Extrem skidor

AlbinNordin

Ny medlem
Tjena Freeride
Har kollat på skidor ett tag och har tittat på extreme. Men undrar om någon vet bättre en mig. Undrar då om det är någon skillnad mellan extrem opinion 118 och extrem SECOND opinion 118. Och vad är skillnaden i så fall?

MnO

Aktiv medlem
Opinion 118 finns i tre varianter, även om det nuvarande namnet Second Opinion antyder två.

1. Original/LDE. Känns igen på cartoon-grafik eller bergsmotiv.
Den första utgåvan är relativt mjuk. Den har en kärnprofil som ger en mjuk känsla under foten och är tydligt puderinriktad. Många upplevde den som lite för mjuk och att det fanns lite för mycket bett precis framför bindningen på fast underlag. Medeldämpad.

2. Opinion 118 år 2 (Även kallad Opinion 2.0, även om den aldrig formellt hette så i katalogen). Orange och lite lätt turkosblå färg.
Kärnan är i samma material som i LDE, men profilen är annorlunda. Den är nu klart styvare under foten och något tunnare i tip och tail och har därmed en justerad balans i kraftinlagringen. Känns framförallt i skär och sladd i pisten. Mycket mer dämpad och även runt 100 gram tyngre. Den här skidan är kraftfull och bastant i känslan om än i en lekfull geometri. Favorit bland tyngre och/eller aggressivare åkare. Jag tycker den är lite för massiv i känslan personligen.

3. Second Opinion 118. Marknaden rörde sig nedåt i bredder och när Opinion utvecklades var 118 mm att betrakta som en allroundskida, men nu hade den blivit ett puderverktyg i första hand ur ett marknadsperspektiv. Det började även bli en tydlig trend att vikter uppmärksammades och att åkare satte dit lättare gåbindningar på sina skidor. Därför togs ett beslut att lätta upp 118-modellen och att rikta den lite mer mot puder igen. Samma kärnprofil som i variant 2, men nu i en lättare stavblandning (kommer inte ihåg exakt vad i nuläget, men tror det är poppel/paulownia). Även lite mindre gummi i. Känns markant lättare än 2.0 både att lyfta och att åka. Second Opinion 118 är min personliga favorit.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp