Fångrem

Fångrem
Ni som gnäller över fångremmar. Prova att hika ut några meter från pisterna. Klättra lite, och hitta nya och intressanta linjer. Med fånremmen fastspänd runt hälbygeln på den bakre bindningen, så fungerar den utmärkt som axel remm för att bära brädan på skrå på ryggen.
Jag kör nästan alltid med en liten säck med spade och sond. Trots det så använder jag nästan alltid fångremmen för att bära brädan när jag hikar från liften..

Fångrem
Bionicon sa:
Ni som gnäller över fångremmar. Prova att hika ut några meter från pisterna. Klättra lite, och hitta nya och intressanta linjer. Med fånremmen fastspänd runt hälbygeln på den bakre bindningen, så fungerar den utmärkt som axel remm för att bära brädan på skrå på ryggen.
Jag kör nästan alltid med en liten säck med spade och sond. Trots det så använder jag nästan alltid fångremmen för att bära brädan när jag hikar från liften..
Eller så slänger man upp den på ryggsäcken så att man kan använda alla tassar man har för att ha kvar fästet? Skulle aldrig börja gå med brädan under armen, Chansen att man tappar balansen och förlorar brädan då är ju klart större.

Fångrem
Stigevert sa:
Orkade inte läsa alla inlägg men överlag så verkade det som att folk är emot fångrem.

1. För att åka i en backe som går under slaos regeler för lift och pist så Måste man ha en fångrem.
2. Fångremmen ska vara så lång att det går bära brädan utan att knäppa loss remmen.

Båda dessa regler är för att öka säkerheten i backen. Givetvis så går det inte eliminera eventuella olyckor då brädor kommer farandes herrelösa nerför backen men det går begränsa antalet gånger det händer. Och det händer.
Samma sak är det med skistoppers på skidor, de eliminerar inte risken men minskar den att en skida ska fara iväg och skada någon.

Känns som att det har blivit lite krig över det hela, mer principsak att man ska vägra än att bara inse att det kanske är rätt smart. Även en rutinerad rackare kan tappa brädan en gång och det kanske räcker för att nån ska bli skadad.

Så sjukt jobbigt är det inte att ha den på sig.

Liftvärd, snowboardåkare och skidåkare
Hur många fångremmar säljs där punkt nr.2 faktiskt går att genomföra? Ingen. Alla är för korta. (jag vill kunna gå med den obeindrat), och så länge inte punk 2 uppfylls är det ingen mening med fångrem, det är vi nog eniga om. Så det som behövs är att någon kommer på en smart fångrem som är lång och smidigt. Typ som en jojo som fungerar i -30 och snöblask utan att gå sönder..

Fångrem
Nästa vecka så drar jag iväg till åre, betyder det att jag måste skaffa en fångrem ? Kollar dom åm man har fångrem ? Här i finland har jag åtminstone inte råkat ut för något sånt...

Fångrem
De där är lite olika för vilken dag de är , vilken lift och vem som jobbar.
Jag har bara varit med om 1 gång då de sagt till mig då jag inte haft en fångrem,.
Men om detta händer så får du ju bara åka ner och köpa en.
Men om du vill vara på den säkra sidan så köper du antigen en eller så knyter du fast ett snöre bara!

Fångrem
Jag höll på att få benet klippt av en skenande snowboard i Vemdalen. Den kom typ i 100km/h och hann precis lyfta benet innan den kom. Använd fångrem om ni inte vill bli av med eran bräda eller klippa någons ben!

Fångrem
Som foten-ur-i-liften- och fangrems-uppfostrad svensk blir mitt ordningssinne över alla här i Alperna som aker med bada fötterna fast i liften och ingen fangrem lite lätt upprört...

Men de har alla rätt...nu gör jag sa ocksa...

jag har sett mer skidor (med trasiga stoppers) än snowboards komma flygande...

jag har sett folk (nybörjare med hett temperament) kasta iväg brädor ner för backen i frustration... da hjälper ingen fangrem...

näe, vad som behövs är "gendarmerie" i pisten som i vissa länder som kan "utvisa" de som beter sig dumt...

Fångrem
Nosskire sa:
Hur många fångremmar säljs där punkt nr.2 faktiskt går att genomföra? Ingen. Alla är för korta. (jag vill kunna gå med den obeindrat), och så länge inte punk 2 uppfylls är det ingen mening med fångrem, det är vi nog eniga om. Så det som behövs är att någon kommer på en smart fångrem som är lång och smidigt. Typ som en jojo som fungerar i -30 och snöblask utan att gå sönder..
Precis, och som det har sagts tidigare, skenande skidor är ju dubbelt så vanligt som skenande brädor. Inför man fångremstvång för skidor också så kommer den där jojon vara ute på marknaden på ungefär en kvart.

Fångrem
..

undrar Om någon här VET varför det är lag på att ha en fångrem???

och undrar hur många som VET varför den uppfanns ???

vet ni det ?? nej, jag trodde väl inte det.

...

1. det är totalt onödigt med fångrem om man inte hajkar i backen.. det är sant

2. den uppfanns för att man skulle kunna hajka säkert och kunna snubbla utan att brädan åkte ned så man slapp gå ned igen och hämta den, inte för att den skulle kunna skada någon.

3.

steg ett: sätt dig ned

steg två: knäpp loss fångremmen från benet och sätt fast den runt din handled

steg tre: NU kan du ta av dig dina bindningar och börja hajka

(om du skulle snubbla så sitter brädan fast genom remmen mellan bindningen och armen)

steg fyra: när du kommit upp så sätter du sig ned och spänner på dig dina bindningar

steg fem: när bindningarna sitter fast så tar du och fäster fångremmen runt ditt ben igen.

är detta svårt????? det verkar FAAN som det.

.............

så.. varför skall vi ha en jävla fångrem???

ingen VET ju faaanhur man skall använda den och Om de vet om detta så skiter de väl faaan i att göra det iaf.. varför hålla på att kämpa och trixa bara för att man skall hajka upp till ett hopp eller en rail??

någon som sett hajkande kids med fångremmen släpande efter sig i snön?? bärandes på sin bräda under armen.. (tappar han brädan så är det ett faktum --> den åker ner igen)

såå.. varför skall vi ha en jävla fångrem??

svar: för att undvika de få ggr som brädor far ned som spjut mot liftköer eller dyl.

varför åker brädor ned på det sättet??

svar: för att INGEN JÄVEL vet hur och varför man skall ha en jävla fångrem.

...

den korta fångremmen som bara sitter mellan skon och bindningen uppfanns för att regeln säger att det skall finnas en förbindelse mellan benet och bindningen.. och foten tillhör benet och vips så hade vi en short-leash, quick-leash, kort-fångrem..

tyvärr så tar den ju bort hela grejjen med en fångrem (förutom på de (min inkluderad) som INTE hajkar i backen överhuvudtaget)

...

så.. HUR SVÅRT KAN DET VARA????

sätt fast den.. ha den fast.. TÄNK LITE och var försiktiga när ni hajkar..

SLAO säger att vi skall ha en fångrem... tyvärr har jag stått och argumenterat just detta jag skrivit här ovan och sagt att jag INTE hajkar i backen så jag skall slippa ha en jävla rem på mitt ben..

vilka DUMMA argument möts jag av då??

- dina bindningar kan lossna ??????? HUR FUCKING DÅ??? båda på en ggn ??
(det är ju faaan större risk att skorna flyger av eller att dina fötter flyger ur skorna och vad faaan hjälper en fångrem då till för??

och det bästa argumentet..

- det är reglerna, vill du åka här så har du fångrem..

- men, jag hajkar inte..

- det spelar ingen roll...

- men den e ju uppfunnen för de som hajkar

- du skall ha en fångrem, annars så får du inte åka här..

-etc etc etc bla bla bla

..... hmmmmm jaja.. vad kan man göra

jo...

använd den jävla fångremmen och håll käften.

;)

/Pinn

En lösning för att slippa fångrem är att sätta (board)STOPPERS på snowboards.. Ny uppfining? boardstopper.. hmm..

Fångrem
alltså , så jobbigt är det faktist inte. använd inte en sån här lång ful fångrem som man har runt knät, dom är bara ivägen. Ta och köp en kort fångrem istället. finns nog ingen chans att den fastnar i nånting.

