7 är styvare om jag förstått det hela)
Völkl Katana
Line Opus

mm mm.

Bör ju vara ca 115 i midja då jag har kvar och tar med Fujas om behovet inte riktigt finns för större.

Planerade även att montera dom nya med turbindning, så tips mottages gärna där med. Pjäxorna jag åker på är ett par Lange RX130.

Som sagt: Vill ha ett par skidor som jag kan ha kvar ett tag och utvecklas på.

Som referens till min åkning kan jag säga att Laub i Engelberg inte var några större problem i ca halvmeter nysnö. Både uppkörd och orörd. Där var det skidorna som satte gränsen.

Tacksam för hjälp!

Wow...Katana eller en funshape? Det var minsann ett brett spekta? Kanske slänga in ett par Fischer RC4 med i leken? :P
Skämt åsido men du har radat upp skidor med VÄLDIGT olika egenskaper och jag undrar om varför du har valt just dessa? Det är lika svårt att charga hårt på en Opus som att jibba med en Katana....så att säga.

Som bindning så tycker jag att Guardian är hacket vassare när det kommer till åk-känsla än vad Duke är. Har inte testat nya Adrenaline bindningen från Tyrolia men.... utseendet imponerar inte på mig.

Haha!

@PNyberg

Ja, som sagt. Tips från dom med kunnande var ju det jag behövde.
Vet att Opus är mera lekfull, men recensioner jag hittat säger att den är en v'ldigt bra puderskida.
Men då tar vi bort den från listan. :)

Men S7, super7 och Katana är väl inte så långt från varandra eller?

Ang. bindningen, är inte Guardian jäkligt tung? Annars verkar den vara en hållbar bindning om man jämför med många andra. (tittat på rec.)

Opusen tror jag du kan trampa igenom rätt lätt, om inte idag så när du har utvecklats ytterligare lite. Du har ju en hel del pondus att sätta bakom!

Två till skidor att fundera över är atomic automatic och k2 sideseth, båda i längsta längden (193 resp 188). Lite bredare än de du tittat på (ligger i samma breddsegment som opusen). Sidesethen är mer offpistorienterad mellan de två, lutar mer åt katanan vad gäller egenskaper. Är dock något lättsammare och lekfullare, utan att för den sakens skull göra så mycket avkast på storbergsegenskaperna. Auton i sammanhanget går betydligt bättre i pist, och även om den flyter bra i offpisten blir det orolig vid större åkning i djup snö.

Har själv haft samma problem tidigare. Jag har testat mycket och har under de senaste 15 åren, gjort ett 30-tal skidbyten.

Detta har nu upphört då jag har "landat".
Jag har hittat två modeller som passar mig perfekt. Den skida som åks på mest är Black Crows Nocta. Denna varvas men Völkl Shiro. De kompleterar varandra mycket bra. Noctan är mer lekfull och ger mer tillbaka, medans Shiron är mer dämpad, går som tåget och har ett grymt flyt.

Katanan tycker jag är för tråkig och stel, jag brukar bli less på att köra tåg i 190 hela dagen.

Skulle jag bara ha en skida så får det bli NOCTA.

Ska väl nämnas att jag väger 100 kg.

Kör också på Lange RX 130, mycket nöjd.

Hör av dig med PM om det är något du undrar över.

Senast ändrad:
har samma vikt å mått som dig. ös runt på moment bibby pro. som man kan leka med om man är lite tyngre å satabila ändå

Vattendroppe sa:
Opusen tror jag du kan trampa igenom rätt lätt, om inte idag så när du har utvecklats ytterligare lite. Du har ju en hel del pondus att sätta bakom!

Två till skidor att fundera över är atomic automatic och k2 sideseth, båda i längsta längden (193 resp 188). Lite bredare än de du tittat på (ligger i samma breddsegment som opusen). Sidesethen är mer offpistorienterad mellan de två, lutar mer åt katanan vad gäller egenskaper. Är dock något lättsammare och lekfullare, utan att för den sakens skull göra så mycket avkast på storbergsegenskaperna. Auton i sammanhanget går betydligt bättre i pist, och även om den flyter bra i offpisten blir det orolig vid större åkning i djup snö.
Du tror inte Sideseth kan vara något för korta med sina 188? Annars verkar den skidan mycket intressant. Den har ju även fästen om man ska tura.

Charlz sa:
Du tror inte Sideseth kan vara något för korta med sina 188? Annars verkar den skidan mycket intressant. Den har ju även fästen om man ska tura.
Vet inte hur det är med Kung Fujas, men K2 mäter ofta lite skumt. En sideseth 188 är ungefär samma längd som rocker2 i 192 eller automatic i 193. Hudfästeshålen är dock bara intressanta för K2s egna hudar (vilka iofs är av bra kvalitet och brukar ligga något lägre i pris än typ BD och G3), så du vet!

Vattendroppe sa:
Charlz sa:
Vet inte hur det är med Kung Fujas, men K2 mäter ofta lite skumt. En sideseth 188 är ungefär samma längd som rocker2 i 192 eller automatic i 193. Hudfästeshålen är dock bara intressanta för K2s egna hudar (vilka iofs är av bra kvalitet och brukar ligga något lägre i pris än typ BD och G3), så du vet!
Ja, kollar man runt på nätet verkar det vara en grym skida sideseth. Frågan är hur den är att tura med.

Men nu när jag kollat runt så undrar jag om jag stirrat mig blind. Eftersom jag redan har Fujas,102 mm, kanske jag
borde gå upp ännu mer i midja. runt 120?? vad säger proffsen? :D

Charlz sa:
Ja, kollar man runt på nätet verkar det vara en grym skida sideseth. Frågan är hur den är att tura med.

Men nu när jag kollat runt så undrar jag om jag stirrat mig blind. Eftersom jag redan har Fujas,102 mm, kanske jag
Ingen fara alls. Gott om grepp bakom foten i och med att det finns lite spann att pressa ut där. Den förhållandevis långa svängradien gör att man har bra med kant att nyttja när det är traverser på mindre skoj underlag också. Det är ingen lätt skida, ~5 kg paret, men är inga problem på dagsturer. Vill man spara på vikten tycker jag personligen att det är vettigare att börja med bindningen och sedan ta skidan.

118 mm skulle jag iofs säga ligger "runt 120" ;) Jag upplever inte att större midja än ~120 gör något positivt för mig generellt sett. Men du har drygt 15 kg på mig också, så här är det nog bättre att lyssna på någon i din egen viktklass!

Vattendroppe sa:
Charlz sa:

Ingen fara alls. Gott om grepp bakom foten i och med att det finns lite spann att pressa ut där. Den förhållandevis långa svängradien gör att man har bra med kant att nyttja när det är traverser på mindre skoj underlag också. Det är ingen lätt skida, ~5 kg paret, men är inga problem på dagsturer. Vill man spara på vikten tycker jag personligen att det är vettigare att börja med bindningen och sedan ta skidan.

118 mm skulle jag iofs säga ligger "runt 120" ;) Jag upplever inte att större midja än ~120 gör något positivt för mig generellt sett. Men du har drygt 15 kg på mig också, så här är det nog bättre att lyssna på någon i din egen viktklass!
Haha!
Ja, det är sant. 118 är runt 120. :)
Hur är styvheten på Sideseth ovh Aoutomatic? Fladder??

Hittade för övrigt sideseth jäkligt billigt hos SC med bindning. Marker Duke EPF verkar vara ett bra val..

Charlz sa:
Haha!

Hittade för övrigt sideseth jäkligt billigt hos SC med bindning. Marker Duke EPF verkar vara ett bra val..
Auton blir lite orolig när det går fort i mjuk snö, men det beror på den korta radien, de skakar inte. Setharna går som tåget, oavsett underlag eller fart.

Vattendroppe sa:
Charlz sa:
Haha!

Auton blir lite orolig när det går fort i mjuk snö, men det beror på den korta radien, de skakar inte. Setharna går som tåget, oavsett underlag eller fart.
I second setharna. Riktigt bra skidor! Vill även lägga till down skis cd0, blizzard Bodacious 196, ON3P billygoat 191, 4frnt renegade

PNyberg sa:
Vattendroppe sa:
Charlz sa:
Haha!

I second setharna. Riktigt bra skidor! Vill även lägga till down skis cd0, blizzard Bodacious 196, ON3P billygoat 191, 4frnt renegade
Tackar för engagemanget från alla.. :D

PNyberg:
Har du testat dessa skidor själv?
Hur funkar dessa att tura med? Kortare turer är det som gäller. 1-3 timmar.

Charlz sa:
PNyberg sa:
Vattendroppe sa:
Tackar för engagemanget från alla.. :D

PNyberg:
Har du testat dessa skidor själv?
Hur funkar dessa att tura med? Kortare turer är det som gäller. 1-3 timmar.
Har bara testat SideSeth och Blizzard Bodacious och här är Blizzard klart köttigast och SideSeth mer en väldigt lättåkt och kompetent skida som gör det mesta rätt bra (ska sägas att det fanns bara Seth 181 till test och så testade jag den kortare bodacious tror jag bestämt, men går man upp i längd på båda så tror jag fortfarande att man upplever blizzarden som köttigare). En kompis har ett par Billygoat 191 och är riktigt nöjd. Renegade är en bra och rejält styv skida för den som har tryck/teknik eller viljan till att tygla dem. Skidor i den här klassen är sällan lätta att tura med, men 1-3 timmar ska ju fungera fint menar jag. Billygoat kommer som turversion med om man vill ha det lite lättare.

PNyberg sa:
Har bara testat SideSeth och Blizzard Bodacious och här är Blizzard klart köttigast och SideSeth mer en väldigt lättåkt och kompetent skida som gör det mesta rätt bra (ska sägas att det fanns bara Seth 181 till test och så testade jag den kortare bodacious tror jag bestämt, men går man upp i längd på båda så tror jag fortfarande att man upplever blizzarden som köttigare). En kompis har ett par Billygoat 191 och är riktigt nöjd. Renegade är en bra och rejält styv skida för den som har tryck/teknik eller viljan till att tygla dem. Skidor i den här klassen är sällan lätta att tura med, men 1-3 timmar ska ju fungera fint menar jag. Billygoat kommer som turversion med om man vill ha det lite lättare.
Tackar!

Nu får man gnugga hjärncellerna. Men det lutar åt Sideseth...

Tillbaka
Topp