Everest Lavinspade

Everest Lavinspade
nä hade en sådan förra året höll en dag sen en liten vurpa på den så var det nog den sneaste spade värden skådat!!!

Everest Lavinspade
köpte en sån i veckan å den verkar ju ganska juste, men det är ju klart att det finns väl bättre men den är nog jävligt prisvärd i alla fall.

Everest Lavinspade
har en. funkar att montera och ta isär med handskar. passar utmärkt i dakine vertex. tydligen gräver den bra också, iaf enligt den med snöskoter fastkörda pistpatrullen i trysil (vilka glömt ta med egen spade, tsk, tsk...)

Everest Lavinspade
jocke_skidor sa:
den spaden är bra jag har haft den 2 säsonger kop den
Hur tänker du? Leta upp en 3, snart 4 år gammal tråd och svara. Stadium har förmodligen inte kvar den spaden nu 4 år senare. Och har dom en spade är den förmodligen inte likadan som för 4 år sen.

Everest Lavinspade
Men det är samma skit! Hade en sådan fast den svarta, trodde jag skulle kunna gräva upp mina polare om något skulle hända, ända tills vi var ute och övade en dag och spaden bara vek sig.
Tog inte i mer än vad man behöver för att gräva och bladet gick av där man sätter fast skaftet.
Jag har en från Black Diamond nu och det är som natt och dag, har utsatt den för samma tester som den förra och den står pall...

Så vad ni än gör, köpte inte en Everest spade!

Everest Lavinspade
Håller med Blide. Satsa på en riktig spade!

Själv är jag en motståndare till plastblad också, ändå gånger jag har plastblad är vid alpin klättring där jag vet lavinrisken är liten och mer har spaden för att gräva snöbivacker m.m. Klättring där vikten spelar nån roll!
Vid skidåkning är det ju knappast nått problem med en 200g tyngre spade att asa runt på! Så satsa på metall...det håller bättre!

Everest Lavinspade
Hmmmmm, jag var med testade Everest spaden åt Utemagasinet för några år sedan. Vi hade sönder den ganska så omgående. De kanske har gjort om spaden sedan dess men jag skulle vara mycket skeptiskt till att ha med den som säkerhetsutrustning. Till att bygga hopp med eller att gräva en fikagrop duger den alldeles utmärkt.

Kolla recensionerna: https://www.freeride.se/review/view.php?id=1875

Tillbaka
Topp