Expertråd ang montering på movement alp track

Hej!
jag har ett relativt stort problem som sätter griller i huvvet.
köpte movement alp track 100 förra säsongen. Och monterade dessa enligt markering på skidan. Problemet är att det känns sjukt när jag åker på dom. Känns som att jag står framme vid toppen när jag åker, kroppen hamnar liksom ovanför skidans spets. Inte skönt. Funderar då på om jag ska montera om dom och hur långt kan jag då flytta bindningen bakåt? Eller köpte jag en för kort skida då det är rocker? Är 170 o skidan är 170.
Var detta oklart formulerat? Hoppas nån hajjar.
tack på förhand!

Hur långt bakom TC är monteringspunkten? Om man är van vid lite mer traditionella monteringspunkter så kan nog en mer modern shape, med något främre monteringspunkt, kännas lite ovan. Det kräver en mer centrerad stance på skidan, men när man väl hittar den så är det (enligt mig), betydligt roligare. Sen vet jag inte exakt hur den där skidan är tänkt att åkas, men en 170 cm skida, som är extremt lätt och mkt kolfiber kan nog kännas väldigt olik mkt annat. Vad har du kört dom i för förhållanden, samt är du van med väldigt väldigt lätta kolfiberskidor sedan innan? Vad kör du för bindning och sko?

Vad menas med TC?
van att åka på lätt. O har åkt i alla olika förhållanden från hårt till mjukt med dom där. har antingen hoji pjäxa Eller la sportiva sytron pjäxa(lätt). O atk rt bindning.
Dock inte så van vid bred skida med rocker...

Vad menas med TC?
van att åka på lätt. O har åkt i alla olika förhållanden från hårt till mjukt med dom där. har antingen hoji pjäxa Eller la sportiva sytron pjäxa(lätt). O atk rt bindning.
Dock inte så van vid bred skida med rocker...

Där har du nog svaret, om du är van vid gamla klassiska toppturslagg så är oftast monteringspunkten extremt långt bakom TC (True center, mitten på skidan), och om du dessutom åkt på skidor utan eller med väldigt lite rocker som är väldigt smala så kommer nog en modern mellanbred skida med rocker kännas helt annorlunda. Experimentera lite med hur du står på skidan, försök hitta en bra tyngdpunkt där du hittar en bra balans. Jag skulle nog inte flytta bindningen för långt bakom tänkt placering, för du kan riskera att hamna bakom skärningen och skidan blir då väldigt märklig att åka på. Men mät och kolla hur långt bakom TC monteringspunkten är, och ungefär hur och vart relativt den som skidan är som smalast, samt hur långt den är så pass smal.

Där har du nog svaret, om du är van vid gamla klassiska toppturslagg så är oftast monteringspunkten extremt långt bakom TC (True center, mitten på skidan), och om du dessutom åkt på skidor utan eller med väldigt lite rocker som är väldigt smala så kommer nog en modern mellanbred skida med rocker kännas helt annorlunda. Experimentera lite med hur du står på skidan, försök hitta en bra tyngdpunkt där du hittar en bra balans. Jag skulle nog inte flytta bindningen för långt bakom tänkt placering, för du kan riskera att hamna bakom skärningen och skidan blir då väldigt märklig att åka på. Men mät och kolla hur långt bakom TC monteringspunkten är, och ungefär hur och vart relativt den som skidan är som smalast, samt hur långt den är så pass smal.
Tack tack för hjälp! Ska undersöka saken noga innan jag gör drastisk åtgärd.

Tack tack för hjälp! Ska undersöka saken noga innan jag gör drastisk åtgärd.

Har du kört med samma bindning-boot kombo på andra skidor? Om inte så kan det vara värt att reflektera över delta och rampvinkel också. För högt delta/ramp brukar kunna leda till märkliga upplevelser...

Har du kört med samma bindning-boot kombo på andra skidor? Om inte så kan det vara värt att reflektera över delta och rampvinkel också. För högt delta/ramp brukar kunna leda till märkliga upplevelser...
Nej jag har inte kört Hoji-atk kombinationen på nån annan skida. Men har bytt pjäxor å testat med la sportiva pjäxa och tror jag upplevde samma sak. Men ska testas och utvärderas igen! Tack!

Tillbaka
Topp