Fångrem
skulle det kännas bättre om skidåkare har fångrem på skidorna även fast vi har stoppers
bara för att säga det som ni säger irriterande

Fångrem
sockervadds sa:
En fångrem kan du ju köpa för 50:- max. För övrigt är det en mycket bra utgift för att värna om andra åkares säkerhet. Om bindningarna släpper så kommer ju brädan fara ner för backen som en raket och om den då klipper någon över benen eller worst case scenario ännu högre upp jag då kan man ju fan nästan bli skivad. Skidor har ju skistoppers som sänker hastigheten och skidan välter ju oftast också när man trillar, vilket innebär att den inte glider fram utan snarare hasar. En bräda däremot har ju större chans att ligga på rätsida och få en sjuhelsikes fart.

Att brädåkare inte får ha båda fötterna fastspända i liften har jag dock lite svårt att förstå. Måste vara något säkerhetstänk i stil med att den kan fastna mellan benen och i och med att du inte kan lyfta ena foten då så kan du inte få loss den. Eller om du släpas efter liften kan det krävas mycket kraft att kånka sig ur situationen om du har båda bindningarna knäppta.
sen så är det ju inte alla som har skistopper....men de flesta......min skistopper pajjade på förra skidorna (marker 9 :S )å nu har jag nya skidor+bindningar ( elan revert ) å då funkar skistoppern IBLAND....ibland far den ut å ibland inte, beror på att den är för smal

Fångrem
Trombonennn sa:
..

undrar Om någon här VET varför det är lag på att ha en fångrem???

och undrar hur många som VET varför den uppfanns ???

vet ni det ?? nej, jag trodde väl inte det.

...

1. det är totalt onödigt med fångrem om man inte hajkar i backen.. det är sant

2. den uppfanns för att man skulle kunna hajka säkert och kunna snubbla utan att brädan åkte ned så man slapp gå ned igen och hämta den, inte för att den skulle kunna skada någon.

3.

steg ett: sätt dig ned

steg två: knäpp loss fångremmen från benet och sätt fast den runt din handled

steg tre: NU kan du ta av dig dina bindningar och börja hajka

(om du skulle snubbla så sitter brädan fast genom remmen mellan bindningen och armen)

steg fyra: när du kommit upp så sätter du sig ned och spänner på dig dina bindningar

steg fem: när bindningarna sitter fast så tar du och fäster fångremmen runt ditt ben igen.

är detta svårt????? det verkar FAAN som det.

.............

så.. varför skall vi ha en jävla fångrem???

ingen VET ju faaanhur man skall använda den och Om de vet om detta så skiter de väl faaan i att göra det iaf.. varför hålla på att kämpa och trixa bara för att man skall hajka upp till ett hopp eller en rail??

någon som sett hajkande kids med fångremmen släpande efter sig i snön?? bärandes på sin bräda under armen.. (tappar han brädan så är det ett faktum --> den åker ner igen)

såå.. varför skall vi ha en jävla fångrem??

svar: för att undvika de få ggr som brädor far ned som spjut mot liftköer eller dyl.

varför åker brädor ned på det sättet??

svar: för att INGEN JÄVEL vet hur och varför man skall ha en jävla fångrem.

...

den korta fångremmen som bara sitter mellan skon och bindningen uppfanns för att regeln säger att det skall finnas en förbindelse mellan benet och bindningen.. och foten tillhör benet och vips så hade vi en short-leash, quick-leash, kort-fångrem..

tyvärr så tar den ju bort hela grejjen med en fångrem (förutom på de (min inkluderad) som INTE hajkar i backen överhuvudtaget)

...

så.. HUR SVÅRT KAN DET VARA????

sätt fast den.. ha den fast.. TÄNK LITE och var försiktiga när ni hajkar..

SLAO säger att vi skall ha en fångrem... tyvärr har jag stått och argumenterat just detta jag skrivit här ovan och sagt att jag INTE hajkar i backen så jag skall slippa ha en jävla rem på mitt ben..

vilka DUMMA argument möts jag av då??

- dina bindningar kan lossna ??????? HUR FUCKING DÅ??? båda på en ggn ??
(det är ju faaan större risk att skorna flyger av eller att dina fötter flyger ur skorna och vad faaan hjälper en fångrem då till för??

och det bästa argumentet..

- det är reglerna, vill du åka här så har du fångrem..

- men, jag hajkar inte..

- det spelar ingen roll...

- men den e ju uppfunnen för de som hajkar

- du skall ha en fångrem, annars så får du inte åka här..

-etc etc etc bla bla bla

..... hmmmmm jaja.. vad kan man göra

jo...

använd den jävla fångremmen och håll käften.

;)

/Pinn

En lösning för att slippa fångrem är att sätta (board)STOPPERS på snowboards.. Ny uppfining? boardstopper.. hmm..
punkt 2.....brädan sitter väl ändå fast på fötterna? eller har JAG fel?

Fångrem
Tja
Mitt inlägg riktar sej främst till de som inte riktigt har koll på vart lång fångrem ska fästas vid hajk samt de som inte har riktigt koll på att boardstoppers är tillåtet i stället för lång fångrem. Själv höll vi på bli stoppade när vi åkte snowskate med fångrem "öhh ni där, det där är leksaker ni åker på, det får ni inte åka med" (men med vänligt uppträdande och SLAO:s lilla gula till hjälp blev vi kompisar med liftvakterna http://www.slao.se/lillagula.asp).

Regler enligt SLAO:
Allmän skidsäkerhet:
- Alla typer av skidor och blades ska ha skidbroms/skistopper.
Telemarksskidor samt snowskate, snowsurfer och liknande ska ha fångrem.
- Snowboards ska ha brädbroms eller så lång fångrem att brädan kan
bäras med fångremmen fäst vid ena benet.

Ride on buddies,

Senast ändrad:
Fångrem
Hittade en fras i LillaGula som stör mig:
Kör din linje – håll dig till en åklinje, undvik att åka på skrå.
"På skrå" uppfattar jag som runt 45grader i från fall linjen. Innebär det då att man bör undvika att fullfölja skärande svängar. När man "rundar upp" så kan man ju lätt åka helt på tvärs (90grader från fall linjen) av pisten mellan svängarna?

Fångrem
Bionicon sa:
Hittade en fras i LillaGula som stör mig:
Kör din linje – håll dig till en åklinje, undvik att åka på skrå.
"På skrå" uppfattar jag som runt 45grader i från fall linjen. Innebär det då att man bör undvika att fullfölja skärande svängar. När man "rundar upp" så kan man ju lätt åka helt på tvärs (90grader från fall linjen) av pisten mellan svängarna?
och vad hade det med fångremar att göra... ?

Fångrem
neeeeeeejmen OJojojoooooojdå. AJAJAJAJAJAJAJA fysh. blbläääääää blblnböblbööööööööö. fy fy fy fy FYYYYYYYY!!!!!!!!!!!!!!!!!!............................................

FY

Fångrem
punkt 2.....brädan sitter väl ändå fast på fötterna? eller har JAG fel?

Du har fel, hajka är när du "vandrar" och då är det onödigt att ha brädan på fötterna...

Fångrem
Adrian_persson sa:
Förstår mig inte rikigt på sverige, varför är de "lag" på att man måste ha fångrem på?
Eftersom hur ofta åker brädan iväg i 100 km/h neför backen? kanske händer 1/100 och då ere någon idiot som har tappat brädan.
Men de gångerna någon lyckas tappa brädan, då har de ju endå knäppt av fångremmen, så egentligen så gör den ingen nytta.

Jag tycker sverige ska ta bort den här "lagen", och även lagen om att man inte får åka med båda fötterna i liften, de är så sjukt fjantigt alltihopa, lite diskriminering faktiskt...

Var i åre igår och då vägrade de släppa iväg mig i liften bara för jag inte hade någon fångrem, vad tycker ni om allt detta?
om fångremen är lång så att man kan ha den fäst i benet även när man går, då fungerar det ju och så måste man ha på många ställen även enl. slao tror jag.

att inte få ha båda bindningarna fatspända är rätt, prova ta dej loss släpandes i en bygel uppför liftspåret så fattar du varför

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp