everest skidkläder

anders_linden

Ny medlem
everest skidkläder
någon som vet vilken kvalitet Everests dyrare skidplagg håller. de har visserligen inte Gore-Tex, men de har fått bra betyg i vissa tester...

everest skidkläder
Jag har en Everest jacka, TCP 20000 tror jag den heter... Funkar i vilket fall skit bra, har aldrig blivit blöt eller kall på berget i den, extra knäcker gärna som regn jacka i måttliga mängder.
Kostade närmare 2000 från början, fick min på rea för 500 spänn. :-)

everest skidkläder
Everest är faktiskt ett jäkla bra märke, märket vinner dom flesta testar om man testar imot Haglöfs och liknade.

everest skidkläder
Det faktum att det var tal om rättsliga åtgärder från Peaks sida mot Everest (Stadium) är rätt intressant. Tittar man på fjolårets Everest jackor så är de mer eller mindre rena kopior av Peaks diton.

Everests membran (TCP) finns från 1000 mm vattenpelare upp till 20000 mm (via 2000, 5000, 8000). Där de två senaste är de ända som rent prestandamässigt kan jämföras med Gore-Tex.

I övrigt har jackorna en del fiffiga lösningar vilket tillsammans med priset gör dem till konkurrenter till de märkesjackor.

Själv äger jag ingen Everestjacka.

everest skidkläder
Har både byxa o jacka från Everest och de funkar skit bra.
Dessutom e designen helt okej. Den enda invändingen jag har är att jag började frysa vid ett tillfälle. Men dimma och 15- är väl inte lätt att klara för någon jacka antar jag.
:)

everest skidkläder
Everest/Stadium släppte en softshelljacka förra året. Skall jag vara ärlig så är den inte så bra som man hoppats på. Passformen är tveksam och inte så tajt och kroppsnära som andra konkurenter. Sedan är stretchmaterialet man använder "lite för lite" elastiskt och kan vid kyla upplevas stelt... Sedan kan priset disskuteras, 1999:- (1499:- i år) är högre än många, mer välkända, konkurenter.

Ett tips dock:
Kika på länken nedan och klicka in till "Everest Welded Shell Jacket". När vi fick se den på prov såg den riktigt bra ut! Sitter riktigt bra och har många smarta lösningar!
Även Xtremejacket (fanns även förra säsongen) är en riktigt bra skidjacka! Nytt för i år att man även släpper den figursydd för damerna.

Generellt sett fungerar Everestplaggen riktigt bra!
Alla dessa benämningar som finns på kläderna motsvarar, som ovanstående nämnt, vattenpelaren för det material som används i plaggen. TCS 20000 är dock inte jämförbart med Gore-Tex, som har en vattenpelare runt 40000-50000mm och andas mycket bättre.
Kolla in www.stadium.se för att se nya kollektionen.

Mvh//

everest skidkläder
Nu är det fortfarande bara materilaet som diskuteras.
Jämför med lite "riktiga" märken och inte bara Haglöfs eller peak som knappast är marknadsledande märken vad gäller kvalitet, finnish och service.

Jag har bara dåliga erfarenheter av Everest prylar, från sovsäckar till jackor, skidkläder mm. Dragkedjor som gått sönder, sömmar som spruckit och så vidare. Det fungerar säkert OK, men OK är inte tillräckligt i nio av tio fall för mig.

Om saker går sönder på berget så måste det finnas vettiga skäl till det, som att jag dragit ett stegjärn genom byxan, inte att dragkedjan som Everest levererar med jackan är av dålig kvalisort.

Jag gick igenom kollektionen nyligen och tycker inte att dom dyra jackorna, verkar särskilt mycket bättre finnish på än dom billiga. Materialvalet är bättre, men inte mycket.

Everest är och förblir ett budgetnärke, där devisen, man får vad man betalar för verkligen stämmer.

Och nej, jag är inte gjord av pengar, men jag prioriterar min utrustning framför det mesta annat.

everest skidkläder
Ärligt talat så har jag inte heller särskilt bra erfarenheter heller av Everest skidprylar. 8848 Altitude finns oxå på Stadium (eller Inter Sport.. Kommer inte ihåg..) och där så köpte jag en asschysst jacka! Kolla in deras prylar istället!! Visserligen så var det en jacka som kostade blygsamma 999kr (everesten). 8848-jackan gick på 2 papp.

everest skidkläder
Har åkt med Everest skidbyxor av någon modell, de höll iaf alltid tätt och var sköna och satt bra. Kostade bara 600 för typ 5 år sen.
Använder Everest ryggsäck (Airflow 300) varje dag och den har inte visat minsta spår av slitage ännu. Har haft den i 3 år tror jag. Innan den hade jag en annan modell (Adventure 32l) och den var lika bra den. Jag bytte inte för att den var sliten utan för att jag gillade iden med airflow, funkar otroligt bra.
Nu hade ju inte ryggsäckarna med ämnet att göra men jag ville bara få sagt att jag är väldigt nöjd med kvaliteten hos Everest.

everest skidkläder
tror faktiskt att everest gör bra kläder. om jag inte är fel ute har de väl vunnit över exempelvis Haglöfs i något test. de släpper en ny skaljacka i vinter som verkar riktigt vettig, i alla fall sett till priset (2000). den har svetsade sömmar och allt...

Snödjup

Tillbaka
Topp