Existerar den perfekta allmountainskidan?

SaintX

Ny medlem
Kan nog har lite med vikt att göra också. Enforcer 100 gick som en dröm för mig dock stor skillnad på 178 och 185 (är själv 179cm, 85kg) 184 kändes mycket stabilare utan att tappa i lekfullhet. Testade även Völkl M5. Magisk i uppkörd pist med bergfast grepp. Kör igenom allt. Dock lite för styva när det blir mer snö. Testat en rad Extreme skidor och alla hade den röda tråden att de släppte lite oförutsägbart, oavsett bredd. Men som sagt en lättare åkare kan nog känna helt andra skillnader. För mig blev det Enforcer 100 och jag har aldrig ångrat

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Skulle helt klart välja Anima framför Atris.
Har haft båda (samtidigt) och Animan slår Atrisen på allt. Atris är absolut en bra skida men Animan är lite bättre på allt. Enda anledningen att välja Atris är om man av nån anledning vill ha en smalare skida för att det ska gå snabbare kant till kant, men den lilla skillnaden tycker jag är försumbar.
Okej det där va det bästa svaret jag någonsin läst under mitt år nu som gått av ändlöst sömnlösa nätter där jag sökt just svaret på frågan som du nu besvarade, TACK!!! <3

• Gilla
Reactions: RWD

nils123

Medlem
Stort tack för alla tips! Har gått igenom alla förslag noggrant, bevakat marknaden ännu en gång och har nu lyft fram två par skidor som jag tror stenhårt på.

- Extrem Opinion 100, verkar enligt er och internet som den skida som har allt jag söker. Downside Blir att den blir för lik Atrisen.

- Blizzard Rustler 9, med en något smalare midja än Opinion 100 verkar rejält fartstabil med sin förstärkta metalkärna och även bra grepp på carve.

Med tanke på att jag redan äger ett par Atris som jag har som min back country skida tänker jag att Extremen blir för lik den. Känns som Rustlern kommer ge mig en mer unik åkupplevelse i pist för lek, carving och även duga fint utanför pisten när det inte ligger nysnö! Älskar mina Brahmas men den skidan saknar som tidigare nämnt tillräcklig tail rocker. Får bli att sälja dem o förmodligen införskaffa ett par Rustler 9, 188 cm om Freeride inte vänder mig ytterligare en gång!? :)

Tottek

Aktiv medlem
Jag tror du kommer tycka att rustler 9 är rätt tråkig, project blir mer fartstabil och inte så lik atrisen ^^

pAcmAn1

Medlem
Jag köpte Rustler 9 och måste säga att jag är supernöjd. Går att stå på bra med den, greppar bra i Carling, går att slöåka på och leka runt med dottern.
Inte heller tröttar den ut mig på eftermiddagen vilket köttigare skidor gör när de kräver input hela tiden.

Kombinerar dessa med qst 106 och Scrapper 115.

nils123

Medlem
@Tottek @pAcmAn1 @Fatboy, tack för inputen! Hade vägarna förbi Skistore i GBG idag och gick givet in för att diskutera ovan. Landade i att Rustler 9 är mer uppböjd baktill jämfört med både Project 100 samt 90 vilket jag värderar högt då jag vill ha så goda möjligheter för baklängesåkning som möjligt. Som Totte säger är Project 100 en mer lekfull skida dock ska Rustler 9 vara mer fartstabil och även ha bättre kantgrepp.

Det enda som jag ställde mig något kritisk till var just att skidan inte är den mest optimala för att hoppa med. Jag och killen på Skistore kom fram till att en +1,5 cm montering skulle göra skidan lite mer anpassad till hopp och lek vilket gör mig helt såld på Rustler 9.

I och med att jag har varit sjukt nöjd med Blizzard Brahmans åkegenskaper blir det mest naturligt att köra Rustler 9 som ska vara en skida som är lekfullare, poppigare samt bättre utanför pisten jämfört med Brahman. Har inte heller hänt något med Rustler 9 från föregående årsmodell vilket gör att man kan inte ett billigare par från förra året!
Skulle Rustlern inte vara tillräckligt lekfull har man alltid sin trotjänare Atrisen som gör all lek på berget otroligt rolig så får man carvea med Rustlern en annan dag ;)

Ser till att uppdatera i tråden när Rustlern är inhandlad och har fått sina första skiddagar!

carl_couloir

Aktiv medlem
Tjenamors Freeride!

Har under ett års tid letat efter den optimala allmountainskidan som leverar så bra som möjligt på hela berget. Enligt mig ska den skidan vara fartstabil (relativt styv mao.), tail rocker så baklängesåkning är möjligt, kring 18 m i svängradie och skidan ska bita på kant i hårt före. Det skidan inte behöver kunna hantera är +15 cm nysnö då får det bli puderlaggen.

Har för tillfället ett par Blizzard Brahma (88 midja, 19 m svängradie) samt ett par Black Crows Atris (108 midja, 18 m svängradie). Otroligt nöjd med båda paren och en hybrid mellan modellerna är det jag är på jakt efter. Brahmans brist är att tailrockern inte är tillräcklig för butters, baklängesåkning samt landa baklänges. Atrisens brist är att den är för bred för att kunna carvea pålitligt med i hårdpreppad pist.

Har fått upp ögonen för Head Kore 93 och tror att den skidan kan uppfylla mina krav. Har någon testat Kore 93:an ordentligt eller har ni någon annan skida som ni skulle rekommendera? Ytterligare en kandidat skulle kunna vara Atomic Bent Chetler 100 men den kanske blir något för lik Atrisen?

Svar, inflikar, ifrågasättningar, förslag etc. är väldigt uppskattat!

Peace,
Nils
Kapar tråden lite då just Blizzard Brahma 88/82 samt ev. Nordica Enforcer 88 eller K2 Mindbender 85/90 ligger på min short list som allmountain skida, hade varit kanon om jag kunde få lite erfarenheter från er som har åkt på några av dessa 🙏

/C

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp