Ett par bra lagg till vintern?

CarlBeijer

Ny medlem
Tjena!

Jag behöver hjälp! Jag letar efter ett par bra lagg inför vintern. Jag har gjort en säsong i Val'd'Isere förra vintern, men tröttnade på mina gamla atomic c-series (för smala i midjan, kul i pisten, men riktigt jobbigt i OP). Inser att jag måste ha bredare skidor för att klara av hela berget. Jag skulle nog klassa mig som en kille som åker ganska agressivt med 50% pist 50% offpist. Jag har dock ett problem, jag väger endast 68 kg och är 183cm. Nästa säsong tänkte jag eventuellt spendera i Engelberg, Schweiz.

Jag har kollat på ett par olika lagg såsom; Völkl Mantra, K2 Public Enemy (kanske för mkt parkskida?), Salomon AK rockets, Scott santiago pure.

Är det någon som har några vassa tips eller rekomendationer? Då jag väger relativt lite ska jag ha en kortare skida? eller spelar det ingen roll? är en midjebredd på 90-95 mm rimligt med min åkstil?

Tacksam för snabba svar =)!

Så jäkla korta skidor skall du inte ha, skidlängd väljs inte efter egen längd eller vikt utan efter åkstil. Typ. DU kan nog med lätthet jobba upp dig till 75 kilo i muskelmassa med lite målmedveten träning...

Du skall över 95 i midjan, det är mitt tips, även om du bara kommer åka 50% offpist... I slutändan blir det nog 90% offpist, då du ledsnat på pist. Jag har ett par Scratch BC 185 som jag åkt en säsong på, själv är jag 174, vägde väl 70 då, och de funkar bra till det mesta, dock bäst i puder. Om du dock vill behålla pistkvalitéer gör du nog rätt i att välja skidor à la Mantra, Fischer Watea och likande som inte har en stor twintip, då de helt enkelt inte är gjorda för att hoppas runt med... För övrigt är mina BC till salu om du är sugen, good price for you my friend!

ja skulle ta en nordica blower 185( eller hur lång den är) om jag vore dig. Sjuuukt kvick och stabil skida. 110mm under foten känns som 85:D

Carled sa:
Så jäkla korta skidor skall du inte ha, skidlängd väljs inte efter egen längd eller vikt utan efter åkstil. Typ. DU kan nog med lätthet jobba upp dig till 75 kilo i muskelmassa med lite målmedveten träning...

Du skall över 95 i midjan, det är mitt tips, även om du bara kommer åka 50% offpist... I slutändan blir det nog 90% offpist, då du ledsnat på pist. Jag har ett par Scratch BC 185 som jag åkt en säsong på, själv är jag 174, vägde väl 70 då, och de funkar bra till det mesta, dock bäst i puder. Om du dock vill behålla pistkvalitéer gör du nog rätt i att välja skidor à la Mantra, Fischer Watea och likande som inte har en stor twintip, då de helt enkelt inte är gjorda för att hoppas runt med... För övrigt är mina BC till salu om du är sugen, good price for you my friend!
Tack för tipsen, jag uppskattar det snabba svaret! Jag är nog inne lite på samma spår som du resonerar, är riktigt sugen på Mantran. Tack för tipset om dina skidor, jag måste kolla runt lite mer, men jag ska ha dina lagg i åtanke :P. Du har nog rätt i att jag ska ha över 90mm i midjan, jag är dock orolig att jag inte kommer kunna ha tillräckligt bra svängradie i för breda lagg, men samtigt tänkte jag spara mina gamla pist-räcers :P

Blowern är ett ypperligt val, om du inte underskattar dig själv... Helt rätt typ av skida. För övrigt kan du ju ha kvar Atomiclaggen som pistlagg.

Var inte rädd för svängradie, hellre för mycket än för lite! Är det mycket snö vill du inte ha 15 m's radie. Sen så är det ju så förbenat skönt att släppa på!

Senast ändrad:
Carled sa:
Var inte rädd för svängradie, hellre för mycket än för lite! Är det mycket snö vill du inte ha 15 m's radie. Sen så är det ju så förbenat skönt att släppa på!
Hur menar du? Är det puder vi snackar om så använder du ju knappast skidans skärning för att göra en sväng. Det spelar ingen som helt roll i puder om det är 12 eller 100 meters radie.I puder går även en spikrak skida att böja igenom. Eller har jag fel? Är lite trött nu.

det finns en hel del intressanta åsikter och tankar i tråden om B-squads och för att inte tala om PNybergs eminenta smearskitråd. Kanske inte riktigt vad du är ute efter men mycket intressant läsning ändå.

Om du åker 50-50 så varför inte skaffa två par? En renodlad pistskida och en offpistskida. Du är ju redan halvvägs om du är nöjd med dina Atomic i pist (men de kanske är förbrukade) Åker du inte park så skaffa inte parkskidor typ K2 PE.

Åker du aggresivt, titta på styva skidor typ Dynastar Legend pro, snygg dessutom, Kneissl Tanker, Blizzard Titan Pro vet inte så mycket om skidorna egentligen, Hört en hel del bra om Dynastar dock. men det låter som den sortens skidor du är ute efter. De skidorna bör klara en del pistade nerfarter emellanåt även om det inte blir lika kul som ett par riktiga pistracers.

Din vikt bör nog inte vara ett problem, räcker nog till bra för att trycka med. Jag väger med runt 70 och är 183. Jag köpte ett par EHP193 till nästa säsong (sugen är man, har inte ens provat skidan) som är ungefär i det flexområde som de andra skidorna jag nämnde och jag räknar med att det inte blir några problem. Däremot så klarade jag inte av B-squad pro, jag orkade inte skära svängarna med dem. Men de är ännu ett par enheter styvare än alla andra skidor, någon i Whistler liknade dem vid ett par 2tum4 under fötterna... Dessutom så har du ju flera månader att gaina 7-10kilo =)

Vill du ha mjukare skidor så är mantra säkert bra, men völkl har väl i alla fall haft en del kalitetsproblem tidigare (mina karma från 05 levererades med rutten kärna som jag drog ur hälbindnigen ur och tillslut bröt av) Nordica Blower har jag hört en del bra om. Ett par stormrider kanske?

Jag har varken provat skidorna jag skrev om eller läst in mig på dem jättemycket, så kolla upp dem och hör vad andra tycker om dem. Men rent designmässigt så tror jag de kan vara värda att kolla upp i alla fall. Sen är skidorna inte bautabreda heller så du kan ju iallafall ta dig ner i de flesta förhållanden. Men som jag sa, behåll pistskidorna eller försök fixa ett par billiga så har du betydligt roligare den isiga tiden av säsongen.

JockeSki sa:
Carled sa:
Hur menar du? Är det puder vi snackar om så använder du ju knappast skidans skärning för att göra en sväng. Det spelar ingen som helt roll i puder om det är 12 eller 100 meters radie.I puder går även en spikrak skida att böja igenom. Eller har jag fel? Är lite trött nu.
Jag köpte ett par prior doughboy med 20m radie och 107 i midjan, i vintras, hur kul som helst bland träden men så fort det blev hike och lite mer öppna ytor så svor nånting långt inom mig en liten ramsa för sig själv. Även om du inte skär på samma sätt i puder så dikterar radien en hel del, jag fick jobba mot radien hela tiden när jag ville åka fort och var dessutom alltid rädd för att få hugg i snön då det var mycket skärning ända fram.

Kontentan välj skärning efter hur snabbt du vill åka utan att vara rädd för överraskningar.

Har kört på High Society FR hela vintern och är sjukt nöjd. Offpistskidor som fungerat över hela fjället (för mig iaf). Hade jag bara valt att ha en skida så hade det blivit ett par 187.
Kanske är något att prova?

Lenght 171 179 187
Tip 116mm 124mm 136mm
Waist 82mm 92mm 104mm
Tail 110mm 114mm 126mm
Radius 17,8m 21,7m 23,7

Tycker däremot att det är sjukt svårt att rekommendera skidor till människor man inte sett åka. Tycker inte heller om att prova skidor så några andra kommer att bli svårt att tipsa om... :-)
Men det första man brukar gå efter är åkarens vikt eftersom hans/hennes upplevde åkstil och teknik är "självupplevd" och kanske lite missvisande i många fall.

karln sa:
JockeSki sa:
Carled sa:
Jag köpte ett par prior doughboy med 20m radie och 107 i midjan, i vintras, hur kul som helst bland träden men så fort det blev hike och lite mer öppna ytor så svor nånting långt inom mig en liten ramsa för sig själv. Även om du inte skär på samma sätt i puder så dikterar radien en hel del, jag fick jobba mot radien hela tiden när jag ville åka fort och var dessutom alltid rädd för att få hugg i snön då det var mycket skärning ända fram.

Kontentan välj skärning efter hur snabbt du vill åka utan att vara rädd för överraskningar.
Det var sa jag menade. For mycket skarning hakar upp. Jag kan lagga ut snacket da jag inte surfar via digital-tv.Hej!

Tjena! Tack för alla tips! Grymmt kul att få så många snabba svar! Jag kollar vidare, börjar luta åt att jag köper ett par skidor med en midjebredd över 100mm, och sparar mina pist-räcers (atomic skidorna) och kör då offpisten inte duger =). Jag har kollat lite på Nordica Blower och även Mantran, gillar svängradien på dessa skidor. Jag har dock hört från flera håll att Völkl har haft problem med kvalitén... Är det något man bör lyssna på? eller är de bara skitsnack?

Jag har dock en följdfråga... Vilka bindningar ska jag ha till dessa lagg? Är marker en bra bindning? Jag väger ju knappa 70 kg så räcker 11.0? eller är 12.0 bättre? Jag kommer inte att använda dessa skidor på tur utan endast i pist och OP.

Tack på förhand =)

armada arv e en nice skida för allround åker själv på den i bland den e ganska mjuk e skön i pisten flyter på bra i puderet!
men som någon skriver att att ha två par skidor när man gör säsong i jävligt skönt då slipper man åka på smala pinnar i pisten el ett par klumpiga skidor i pisten! Faktikst guldvärt!
kalle

Marker är INTE bra. Håll dig borta från dem! Om du inte är sponsrad och via skidtillverkaren får markerbindningar (då funkar M18 och M30 nog utmärkt!) så finns det så mycket bättre grejer på marknaden.

Mitt tips är Salomon eller Look/Rossignol. L. och R. har lite speciell hälkonstruktion som funkar super och jag föredrar dem.

Rent din-mässigt, köp inte en bindning där du ev. kan vara och nosa på rödmarkeringen... En 12-dinare börjar rödmarkera vid 10 i snitt och du kommer säkert att efter lite hoppande och röjåkande ha skruvat upp bindningarna lite från dina normala 7-8(antar jag?) till 9-10. I sådana lägen är det trevligare att ha en bindning som går till 14 där du har rejäl marginal. En 12-bindning fungerar som den ska om man har den på 10-11, men ändå, det är skönt att ha lite marginal.

CarlBeijer sa:
Tjena! Tack för alla tips! Grymmt kul att få så många snabba svar! Jag kollar vidare, börjar luta åt att jag köper ett par skidor med en midjebredd över 100mm, och sparar mina pist-räcers (atomic skidorna) och kör då offpisten inte duger =). Jag har kollat lite på Nordica Blower och även Mantran, gillar svängradien på dessa skidor. Jag har dock hört från flera håll att Völkl har haft problem med kvalitén... Är det något man bör lyssna på? eller är de bara skitsnack?

Jag har dock en följdfråga... Vilka bindningar ska jag ha till dessa lagg? Är marker en bra bindning? Jag väger ju knappa 70 kg så räcker 11.0? eller är 12.0 bättre? Jag kommer inte att använda dessa skidor på tur utan endast i pist och OP.

Tack på förhand =)
Dom har haft en del kvalitétsproblem. Som karln sa och jag har bevittnat så fick han bita i det ruttna träkärne äpplet. Skida gick rakt av i en rail landning. Har även hört av andra skidkunniga att dom har haft problem med just träkärnor och annat smått och gott. Synd på så annars bra skidor. Tror dock att deras dyrare skidor som goats, sumos aura och mantra håller bättre kvallisort, iaf på träkärnebiten.

Bindningar är en smaksak. Vissa (de flesta) hatar marker helt och fullt då dom inte har superbra kvalle på deras billigare bindningar. Jins här på FR hade väldiga problem med sin skistopper som fick för sig att gå sönder stup i kvarten.
Dom dyrare marker bindningarna är nog bättre. Nästa års verkar rent av sjukt fina. Jester verkar vara riktigt lätt och fin.

Fast sj skulle jag nog aldrig köpa ngn marker bindning förutom duke. Men eftersom det inte va ngn turbindning du sökte så är inte heller det ngt för dig.
Om jag vore du skulle jag köpa nästa års salomon 916ti. 916 är kända för att vara en kickass bindning som håller för allt. Och för att göra den ännu sweetare som har dom bantat ner den rätt bra genom att delvis bygga den i titanium.
Och för att göra valet lite svårare så kan ja även rekommendera Look P15. Har ett par P18 och det är samma bindning bara att DIN 18 ist för 15. Sjukt bra och lätt bindning. Rätt ful men å andra sidan så har den allt den behöver och inga andra krussiduller.

Hoppas det va till ngn hjälp.

Värt att tänka på är också att skillnaden mellan salomon 914 (som jag snikade in på mina skidor, helt klart nöjd) och 916 är att 914 är i plast och 916 aluminium. Men i efterhand så är det nog ett större värde i helmetallmodellen. Så jag hade nog köpt den, nu köpte jag en begagnad 920 som förmodligen kommer medföra brutna ben till vintern, men 916 är samma bindning som 920 sånär på en extra fjäder i 920modellen.

Om du skulle ångra dig och bestämma dig för att ha skidorna som korthikeplattform med trekkers så går det inte någe särskilt bra alls att gå på platt med Look/Ross (8km till function pnyberg, hehe) Annars är det inge fel på dem.

Efter att jag bet i "det sura träkärneäpplet" så sa snubben som monterade mina skidor att det var många som drabbats. men mina var 05/06 Karma så det kanske är fixat nu, Völkl flyttade väl ner delar (hela?) av sin produktion till Kina och det kan ju vara där problemen härstammar ifrån. När de kört några år där nere så har kanske läget stabiliserats. Jag kommer inte att köpa folköl... jag menar Völkl igen. Men det kanske mer är för att jag har provat det och man vill ju prova nytt =)

Vökl HAR haft lite problem med några lagg, men å andra sidan är det ju i sådana fall alltid garantifel som i de flesta fall innebär nya skidor!! Det är ju dock inte så många och min erfarenhet är att de gör ruskigt stabila och bra skidor.
Mina har i alla fall aldrig gått sönder!

/AG

PNyberg sa:
Om jag vore du skulle jag köpa nästa års salomon 916ti. 916 är kända för att vara en kickass bindning som håller för allt. Och för att göra den ännu sweetare som har dom bantat ner den rätt bra genom att delvis bygga den i titanium.
Att rekommendera 916 rakt av sådär är kanske inte världens bästa idé... Man bör nog ha åkt ett tag på 14-dinare innan man själv känner att en kraftigare och robustare bindning nog är ett måste. Likadant med P18.

914 finns faktiskt i en metallmodell karln, 914 Lab, som en 916 för juniorer! Helt perfekt, men lite svår att få tag i...

Mitt tips står fast, nöj dig med en vanlig som går till 14, typ 914 eller PX14, Rossignol 140 eller kanske FKS 155. När du känner att du vill kunna dra bindningarna uppemot 11 och kanske mer kan du gå på racegrejerna.

Carled sa:
PNyberg sa:
Att rekommendera 916 rakt av sådär är kanske inte världens bästa idé... Man bör nog ha åkt ett tag på 14-dinare innan man själv känner att en kraftigare och robustare bindning nog är ett måste. Likadant med P18.

914 finns faktiskt i en metallmodell karln, 914 Lab, som en 916 för juniorer! Helt perfekt, men lite svår att få tag i...

Mitt tips står fast, nöj dig med en vanlig som går till 14, typ 914 eller PX14, Rossignol 140 eller kanske FKS 155. När du känner att du vill kunna dra bindningarna uppemot 11 och kanske mer kan du gå på racegrejerna.
DIN skalan är väl rätt bred även på 916 om jag inte är helt ute och cyklar så den skulle jag rekommendera till alla som väger kring 70 och uppåt och åker mkt samt vill att grejerna ska hålla! Metall framför plast!

Senast ändrad:
916 går precis som modellnamnet från 9 till 16. Att börja på 9 är kanske inte riktigt hundra om man funderar på 11- eller 12-dinare. Om man köper 916 bör man ju behöva dra upp bindningarna till 10 och uppåt, annars är det ju slöseri med pengar, metall och bra bindningar till bättre behövande.

Att det är metall man skall ha är däremot inget att snacka om...

Carled sa:
916 går precis som modellnamnet från 9 till 16. Att börja på 9 är kanske inte riktigt hundra om man funderar på 11- eller 12-dinare. Om man köper 916 bör man ju behöva dra upp bindningarna till 10 och uppåt, annars är det ju slöseri med pengar, metall och bra bindningar till bättre behövande.

Att det är metall man skall ha är däremot inget att snacka om...
Där får ja allt ge mig. Hade för mig att DIN skalan va från 7-16. Kanske va mina arbetstider jag tänkte på :P Men kollade upp det och skulle precis ändra när ja såg ditt snabba svar.

Tillbaka
Topp