Fallteknik

Soppan

Medlem
Fallteknik
Har funderat lite över vilken fallteknik som är den bästa. Alltså då man skadar sig minst när man väl stannat. Jag tänker inte på just när man landar ett dropp och ska fjädra landningen. Utan det är mer efter om man inte klarar landingen eller då man kanske kör på en dold sten i offpisten. En riktig tomahawk med andra ord.

Det är visserligen ganska svårt att fundera på sånt när det händer, men. Ska man vara helspänd i kroppen när man rullar runt eller ska man vara avslappnad och bara hänga med? Är det skillnad vid hård och mjuk offpist? När skidorna löst ut och innan?

Fallteknik
Förut annordnades det "fallkurser" uppe i gränsen, lär dig falla säkert eller något sånt hette det. Väldigt knasigt, men det är säkert en hel vetenskap.

Ibland har jag "släppt" genom couloirer och kommit upp i helt sjuka farter som jag egentligen inte behärskar, är underlaget då plötsligt hård och knöligt är det fan inte lätt att försöka stanna utan man får bara fortsätta och hoppas på det bästa tills det planar ut. Skulle man klota vet man att det blir en tomahawk utan tvekan.

Kanske man skulle försöka kura ihop till en boll istället? Inta flygplansnödlandningsläge.

Fallteknik
Sen antar jag att den här tråden syftar på freeridekrascher... en jibber kommer aldrig kunna kontrollera sina krascher.

Fallteknik
Som alltid försök hålla blicken framåt åt vilket håll det nu än kan vara.. Skidor före huvud mot hårda saker är att föredra

Fallteknik
felix sa:
Sen antar jag att den här tråden syftar på freeridekrascher... en jibber kommer aldrig kunna kontrollera sina krascher.
Tror det är lättare att kontrollera en krasch i ett hopp än i offpisten !

vet inte ifall detta stämmer men jag brukar lita på mina skydd och typ tackla marken istället för att ta emot mig med armarna. Dom brukar inte hålla för sådant, men iof så har jag ju små chicken wings till armar men det brukar funka för mig :D

Fallteknik
jag brukar oftast försöka spänna mig i själva landningen och sen bara låta kroppen följa med i rullningen efter! Om man spänner sig så kan man lättare bryta nånting men om du bara "rullar med" så blir de mer mjukdelskador!

Fallteknik
generellt tips; se till att hålla armarna tätt till kroppen.

Sen tror jag att man får variera mellan slappna av i hela kroppen, eller kura ihop som en boll och spänna sig utefter situation. Finns det risk för dödligt våld mot huvudet (jag använder hjälm, men det är ju ingen garanti..) så är det väl självbevarelsedrift att dra upp axlarna, hålla om huvudet och spänna sig. Vid pistade hopp och krasch i närheten av sweetspot kan man bara slappna av för det mesta, blir liksom inte så mycket kraft om inte brädan vill hugga på nåt riktigt konstigt sätt.. (brädåkare alltså).

Intressant att höra olika teorier om detta! Rolig tråd!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp