Får alltid ont i vänsterfoten i början av dagen?

DieCartoon

Ny medlem
Jag har lite problem med min vänster fot (är regular). I de första åken får jag jätte ont i den foten, typ att känseln försvinner och så. Jag spänner nog inte åt botsen för hårt, och vinkeln är nog okej tror jag (+14). men sen efter några åk går det över.

så då undrar jag:
Kan man spänna bindningen för hårt? och vilken effekt har det på foten?

Hade liknande problem förut, dock med min högra fot. Allt blev bra när jag slänga mina boots som hängt med ett par år och köpte nya :)

Men det gör inte ont i foten när jag går fritt, utan det är bara när jag spänt fast mig :P

Svårt att säga vad det kan vara från din beskrivning, men prova att flytta ankel-strapen, på de flesta bindningar kan man flytta den högre upp eller längre ner.

Du spänner dig.

Stå på hela foten. är det på utsidan av foten du får ont så trycker du ner lilltån alldeles för mycket och är det fotvalvet så är det stortån och pektån.

Om det är ont på utsidan så kan det hälpa att vinkla bindningen lite mer då du trycker ner lilltån för att du lägger vikten för mycket mot nosen.

Senast ändrad:
Det är som Kula säger där speciellt om det är på utsidan.
Jag hade samma problem förra året. Men sen började ja experimentera med vinklarna och vips så blev det bättre.

De ät ett problem jag också har, men det tenderar att gå över efter några åk. Jag känner mest av det när jag åker släplift. Sen brukar det bli bättre längre in på säsongen också. Vet inte vad det beror på.

Jag har alltid ont i vänsterfoten, varför vet jag inte, smalbenet dödar..

Att börja dagen med en kilometer-lång transportsträcka kan döda mina fötter, men jag tar av mig pjäxorna och kyler ner fötterna mot snön i 30 sec sen går det perfekt resten av dagen.

Pröva köra lite mindre vinklat så ska du se att det blir bättre. typ +6 - +10.

Nej fel där thomson, har han mindre vinkel får han svårare att stå på hela trampdynan, mer vinklad framfot skall det vara.

Hmm, kanske.

Kan också vara att du kör för brett/för smalt.

A pröva med en större vinkel, men låter rätt insane då jag tycker +15 är mycket och knäna kommer ju i en onaturlig ställning om man har mer än så.

Men sen beror det ju även på vad man kör på den bakre bindningen, om man kör 0 +5 på bakre är det nog lugnt.

Men vad vet jag, det är ju högst personligt.

Jo, jag känner väl också att det egentligen inte ska vara mer än 15+, men det kanske passar mig bättre :P ska nog testa med lite mer, se hur det känns :P Har -12 på bakre, om det är intresse för det

som sagt är vinklarna högst personligt.
jag kan t.ex inte har mer än -9 på bakre då mitt höger knä efter 21 års åkning har blivit vinklat inåt.

Om det bara är i liften så är det att du som jag skrev i första inlägget. då behöver du inte vinkla mer i första hand. lär dig åka lift rätt bara. stå på båda trampdynorna.

Lycka till

Jag hade exakt samma problem som dig förut åkte 15 -15 ökade sedan min vänsterfor ( Regular ) till 21 och vips så är problemet nästa helt borta. Mycket stor förändring till det positiva! Jag vet inte hur ni gör grabbar men jag lossar några snäpp på vänsterfoten i liftarna (2-3 snäpp på bandet bara stora strapen) tycker man får mycket bättre komfort av det i liften. Sedan så spänner jag hårt när jag kör nerför backen. Pröva med att öka vinkel och rapportera sedan i detta forum så får vi se vad du säger!

Lycka till!

Jag är nybörjare men efter att jag lärde mig att jag skall spänna bindningarna hårt så får jag ont i vänsterfoten. Släppa lite på vänster bindning i liften funkar för mig.

Jag ökade vinkeln några snäpp (+17) men det var samma sak :P tror liften jag kör i är ganska dålig, den är väldigt brant och ryckig. När jag lossnade bindningen lite blir det lite bättre ändå.

Men det är nog bara att hålla ut, jag lever fortfarande trots allt :D

Känner igen problemet och löste det som snowdiver, prova även att ändra stancen något. tyvärr så upplever jag smärta i mellan åt men då tror jag mer pga av att jag pressat och ryckt i foten i jibbs och får ont i vristen.
Ett sätt som jag tycker avlastar framfoten i lift är att ha bakfoten(lösa foten) intill framfoten alltså 0 stance.
Happy shredd!

Jag har också haft liknande problem.. Men jag har grymt konstiga fötter, har ett extremt högt "fotvalv" vilket resulterar i att jag behöver stödsulor i skorna, samt att jag började köra bindningar med toe-strap så vart det en otrolig skillnad på belastningen på mina fötter.

Förut hade man ju alltid såna problem då man alltid körde boots som var 2 storlekar för små. Skaffade nya boots och bindningar denna säsong och har känt av samma sak när jag åkt några timmar. Allt känns lugnt närman bara knallar omkring men efter att ha spänt fast sig och börja åka så dyker det upp.

Dels tror jag det beror på bottenplattan på bindningen. De flesta bindningar lutar ju upp framme vi tån och jag tror det kan göra att det skapar tryck mot sko/fot som påverkar ifall man kan domna av. Därför kan man prova att, om det går, att skjuta fram/bak tådelen på bindningen för att se om det blir bättre. Jag tänkte göra det häromdan men glömde i all åkiver bort så jag kan inte säga om det gjort nåt för mig.Men rent teoretisk...

Dessutom tror jag bra strumpor gör skillnad också. Denna säsong har jag kört med ganska standard-strumpor, typ snäppet över InterSports 10 för 100:- och det känns som att det inte är den optimala lösningen.

Jag vet inte vad ni andra svarat men ont i fötterna beror kort och gott oftast pga. dålig blodgenomströmning.

Detta uppstår då du:
-Drar åt bindningarna för hårt runt ankeln
-Drar åt bootsen för hårt runt vaderna
-Står i ankarliften med ankaret mellan benen

Alla dessa tillsammans gör att blodet knappt kommer fram. Du kan inte påverka ankaret så mycket men dra åt bootsen lite mindre runt vaderna och spänn upp bindningen så den sitter löst när du åker lift.

Om inte detta funkar så har du eventuellt för smala boots och då är det dags att köpa nya. Jag förstår inte hur vinkeln på bindningarna direkt skulle kunna påverka detta. Du borde då ha ont hela dagen. Möjligen blir det sämre med en viss vinkel då du vänder upp lårartären mer mot ankaret vilket stryper blodet ännu mer.

Mvh
Peter

Senast ändrad:
Själv försvann min kramp när jag tog ur sulan i bootsen å körde helt utan, låter idiotiskt men de funkade kanon och är värt och testa.

Tillbaka
Topp