Fakie VS Switch

Fakie VS Switch
Switch - att ändra riktning eller flöde dör en sluten krets, används oftast i sammanhang med telekommunikation eller elektricitet (ex. electric switch - strömbrytare), har inte så mycket att göra med vare sig skidor eller snowboard? Kanske att själva manövern man gör för att hamna baklänges kan benämnas med switch, men knappast åkningen där efter.

Fakie har jag ingen förklaring på, alltså vet jag inte vad ordet betyder, jag förstår dess innbörd men det är en annan femma, så därför anänder jag inte det.

Kan vi inte alla bara nöja oss med vårt modersmål svenska och säga baklängesåkning eller jag åkte baklänges?
Ni norrbaggar här på sidan få självklart också använda erat modersmål för att benämna dessa nymodigheter.

//Jarlenäs

Senast ändrad:
Fakie VS Switch
Baklänges låter bäst

"Åh clean baklänges femhundrafyrtio"

Okej det lät inte så bra =(.

Då säger jag mest switch.

Fakie VS Switch
Deespin sa:
Baklänges låter bäst

"Åh clean baklänges femhundrafyrtio" blir ju fel
"Åh Ren baklänges femhundrafyrtio" skulle setat bättre

varför säga så onödigt långt när man kan säga:

"Clean sw 5a"

Fakie VS Switch
Deespin sa:
Baklänges låter bäst

Nänänä, nu tar du fel, såhär skulle det låta: "Vilken REN baklänges femhundrafyrtiograders rotation" eller "Vilken tuff en och en halv helikopter". Då det senaste alternativet låter bäst.

Jeppe: Snygg baklänges femma kan du säga istället ;)

Fakie VS Switch
Rent teoretiskt sett kan man varken åka switch eller fakie på skidor. Båda orden härstammar ifrån skateboardåkningen och betyder där att ändra stansen (switchstance), från goofy till regular eller tvärtom, något som dock inte går att göra på skidor.

Om Ni ändå vill nyttja ett engelskt ord föreslår jag bif (browneye in first), t. ex. bif 720.

edit: browneye ska ju självklart bara vara ett ord, därav bif och inte beif. jag gillar inte särskrivningar.

Senast ändrad:
Fakie VS Switch
Lima-ko sa:
Rent teoretiskt sett kan man varken åka switch eller fakie på skidor. Båda orden härstammar ifrån skateboardåkningen och betyder där att ändra stansen (switchstance), från goofy till regular eller tvärtom, något som dock inte går att göra på skidor.

Om Ni ändå vill nyttja ett engelskt ord föreslår jag bif (brown eye in first), t. ex. bif 720.
Klockrent. Hädanefter kommer jag säga bif. Hoppas fler gör samma sak :)

Fakie VS Switch
Fake säger man för skateboard tycker jag. Jag säger Switch när det har med skidor och göra och Fakie när det e skateboard eller snowboard.

Fakie VS Switch
Jag måste faktiskt säga att antingen bef (Brown Eye First) eller beif är rent tekniskt bättre att säga än bif. Säger man bif så tappar man ju bort ögat, och då fallerar det hela lite grann...

Fakie VS Switch
jeppe, jag trodde du var snabb =), hah.
bif=browneye in first=brunögat in först. varför, för att det är just så det ser ut när man åker in baklänges mot ett hopp (inte fakie eller switchstance för det existerar inte på skidor).

Senast ändrad:
Fakie VS Switch
för då kan man lika gärna säga
bl = baklänges

bl 1080

eller

ifl = inte framlänges

eller

pmt 1080

Pungen mot toppen.
fattar ni?

switch är det, inget annat.

Fakie VS Switch
Jag hoppas att alla förstår att switch och fakie kommer ifrån skateboarden, switch och fakie är två helt olika saker.
Switch är när man står som vanligt fast man åker backlängen, alltså bakfoten på tailen och framfoten bakom nosen. Fakie däremot är när man står med framfoten på nosen och bakfoten i mitten/nosen och åker baklänges!
(Ingen kommer fatta den här jävla skiten, men nu har jag ändå skrivit det.)

Fakie VS Switch
Glömde min slutsats! Man kan varken åka fakie eller switch på skidor, efter som båda orden bara beskriver olika sätt att stå på en skateboard! Baklänges kan man däremot åka.

Fakie VS Switch
det finns en orsak varför det finns 2 ord för att åka fel väg, därför att de INTE betyder samma sak, och finns endast inom brädsporter! fakie åker du helt enkelt din vanliga stance (regular lr goofy) men fel fot fram, swith så byter du stance (regular -> goofy lr tvärtom) alltså ändras också grabsen etc.

Fakie VS Switch
Hjalle_S sa:
Glömde min slutsats! Man kan varken åka fakie eller switch på skidor, efter som båda orden bara beskriver olika sätt att stå på en skateboard! Baklänges kan man däremot åka.
och eftersom man inte villl säga baklänges för det låter så fult.
så säger man Backwards.

alltså

switch 1080 = backwards teneighty!

Senast ändrad:
Fakie VS Switch
Switch är så urvattnat. Det är ju inte frågan om vad det ska heta utan vad som låter skönast. Fakie låter givetvis skönast, sluta ljuga för er själv.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp