fång rem?

ReGuLaR5

Ny medlem
fång rem?
jag åkte till Romme för dagar sen och så åkte jag fast i liften för att jag inte hade någon fång rem dom sa att det är "obligatoriskt" i hela Sverige och om jag inte köpte än så fick jag inte åka, det mig kosta 60 spänn med en ny rem och ingen lunch...
Är det obligatoriskt i hela Sverige (har inte sett någon som har haft det) eller är det bara ett sätt att tjäna pengar??

fång rem?
Ja det är obligatoriskt i hela Sverige den ska bäras i din ficka och sättas på när liftgubbar gnäller.

fång rem?
..

det är lag på fångrem. SLAO..

använd den bara så slipper ni problem..

helst en lång variant då vissa vägrar att låte en åka om man har en för kort (quick-leash)

..

sen ÄR det helt jävla dumt att ha den i backen OM man inte hajkar långt och kan tappa brädan.. men vem fan gör det om man inte kör off-pist??

(ja, ja , många hajkar upp till ett hopp om och om igen men de använder inte fångremmen iaf och detta är det farliga i backen... om de tappar sin bräda när de går upp till hoppet så kan det ske allvaliga olyckor.. men försök att få kidsen att fatta det)

/Pinn

fång rem?
^Fångremmen måste väl vara lång överallt?! Så lång att du kan ha den runt benet medan du går med bräda i handen, tror jag det brukar sägas.

Men som sagt, obligatoriskt att ha i fickan. Dock hade du ju kunnat spara 60:- genom att använda ett vanligt snöre.

fång rem?
Efter idogt arbete lyckades jag få bort kravet på Omberget (en nybörjarbacke i Luleå). Jag var på den tiden ordförande i föreningen som drev backen, men fick ta i....... Fångremmar sitter hårt.

Senast ändrad:
fång rem?
pinn sa:
(ja, ja , många hajkar upp till ett hopp om och om igen men de använder inte fångremmen iaf och detta är det farliga i backen... om de tappar sin bräda när de går upp till hoppet så kan det ske allvaliga olyckor.. men försök att få kidsen att fatta det)

/Pinn
Hur lång fångrem måste man ha för att kunna hajka med brädan, iallafall 1 till 1,5 m. Låter ju mest som nåt man kommer trassla in sig i.
Den korta fångremmen känns om möjligt ännu mer onödig, har bara en i fickan för att tysta liftgubbar.

fång rem?
..

OK förklaringen då..

fångremmen sitter mellan bindningen och benet för att inte vara i vägen och för att spara tid när man väl skall hajka upp till en topp.

1. knäpp/knyt upp runt benet och fäst remmen runt din ena handled så den sitter fast utan att kunna ramla av.

2. tag av dig bindningarna.

3. hajka upp till toppen, skulle du snubbla så tappar du inte brädan hela vägen ned.

4. väl uppe så spänner du fast dig i dina bindningar INNAN du tar av fångremmen.

5. knäpp/knyt upp den runt handleden och fäst den runt benet igen.

6. kör så det ryker.

----

därför är en fångrem så lång som den är..

/Pinn

fång rem?
fångrem är ändå bara såå onödigt och bara jobbigt att ha på..... alltså.. typ alla nya bindningar eller alla bindningar förutom stepin är i princip omöjliga att få att lösa ut (och vem fan använder nu stepin??) och när man nu hajkar så finns det väll ändå inte en vettig människa som inte tar av sig fångremen när man hajkar upp till ett hopp eller dylikt.. då för att fångremen är så extremt otymplig,obekväm och opraktiskt att ha strypande runt benet...

[[ pinn skrev:

"...... om de tappar sin bräda när de går upp till hoppet så kan det ske allvaliga olyckor.. "]]

jaa^^ och om man nu inte skulle hinna ikapp sin bräda om man tappar den och att det skulle va otroligt jättebrant där man hajkade så kan man ju alltid i alla fall hoppas att den kapar någon liten danskjävel:D

fång rem?
..

fångem är som sagt till för oss som hajkar upp för orörda puderberg i soluppgången..

:D

/Pinn (ungdomar kommer alltid att vara ungdomar)

fång rem?
marer sa:
433 sa:
jaa^^ och om man nu inte skulle hinna ikapp sin bräda om man tappar den och att det skulle va otroligt jättebrant där man hajkade så kan man ju alltid i alla fall hoppas att den kapar någon liten danskjävel:D
äeh, hold kæftn.
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA, rebellisk som man är ska jag faktiskt dra till med att jag tycker fångrem är sjukt onödigt.

fång rem?
433 sa:
fångrem är ändå bara såå onödigt och bara jobbigt att ha på..... alltså.. typ alla nya bindningar eller alla bindningar förutom stepin är i princip omöjliga att få att lösa ut (och vem fan använder nu stepin??) och när man nu hajkar så finns det väll ändå inte en vettig människa som inte tar av sig fångremen när man hajkar upp till ett hopp eller dylikt.. då för att fångremen är så extremt otymplig,obekväm och opraktiskt att ha strypande runt benet...

