Fångrem - vad är det för dumheter?

MorphySWE

Medlem
Har åkt bräda i 18 år snart och aldrig haft "fångrem". Jag har under dessa år åkt i de största skidorterna i världen och ingen har någonsin sagt åt mig att jag behöver en "fångrem". Igår blev jag tillsagd av en TREVLIG liftvakt på en välkänd skidort i Sverige att jag minsann inte fick åka upp utan rem?
Googlade lite och vad jag förstått så är det till för nybörjare eller barn som kanske tar av sig brädan helt och går uppför när de åker i nybörjarbackar, så att ingen skadar sig av att brädan flyger nerför av misstag och skadar någon?

Jag ser t.ex. inte hur jag ska kunna åka i T-bar lift på ett hållbart sätt med en rem runt ena foten då jag oftast byter "håll" varje gång jag åker i liftarna för bekvämlighetens skull. (Samma sak med sittliftar) ska jag då behöva ta av remmen ur bindningen och fästa den varje gång jag åker ned? Eller åka med två remmar samtidigt? Det låter väldigt opraktiskt...

Ärligt talat, hur ofta har ni sett en bindning flyga av en bräda? (Däremot har jag sett skidor komma flygandes nedför många gånger)

Låter som om denna "restriktion" är i behov av en uppdatering, eller vad tycker ni andra?

Jag har åkt bräda i ca 20år. Varit med om det på ett ställe.
Vallåsen, vet inte varför dom har den regeln men har varit notoriskt hårda med det i alla år. Har aldrig varit med om att någon har sagt något någon annanstans i Sverige eller alperna.

Nej, jag har aldrig sett någon bräda flyga ner för berget och tycker det känns som en föråldrad regel.

Superdumt. Tog inte SLAO bort kravet på fångrem relativt nyligen? Har för mig det. Jag har inte använd sån på 10 år iaf efter att ha blivit utskälld av en fransk liftvakt nere i alperna. Man ser fortfarande skyltar om fångrem på svenska skidorter men jag har aldrig blivit hindrad att åka utan.

Saxat från SLAO:s hemsida under Godkända åkredskap och utrustning
"Skidbroms/skistopper och fångrem bör om tillämpligt finnas på alla typer av åkredskap. Dock är kravet på fångrem för snowboard ersatt med ett ansvarskrav på åkaren att ha kontroll över sin utrustning. SLAO rekommenderar sina medlemmar att fortsätta med fångrem på uthyrningsbrädor. "
Så inget krav på fångrem enligt SLAO

Vilken fart kan en lös bräda komma upp i och vilka skador är möjliga? Är väl ändå bra med lite säkerhet. Människor klantar sig och olyckor händer. Även om det "aldrig händer" så händer det.

Vilken fart kan en lös bräda komma upp i och vilka skador är möjliga? Är väl ändå bra med lite säkerhet. Människor klantar sig och olyckor händer. Även om det "aldrig händer" så händer det.

Problemet med just fångremmen är att den orsakar olyckor också genom att fastna i liftar mm. Därav utskällning av fransk liftvakt.

Om mina bindningar skulle lossna från brädan, vilket är mer troligt idag än att bindningen går sönder, så hjälper ingen fångrem i världen.
Men om någon klantar sig, så är ansvaret på personen som klantade sig.
Hur många ser man gå med brädan i backen och har fångremmen fäst till kroppen?

Om mina bindningar skulle lossna från brädan, vilket är mer troligt idag än att bindningen går sönder, så hjälper ingen fångrem i världen.
Men om någon klantar sig, så är ansvaret på personen som klantade sig.
Hur många ser man gå med brädan i backen och har fångremmen fäst till kroppen?
Du älskar ju fångremmar!

Den finns ju en logik i det. Jag har sett brädor som dundrar ner för backen och det skulle inte varit kul att få en sån på sig.
Men. Jag har aldrig varit med om att jag sumpat brädan då jag spänt på/av mig den. Däremot har jag tappat den när jag burit på den.

Så. Regelkravet borde vara att alla som går runt och bär på en bräda ska ha en fångrem runt handleden fästpå brädan.

Senast ändrad:
Problemet är väl mest när folk tar av sig brädan mitt i backen och inte tänker på att den sticker iväg.

Mina fångremmar (burton) går alltid sönder för jag brukar trampa på dem. Det är skönt att slippa ha fångrem men egentligen har jag inget emot att använda dem.

Fångrem är väl lite konstigt men... jag har det alltid på för det är bara att knäppa remmen i andra bindningen så kan man bära brädan som en axelremsväska. Mycket praktiskt.

Blev nekad att åka upp i liften i Järvsö idag då jag inte hade fångrem...
Som tur var hade jag en gammal fångrem i brädfodralet, remmen köptes nån gång i mitten på nittiotalet och har säkert inte använts sedan dess men det kan vara bra att veta att en relativt välbesökt skidort tydligen fortfarande kräver fångrem.

Ska du till Järvsö så ta med en fångrem!

Tillbaka
Topp