"Fångremmar"

Hjärtström

Aktiv medlem
"Fångremmar"
Tappar man en skida i riktigt djup lössnö, så finns risken att man tappar den för evigt.

För att råda bot på detta kan man montera ca. 2m långa "remmar" i bind. som man sedan rullar in under skidbyxa, som vid utlösning rycks ut.

Någon som har förslag på var man kan köpa dessa, eller bygga egna av vad?

/T-Style

"Fångremmar"
Idén är väl bra, men tänk på att:
En riktigt kunglig klotning, säg i brant pist, genererar ibland flera hundra meters studsande, volter o annat skoj, innan man får stopp på härligheten. Jag ser framför mig hur skidorna, som löst ut o hänger i det där snöret, ideligen studsar tillbaks på åkaren, samt alla gånger man i själva klotningen landar på skidorna o liknande.
Resultatet är, 200 meter nedan felskäret, ser du en totalt sönderslagen, illa skuren(stålkanter), ihoptrasslad, medvetslös, före detta skidåkare, som innan hjälp hinner anlända, dessutom hinner strypas av det där snöret, som under alla krumbukter, lyckats lägga sig i ett antal fina snaror, runt halsen...

"Fångremmar"
Som sagt, snörena rullas in under byxan och rycks ut vid klotning.
Snörena stannar alltså vid skidan och "flyter" på snön. Dessa
självlysande snören finns att inhandla i nästan varje skidshop
utomlands åtminstone. Har inte kollat i Sverige. Borde gå att tillverka
själv av vanligt fodertyg, dvs lätt och tunt tyg som man fodrar jackor
etc med. Kolla i en sybehörsbutik eller mammas tyglåda. I syaffärer
finns det också sidenband att köpa i metervara och dessa borde
fungera alldeles utmärkt, dessutom kan man hitta lämpliga stroppar
etc för att fästa bandet i skidan med.

"Fångremmar"
Brukar ofta benämnas pudersnören. Köp tio meter fin tunn plast i nån fin färg, shockrosa är bra. knyt fast i bindningen och peta upp altihopa under byxan. Kostar ungefär 10 kronor att göra kostar en femtilapp i affär :-)

Går bra med svansar till drakar tex...

Se till att plasten är så tunn så att den rivs av om det inte slits ut på rätt sätt. Finns en jäkligt bra pvc väv som inte väger många gram och som inte "trådar".

Och benämn det inte fångremmar. Fångremmar är farliga... Har du sånna när det går en lavin så behövs en bulldozer för att gräva ut dig från botten av käglan... Sen är det jobbigt att hålla reda på skidorna när man hamnar i Kimbos situation... :-) Brukar göra tillräckligt ont utan att man har med sig ett bra skidor som känner för att spöa upp en...

"Fångremmar"
Jeg er overbevist at om selv om snørene er 2 meter lange så kommer de allikevel til å finne veien tilbake til ett eller annet sted hvor de kan kutte deg opp med stålkantene. Sannsynligvis i trynet så du får et fint arr til after-skien. I Canada selger de jo overalt noe som baserer seg på en lignende ide. Det er lange snører, ca 2meter som man fester i bindingen på skien. Deretter legger man resten av snørene opp i buksene f.eks. Men uten å feste de til kroppen din! Disse snørene er ganske brede og selvlysende. Når du da detter så blir de dratt ut av buksene og følger etter skien. Men siden de er selvlysende, lette og lange blir de liggende oppå snøen selv om skien forsvinner under snøen. Når man skal finne igjen skiene er det derfor bare å lete etter noen som lyser rosa eller gult i snøen.
Fungerer greit, men desverre er det bare nerdene som bruker slikt. De tøffe stiller isteden inn bindingene på DIN 14 og mister aldri skiene..

Bjørn

"Fångremmar"
Det häftigaste är ortovox som har ett tillbehör som du sätter på skidan. Sen är det bara att söka med lavinsökaren. Fast det bästa är ju att stå på bena.
Men skämt åsido. För att inte tappa laggen om du klotar, skruva åt bakbindningen hårt. Dom flesta bindningsutlösningarna i djupsnö är bak. Om du klotar främlänges har du laggen kvar på fötterna. Men skruva inte för hårt fram för då går knäna.

"Fångremmar"
Förtydling!!

Vissa verkar inte ha fattat att snörena INTE sitter fast i åkaren. På det viset är det ingen som helst större risk än vanligt att åkaren får skidorna mot sig i klotningen eller vurpan eller vad du nu vill kalla det..

snörena sitter bara fast i skidan och är ett hjälpmedel att hitta skidan i djup snö när du tappar den. (för mina vänner det gör man) =)

"Fångremmar"
Jo, du. Jag missuppfattade nog det hela, men står det "fångremmar" så kan kan man väl inte tro annat, än att de ska sitta fast i åkaren. Fast jag kanske har dålig fantasi, alt. inte är helt hemma i det svenska språket.

"Fångremmar"
Hmmm....jag hade fan detta problem förra året......gjortde ett åk i cham förra säsongen när det snöat tokmycket.........gjorde en fet vurpa och min ena skida försvann.....tog över en timme att hitta och jag gick miste om mycket pudersnö.....
skall fan skaffa såna där snören tilll denna säsong.......

"Fångremmar"
Precis som jag trodde så fast det åsikter i detta ämne, vilket är bra.
Jag skrev "Fångremmar", alltså inte FÅNGREMMAR! Vilket är en väsentlig skillnad.

Ser att det är fler än jag som iaf har upplevt detta "problem", hitta skidorna.

Jag har sett Arno Adam tappa skida, så jag tror inte på lösningen med att bara skruva åt bindningen. Verkar oerhört dumt att skruva bort funktionen i bindningen, för det är ändå den man betalat för.
Jag söker hellre skida, än åker pulka ner bakom röven på en Fransman.

När jag hittat en lösning på material som funkar så meddelar jag. Kan väl säga att jag redan nu monterat karborreband bak på bindningen för att "packa ihop" "fångremmen" under transport av skidorna.

"Fångremmar"
Vad är detta för taniga material ni använder som "remmar"? Köp härdade kättingar eller kevlartyg och slå några riktigt rejäla knutar om dig och skidorna så ska de vara på plats

Tillbaka
Topp