[[ pinn skrev:

"...... om de tappar sin bräda när de går upp till hoppet så kan det ske allvaliga olyckor.. "]]

Det var en grabb i Whistler som fick en skenande bräda i ryggen när en snowboardåkare inte använde sin fångrem när hon bar den till liften. Om, säger nog grabben som fick den i ryggen...

fång rem?
en arbetskamrat på min fars jobb avled efter att en person som inte använde fångrem tappade brädan och den träffade honom i bakhuvudet. Jag tror den personen önskade han hade använt fångrem, han mådde nog inte så bra efter det. Så det är inte bara för andras skull fångerem gör nytta.

fång rem?
Kört utan fångrem i flera år och inte haft några problem men det är klart en fångrem är till för att göra nytta.

Senast ändrad:
fång rem?
Henrik_Jonsson sa:
pinn sa:

/Pinn
Hur lång fångrem måste man ha för att kunna hajka med brädan, iallafall 1 till 1,5 m. Låter ju mest som nåt man kommer trassla in sig i.
Den korta fångremmen känns om möjligt ännu mer onödig, har bara en i fickan för att tysta liftgubbar.
Känns väldigt konstigt att gå och tappa brädan när man knallar upp i backen?

fång rem?
Att inte ha fångrem bara för att man inte tror att man kommer att tappa sin bräda är ungefär som att ge fan i att använda bilbältet för att man inte tror att man kommer krocka. Utan fångrem på snowboard får man inte åka så varför inte bara använda den istället för att trotsa? Den dag du tappar din bräda och den försvinner ner för berget för att du inte har en fångrem kommer du ångra att du inte använde den där "onödiga" fångremmen.

Är det fortfarande svårt att förstå varför fångremmen existerar är det bara att be en vän ställa sig en bit upp i en backe och sedan släppa ner en bräda och låta den komma i full fart och träffa rakt över benen :)

fång rem?
Håller med. "Känns konstigt att tappa brädan när man knallar upp för backen", visst, det kan jag också tycka. Jag kan också tycka det är konstigt att lyckas köra ihjäl folk i tätbebyggda områden, eller att ramla nerför en trapp och bryta nacken. Ändå händer det. Skillnaden är att sålänge man har fångrem så kan man lätt förhindra den där katastrofen när det "konstiga" väl händer.

Är det verkligen värt att riskera folks hälsa, lemmar och t.o.m. liv för att man tycker det är jobbigt med en byt nylon runt benet?

fång rem?
maxter sa:
Gaass sa:
Kört utan fångrem i flera år och inte haft några problem men det är klart en fångrem är till för att göra nytta.
Läs titanAtforums inlägg och säg mig sen ärligt om du tycker det är värt risken.
Nej inte ur säkerhetsperspektiv men lat och komfortabel som man är tänker man inte på det i första hand. En tankeställare har jag iallafall fått.

fång rem?
så, handen upp alla, hur många som har fångrem på sin bräda har den fastkopplad när ni går i backen? så som de flesta är utformade så är det ju en omöjlighet om man har ben som är längre än 40 cm.

fång rem?
Gaass sa:
maxter sa:
Gaass sa:
Läs titanAtforums inlägg och säg mig sen ärligt om du tycker det är värt risken.
Nej inte ur säkerhetsperspektiv men lat och komfortabel som man är tänker man inte på det i första hand. En tankeställare har jag iallafall fått.
Absolut, jag kan ju inte påstå att jag alltid sätter säkerheten i första hand heller, vilket ju är varför det är nyttigt med sådana här trådar t.ex. Tankeställare som du säger. :)

fång rem?
Jag tycker nivån av trångsynthet i denna tråd är helt enorm. Flera personer har redan skrivit om olyckor som kan ske med en skenande bräda i en backe. Man har ski-stoppers på skidor av samma anledning. En skida eller bräda som glider fritt nedför en backen kan komma upp i skrämmande hastigheter.

På anläggningen där jag jobbar och åker så hade vi för några år sedan en bräda som skenade, den åkte på ett litet gupp, fick lite luft, och dunkade in i ett utav lifthusen. Den fastnade ungefär 1m över marken, i väggen.
Hade den brädan träffat någon så kan jag garantera att den antingen hade vållat fruktansvärd skada eller dödsfall.

Till er som påstår att fångremmen är ngt som "ska bäras i din ficka" kan jag nog bara säga en sak: Dra åt helvete. Är man så respektlös gentemot andras säkerhet så förtjänar man fan inte ens att se åt snö.

Angående att ha fångremen när man hajkar på berg utan liftar, så visst, kör utan, ni skadar ingen annan, men jag lovar er.. det suger att gå och leta efter sina skidor/brädan i en halvmeter lössnö när man istället skulle kunnat pumpat pow.

fång rem?
"Min fars kollega" och vad som hände "för några år sedan.." historier kan väl inte gärna betraktas som annat än historier.

problemet med skenande bäror finns, och det finns egentligen är alla tillfällen då bindnigarna ej är fastspända potentiella risktilfällen, så fångrem är inte lsningen på problemet. Den bästa lösningen är egentligen en motsvarande ski-stop, som redan finns och som tacky körde som april-skämt (för snart ett år sedan). Dock känns det personligen avigt att använda. Men det tyckte folk om bilbälte också.

Till det är ett krav kö jag med remmen i fickan, så dra åt helvete själv ^. Utvärderar ständigt risken för att brädan ska sticka, när jag ej har den fastspänd, samt använder fångrem vid tillfällen då jag hajkar, och ogärna går ner.

Sist men inte minst mötte jag en skenande bräda på väg upp för björnenliften i Åre för en månad sedan. Hade hyggligt hög fart, då den stack i branten. Dock fångade jag den med booten/bindningen och levererade den till tjejjen som kom springade 50 m upp, och tackade med ett "spatziba".
Så var det med den saken.

fång rem?
Det känns ju tryggt att du utvärderar risken att brädan ska sticka iväg hela tiden, Rickepuff. Om ändå alla snowboardåkare var som du då. Tyvärr är de ju inte de, och de flesta skenade brädor tror jag (read: Det finns nog ingen undersökning om detta och det är alldeles säkert taget ur luften) att de flesta brädor som kommer på vift tillhör kategorin nybörjare som ännu inte lärt sig, och förstått konceptet med att hålla koll på brädan och omgivningen.

Angående de som åker i skogen och hajkar upp för berg så tycker jag nog att fångremmen är för ens egen skull. Risken att brädan skenar och träffat ngt annat än träd på vägen ner i offpisten är nog ganska liten. Det är ju just i pisten som det är farligt, där den obehindrat kan samla fart och till och med följa spåren ner som den är farlig.

Jag övervägen faktiskt att skaffa fångrem till mina offpist skidor, då jag förra helgen spenderade ca. 45 minuter att sondera lössnön efter min ena skida som hade lossnat vid ett fall.

Fångremmar to teh pplz!

Ps. Jag reserverar mig för eventuella stav, och syftnings-fel då jag är starkt påverkad av spriten ikväll.

fång rem?
RickePuff sa:
"Min fars kollega" och vad som hände "för några år sedan.." historier kan väl inte gärna betraktas som annat än historier.
Nu blir jag lite irriterad, varför i helvete skulle jag hitta på??? Vad är så svårt att förstå, fast det är väl det som är dit problem, att inse att olyckor verkligen kan hända, det är inget man planerar. Det är inte en kompis brossas låtsaskompis syrras det handlar om och att du sen "förstärker" dit argument med nått jag inte skrivit ("för några år sedan..") gör det ju inte bättre.

Du får tro vad du vill, det är upp till dig. Men jag kommer ihåg när han kom hem och berättade det hela, det var inte så han var på glatt humör då om du förstår vad jag menar.

Kalla det en historia, men du ska veta att det är en helt sann sådan då också.

fång rem?
HARS sa:
så, handen upp alla, hur många som har fångrem på sin bräda har den fastkopplad när ni går i backen? så som de flesta är utformade så är det ju en omöjlighet om man har ben som är längre än 40 cm.
Om du hade tagit dig tid att läsa vad alla skrivit (speciellt jag) så hade du kunnat skippa ditt onödiga inlägg.

citat --> "fångremmen sitter mellan bindningen och benet för att inte vara i vägen och för att spara tid när man väl skall hajka upp till en topp.

1. knäpp/knyt upp runt benet och fäst remmen runt din ena HANDLED så den sitter fast utan att kunna ramla av.

2. tag av dig bindningarna.
3. hajka upp till toppen, skulle du snubbla så tappar du inte brädan hela vägen ned.
4. väl uppe så spänner du fast dig i dina bindningar INNAN du tar av fångremmen.
5. knäpp/knyt upp den runt handleden och fäst den runt benet igen.
6. kör så det ryker.

----

därför är en fångrem så lång som den är..

/Pinn"

man har den mellan sin bräda och fastsatt runt sin handled..

när man skall hajka så här --> https://www.freeride.se/member/photo.php?id=79260

okej.

/Pinn

Senast ändrad:
fång rem?
men grinpinn, om du hade läst mitt inlägg så hade du kunnat skippa ditt onödiga inlägg.

jag pratar inte om toppturer, jag pratar om att gå i backen (pisten om du föredrar det). jag tror verkligen inte att du går igenom den där proceduren varje gång du ska ta dig 20 meter upp i backen, eller går ut ur en kabinlift.

fång rem?
..

men alla är ju på det klara med att den ÄR onödig att ha i valiga pisten.. alla vet att ingen använder den när de går upp 20 meter till ett hopp i backen..

jaja..

jag är en grinig gubbe.... allt beror ju på hur man uppfattar det man läser..

selektivt.

/Pinn

fång rem?
men då är du och jag ju egentligen överens...
alla olyckor som nämnts i tråden har ju hänt i en pist, så "för andras säkerhet"-argumentet handlar ju främst om fallet att vara i en liftanläggning.

om det inte kommit en jojo- eller skistopper-liknande lösning inom tre år så ses vi på barrikaderna.

(ja, jag vet, det finns redan en skistopperlösning, men den var fan klumpig)

fång rem?
Min snowboard polare har inte det och de har inte varit ngra problem men dock så tror ja ade finns en regel. För vem vill ha en bräda i nacken?

fång rem?
jag var uppe i åre en vecka nu... det tog sex dagar innan en liftgubbe sa till mig om fångremmen, aja jag kom på en lösning med att man kan gömma fångremmen under ytter byxan så syns den inte och är inte i vägen...

fång rem?
Grejen med en fångrem är ju att den har verkligen ingen funktion när man har bindningen fastspänd, tex när man ska åka lift och blir tillsagd. Konstigt att personalen aldrig kollar fångrem på dom som hikear.

Den har ju dock en funktion när man hikear men som någon skrev, inte många sätter fast fångremmen på benet/armen när man ska hikea 20 meter i pisten?
Och det är väll just det som är problemet, skulle alla göra det så skulle det inte ske några olyckor med tappade snowboards.

Ett mycket större problem än fångremmens vara eller inte vara (tycker jag) är dom (oftast nybörjare) som lägger ifrån sig brädan med belaget neråt och sen blåser det till lite så börjar brädan glida... inte så smart!
Lägg alltid en snowboard upp och ner, även om det är platt!

fång rem?
Iron Patrik, att lägga en bräda med bindningen neråt var en smart idé. Tänk om alla tänkte så. När jag var med några och shapade parken i bydalen var det en kille som inte förstod det här med fångrem och tappade brädan i parken. Han hann inte ikapp. Vems är felet om den träffar någon? regular5, kanske du kan svara på det! Dessutom borde du veta om att du ska ha fångrem eftersom du läst i SLAOs lilla gula. Du vill väl att alla som kör bil känner till reglerna eller? så varför ska inte du känna till reglerna för hur man ska bete sig i pisten. Det finns regler hur man ska sköta en lift. Känner du dig trygg om pistörerna skiter i att kolla rullbatterierna varje morgon? En urspårning sker ju så sällan att det nästan inte kan räknas, eller? och hur ofta är det en överliggare som spårar ur och varjern ramlar ner.

Eftersom du redan visste att du skulle ha fångrem och sket i det får du skylla dig själv. Hade du använt remmen från början hade det inte blivit något problem.

fång rem?
En fångremshistoria från Chaminix!
Åkt bräda ett halvår -97, åker till Chamonix en vecka med polarna!
Kompisen är så där styv på åkandet och blir lite skraj vid ett brant parti utanför pisten. Man kunde skråa på och hålla sig i snön med utsträckt arm. Lite trixigt som amatör att byta skär. Typ hopp-sväng och återta greppet. Polarn tycker det är läskigt och får av sig brädan på något sätt, och tänker klättra nerför med brädan i famnen!
Själv utmanar jag stålkanterna och hopps-vängarna!
Kompisen halkar och tappar balansen, vägrar att släppa brädan som han då troligtvis aldrig skulle hitte mer, eller att den träffar någon stackare längre ner! Han faller och landar på brädan på magen och får en jävla fart nerför branten! Dock gick det bra och vi andra fick oss et gott skratt! Men det kunde vart värre!

Snälla skärp! En bra fångrem kostar en hundring och är värd varenda spänn!
Om inte för er, så kanske för andra! Tråkigt nog så kan bara de som saknar rem få reda på om den hade hjälpt!

fång rem?
Själv har jag vart och köpt bräda idag ( Min första ). Vad köper man för fångrem ? Vill nog helst ha något elastiskt som drar ihop sig så att den inte är i vägen men ändå är hyffsad lång om man skulle vilja bära brädan. Har ni något bra tips ?

// T-Shirt

Tillbaka
Topp