Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jag har koll på switch, nollie och fakie.Molnet sa:Fan vilken meningslös tråd. Som sagt många ggr tidigare här, det kommer från skate, går inte helt att överföra till vare sig sb eller skidor så varför bry sig så mkt?
Och henning, fakie behöver inte alltid vara lättare än switch ;P
Sedan är det faktiskt egentligen jävligt enkelt med vad som är switch, fakie, nollie, fs o bs på skate och att det inte skulle vara helt klart vad som är vad är bara fel, kolla i tidningar eller vad som helst, om det inte är på tacky.se så står det allt som oftast samma.
Så att inebörden av ordet måste vara exact samma inom skidåkning och skate?Hjalle_S sa:Glömde min slutsats! Man kan varken åka fakie eller switch på skidor, efter som båda orden bara beskriver olika sätt att stå på en skateboard! Baklänges kan man däremot åka.
Mute på snowboard är grab på mitten av brädan med höger hand.FilleJ sa:Så att inebörden av ordet måste vara exact samma inom skidåkning och skate?Hjalle_S sa:Glömde min slutsats! Man kan varken åka fakie eller switch på skidor, efter som båda orden bara beskriver olika sätt att stå på en skateboard! Baklänges kan man däremot åka.
Isf borde ju antingen skidåkarna eller snowboardåkarna ta bort mute graben. För den är ju inte ens lik mellan dom båda sporterna....
Tänk!
Så tror jag också, när du åker baklängses så tror jag det är fakie och när du lixom byter från framlängses till baklänges så tror jag det kallas switch..SverigeTomten sa:Jag sägger fakie när någon landar.
Tex 180 to fakie
men när någon byter "håll" mitt i åkningen så säger jag switch.
är du finne eller?felix sa:Jag kan inte säga schee ljud, eller schwitsch för den delen så måste säga fakie.
Jag kan inte säga sked heller!
Tummen upp!David_Kvart sa:En sak som inte nämts som jag tycker avgör det hela är:
FAKIE betyder att "you're faking it" när du åker skate, dvs du står med din vanliga fot fram fast du har den på nosen som att du låtsas att du åker baklänges fast med tvärt om stance. Dvs om du är regular, så åker du med vänster fot fram, men har den på nosen så du ser ut som en goofyåkare som åker baklänges.
Och själva kärnan i problemet är ju hur du gör samma sak på en bräda eller skidor där du inte kan flytta bindningen? Du kan alltså inte åka fakie på varken bräda eller skidor för det finns ju inget att fejka eller hur? Alla ser ju att du bara åker.... switch...
Men som min kloka mormor sa, det är inte regeln som skapar språket, det är ju hur gemene man säger, så till exempel med det skönt cleana brådtricket, Air to fakie. Grymt på 90-talet i pipen.
Fetast air to fakie var grymmast, och för just det tricket så är det nog ingen som bråkar om hur man säger, även om du just inte kan fejka att du åker baklänges....
Air to fakie. Air to fakie. Låter fint eller hur!