Existerar den perfekta allmountainskidan?

nils123

Medlem
Tjenamors Freeride!

Har under ett års tid letat efter den optimala allmountainskidan som leverar så bra som möjligt på hela berget. Enligt mig ska den skidan vara fartstabil (relativt styv mao.), tail rocker så baklängesåkning är möjligt, kring 18 m i svängradie och skidan ska bita på kant i hårt före. Det skidan inte behöver kunna hantera är +15 cm nysnö då får det bli puderlaggen.

Har för tillfället ett par Blizzard Brahma (88 midja, 19 m svängradie) samt ett par Black Crows Atris (108 midja, 18 m svängradie). Otroligt nöjd med båda paren och en hybrid mellan modellerna är det jag är på jakt efter. Brahmans brist är att tailrockern inte är tillräcklig för butters, baklängesåkning samt landa baklänges. Atrisens brist är att den är för bred för att kunna carvea pålitligt med i hårdpreppad pist.

Har fått upp ögonen för Head Kore 93 och tror att den skidan kan uppfylla mina krav. Har någon testat Kore 93:an ordentligt eller har ni någon annan skida som ni skulle rekommendera? Ytterligare en kandidat skulle kunna vara Atomic Bent Chetler 100 men den kanske blir något för lik Atrisen?

Svar, inflikar, ifrågasättningar, förslag etc. är väldigt uppskattat!

Peace,
Nils

TopiNieminen

Aktiv medlem

termons

Aktiv medlem
Bent Chetler 100 är varken fartstabil eller styv men säkert trevlig skida om man inte söker dessa egenskaper.

Senast ändrad:
Har Extrem PT84 också, som också är riktigt bra men inte lika köttiga som Project 100. Project 100 är lite som att raca med en Porsche Cayenne Turbo på en lerig grusväg eller slät autobahn, den går genom allt 💪 Fast vet i fasen om du kan landa baklänges....

Fogelberg

Medlem
Blizzard rustler 10 om du vill ligga kring 100mm i midjan annars rustler 11 för att ha en skida till precis allt. Jag provåkte 10an på en teståkningsdag och tyckte om den extremt mycket. Chansade sedan och beställde 11an och blev överraskad över att jag tyckte den var minst lika rolig i pist samt hade ett grymt grepp på hårda underlag. Då har man dessutom 112mm under foten när men ger sig ut i djupsnön.

Tja, ursäkta om man delvis lånar tråden lite, men har samma fråga så det kanske passar här... är det Atris 108 du kör med i puder, eller går du bredare? Jag har ett par Armada TST (102), och de är rikigt bra för både hårt och mjukt underlag i och utanför pisten med undantag för ren is eller djup lössnö. Köpte ett par Rossignol Super 7HD (116) med tanken att de skulle vara en skida för allt, som mina TST men med ännu mer flyt. De gör sig bra på mjukt underlag men tycker inte att de är lika sköna på hårt underlag eller uppkörd/packat underlag i offpist som mina TST eftersom skidan inte är lika styv. Så frågan är, finns det en skida som är bra till allt, har de egenskaper som du beskriver ovan med styvhet, fartstabil, bra kantgrepp och dessutom bra flyt i puder eller måste man packa väskan med två par skidor... Jag läste en review om Atris 108 som du redan har, och det lät som om de var rätt skida för hela berget och alla underlag?

Funderar annars på att köpa dels en smalare skida såsom QST 99, Enforcer 100 etc och komplettera med en riktigt bred puderskida men jag reser ogärna med två par skidor...

steglund

Aktiv medlem
Ska helt klart kika om det finns något rimligt par på andrahandsmarknaden! Har alltid velat äga ett par Hendryx, schyssta grejer!
Gå med i gruppen Hendryx Skis på Facebook och håll ögonen öppna där eller släng ut en fråga. Inte sällan är det någon som kan tänka sig att sälja till den som frågar.

johan

Administrator
Gå med i gruppen Hendryx Skis på Facebook och håll ögonen öppna där eller släng ut en fråga. Inte sällan är det någon som kan tänka sig att sälja till den som frågar.
Kan även rekommendera vår köp & sälj avdelning här på Freeride. Finns möjlighet att lägga in bevakningar och en köpes annons.

RWD

Medlem

Tjenamors Freeride!

Har under ett års tid letat efter den optimala allmountainskidan som leverar så bra som möjligt på hela berget. Enligt mig ska den skidan vara fartstabil (relativt styv mao.), tail rocker så baklängesåkning är möjligt, kring 18 m i svängradie och skidan ska bita på kant i hårt före. Det skidan inte behöver kunna hantera är +15 cm nysnö då får det bli puderlaggen.

Har för tillfället ett par Blizzard Brahma (88 midja, 19 m svängradie) samt ett par Black Crows Atris (108 midja, 18 m svängradie). Otroligt nöjd med båda paren och en hybrid mellan modellerna är det jag är på jakt efter. Brahmans brist är att tailrockern inte är tillräcklig för butters, baklängesåkning samt landa baklänges. Atrisens brist är att den är för bred för att kunna carvea pålitligt med i hårdpreppad pist.

Har fått upp ögonen för Head Kore 93 och tror att den skidan kan uppfylla mina krav. Har någon testat Kore 93:an ordentligt eller har ni någon annan skida som ni skulle rekommendera? Ytterligare en kandidat skulle kunna vara Atomic Bent Chetler 100 men den kanske blir något för lik Atrisen?

Svar, inflikar, ifrågasättningar, förslag etc. är väldigt uppskattat!

Peace,
Nils

Redaktionen

Aktiv medlem

"Har under ett års tid letat efter den optimala allmountainskidan som leverar så bra som möjligt på hela berget." 

Läs hela artikeln:

termons

Aktiv medlem
Enligt mig ska den skidan vara fartstabil (relativt styv mao.)
Flex Pattern
LINE calls the Blend’s flex “unique,” and we’d agree. We don’t believe we’ve ever flexed a ski with softer tips / tails, and we think that those soft tips / tails (and to a slightly lesser degree, the shovels) will play a large role in the Blend’s performance and personality on snow.

leekan

Medlem
Tja!
Var i samma sits som dig, testade över 30 olika par skidor förra året. Föll för project 100 framför fusion 95 då fusion 95 blir lite för fladdrig i topparna för min smak men absolut är den ”roligare” än project 100 som mal igenom det mesta samtidigt som du har ett grymt carving-fäste! Tycker även att project 100 flyter på riktigt bra i lössnö, kunde varit några 100 g lättare men då blir den såklart inte lika fet i pisten..

nils123

Medlem
Tja, ursäkta om man delvis lånar tråden lite, men har samma fråga så det kanske passar här... är det Atris 108 du kör med i puder, eller går du bredare? Jag har ett par Armada TST (102), och de är rikigt bra för både hårt och mjukt underlag i och utanför pisten med undantag för ren is eller djup lössnö. Köpte ett par Rossignol Super 7HD (116) med tanken att de skulle vara en skida för allt, som mina TST men med ännu mer flyt. De gör sig bra på mjukt underlag men tycker inte att de är lika sköna på hårt underlag eller uppkörd/packat underlag i offpist som mina TST eftersom skidan inte är lika styv. Så frågan är, finns det en skida som är bra till allt, har de egenskaper som du beskriver ovan med styvhet, fartstabil, bra kantgrepp och dessutom bra flyt i puder eller måste man packa väskan med två par skidor... Jag läste en review om Atris 108 som du redan har, och det lät som om de var rätt skida för hela berget och alla underlag?

Funderar annars på att köpa dels en smalare skida såsom QST 99, Enforcer 100 etc och komplettera med en riktigt bred puderskida men jag reser ogärna med två par skidor...
Tjabba! Har länge tyckt att Atrisen är ett par lagg som levererar på hela berget oavsett före. Har inte heller upplevt att den blir för smal i ordentligt djup lössnö. Dock förändrades min syn något när jag gjorde säsong i St Anton då jag fick uppleva DJUPT puder och även stenhård puckelpist. Suget att äga 2-3 par skidor blev större för att maximera skidglädjen varje dag men om man inte orkar släpa för mycket anser jag att Atrisen är en extremt bra allroundskida.

Har även tänkt i dina banor och byta ut Atrisen mot Animan, behålla Brahman samt komplettera med ett par Atomic Bent Chetler 100 men har inte kunnat motivera det ännu...! :)

nils123

Medlem
Tja!
Var i samma sits som dig, testade över 30 olika par skidor förra året. Föll för project 100 framför fusion 95 då fusion 95 blir lite för fladdrig i topparna för min smak men absolut är den ”roligare” än project 100 som mal igenom det mesta samtidigt som du har ett grymt carving-fäste! Tycker även att project 100 flyter på riktigt bra i lössnö, kunde varit några 100 g lättare men då blir den såklart inte lika fet i pisten..
Stort tack för input! :) Låter ju grymt med ordentligt carving-fäste. Testade du någon skida med liknande karaktär som Project 100:an men med något smalare midja?

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Funderar själv på att köpa ett par Anima eller Atris.
Hade ifjol Kore 117 och åkt en del på Kore 105, hade även ett par Candide 3.0 som inte alls föll min smak, alldeles för ostabil, känns som 2 tändstickor under fötterna.
Hade även ett par Enforcer 100 som jag tyckte rent ut sagt sög, de va bra kantgrepp i pisten kanske men riktigt tråkig skida som gräver ner nosen som en betongklump!

Älskar mina Kores, dom går som tåget, känns som raceskidor och går över det mesta.
De är inte de mest lekfulla och inte de bästa om de är puckligt.
Så därför tror jag att Animan kanske kan passa mig ännu bättre än Kore eftersom de är liknande skidor fast mer lekfullhet och går bättre i puckligt vad jag läst?

Blir till att testa dem på Åres skidtest under lucia och även andra man är lite småsugen på, quest 108, några extrem skidor och några k2?

Om de är ett alternativ att går på jakt efter äldre modeller så måste jag lyfta en röst för Head Collective 105

https://www.freeride.se/files/2016/08/Head-Collective105eyeyey-700x1189.jpg

Sjukt rolig och styv skida men beter sig grymt i de flesta förhållanden.
Imed profilen på skidan(146-105-128) så får man extremt sköna carves då nosen är så pass bred i relation till midjan. Men även att köra 30 cm djupt puder i Kanada med skidan är att rekommendera då den flyter som en dröm. Den nackdel jag upplevt med skidan är att den inte är lika lättmanövrerad i tight skogsskidåkning, dock så kör jag med 191 cm modellen.
Är själv också ett fan av att carva switch, och där tycker jag att skidan är riktigt stabil.

På mina skidor har jag monterat en Fritschi tecton bindning. Så jag har även turat en hel del med dem och tycker absolut att de är den bästa allmountainskidan jag har provat!!

Hoppas du får chansen att testa den och kanske hittar någon som är villig att sälja ett par i bra skick. Lycka till!

RWD

Medlem
Skulle helt klart välja Anima framför Atris.
Har haft båda (samtidigt) och Animan slår Atrisen på allt. Atris är absolut en bra skida men Animan är lite bättre på allt. Enda anledningen att välja Atris är om man av nån anledning vill ha en smalare skida för att det ska gå snabbare kant till kant, men den lilla skillnaden tycker jag är försumbar.
Funderar själv på att köpa ett par Anima eller Atris.
Hade ifjol Kore 117 och åkt en del på Kore 105, hade även ett par Candide 3.0 som inte alls föll min smak, alldeles för ostabil, känns som 2 tändstickor under fötterna.
Hade även ett par Enforcer 100 som jag tyckte rent ut sagt sög, de va bra kantgrepp i pisten kanske men riktigt tråkig skida som gräver ner nosen som en betongklump!

Älskar mina Kores, dom går som tåget, känns som raceskidor och går över det mesta.
De är inte de mest lekfulla och inte de bästa om de är puckligt.
Så därför tror jag att Animan kanske kan passa mig ännu bättre än Kore eftersom de är liknande skidor fast mer lekfullhet och går bättre i puckligt vad jag läst?

Blir till att testa dem på Åres skidtest under lucia och även andra man är lite småsugen på, quest 108, några extrem skidor och några k2?

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp