Ont i ena foten av pjäxor

• Trådstartare Trådstartare flowerpower
  • Start datum Start datum
F

flowerpower

Guest
Har ett problem med att jag får ont i vänstra foten pga pjäxan och tänkte försöka lösa problemet nu till snön kommer.
Jag har ett par salomon SPK Kaos.

Det känns Som som pjäxan sitter för hårt. Samma hårdhet på pjäxorna så blir ändå vänsta pjäxan ett högre tryck i. Men fortfarande om jag spänner lösare är problemet fortfarande där. Det känns som det har med blodcirkulationen att göra. Foten domnar halvt bort lite direkt men inte överdrivet eller stickande känsla men det är ändå sjukt irriterande. Känslan när man tar ut foten är gudomlig, jag känner då att verkligen cirkulationen kommer tillbaka.

Kan det vara skalet eller liknande? Pjäxorna är skitbra och den på höger sitter väldigt bekvämt men vänstern orkar jag inte med längre.

Om jag missat något eller om det är något ni vill veta är det bara att fråga på.

tack i förhand!

Senast ändrad:
kollade noggrannare på fötterna och kan nog hittat problemet men ingen aning hur jag ska lösa det. Ni ser på bilden att vänstra fotens inre är bredare än den högra. Alltså att den vänstra är lite plattare än den andra. Vad behövs göras för att lösa problemet?

Är inte så insatt i pjäxor tyvärr så har ingen aning..

Bilden:
http://gyazo.com/479d4546e7c705a5fed27b9db1dc7733

Senast ändrad:
Hej jag hade exakt samma problem men jag fick även skavsår efter ett par timmar i backen på sida utav foten. Jag googlade lite lätt och fann ganska snart att det är vanligt att man måste trycka pjäxorna så jag åkte dit jag köper all min utrustning och pratade med dom.
Dom tröck den helt kostnadsfritt och sen köpte jag till formbara sulor som vi formade efter foten för 360 kr.
Nu är pjäxorna som en dröm att åka i.

Om du köpte dina pjäxor i en affär så hör med dom eller så åk till en butik som trycker pjäxor, brukar bara kosta 150 kr per tryckpunkt och det räcker ofta med en punkt per pjäxa =)

Hoppas du löser problemet för man ska ju inte lida i backarna utan njuta =)

JerryEriksson sa:
Hej jag hade exakt samma problem men jag fick även skavsår efter ett par timmar i backen på sida utav foten. Jag googlade lite lätt och fann ganska snart att det är vanligt att man måste trycka pjäxorna så jag åkte dit jag köper all min utrustning och pratade med dom.
Dom tröck den helt kostnadsfritt och sen köpte jag till formbara sulor som vi formade efter foten för 360 kr.
Nu är pjäxorna som en dröm att åka i.

Om du köpte dina pjäxor i en affär så hör med dom eller så åk till en butik som trycker pjäxor, brukar bara kosta 150 kr per tryckpunkt och det räcker ofta med en punkt per pjäxa =)

Hoppas du löser problemet för man ska ju inte lida i backarna utan njuta =)
Låter som att du fick någon sjukt bra deal på tryckning och sula, för vet att det ligger på runt 200-300:- för tryckning samt runt 700-1000:- för fomguten sula på andra butiker. Vill inte vara någon besservisser men ville bara tillägga det så att skaparen av tråden får en bredare uppfattning kring vilka priser han kan komma att möta på marknaden!

Din lösning du förklarar på problemet är helt korrekt, det är förmodligen en tryckning i skalet samt en sula som löser problemet :)

Men gå till ett ställe med lite kunnig personal och be dem kika på fötterna samt utvärdera pjäxorna och sedan göra en bedömning kring vad som ska fixas! Alltid svårt att sitta och gissa över internet.. haha ;)
/Jeppenator

Åre skidsport tar 950kr för ett par formgjutna sulor (+100kr om man har problemfötter som måste specialbyggas).

Va där och frågade idag ;)

Förövrigt inte den bästa bilden men prova och mät bredden och längden på båda fötterna, ser ut som högra foten är lite längre också.

"Samma hårdhet på pjäxorna" Menar du att du spänner dom lika hårt eller att det bara är lika dan pjäxa på höger och vänsterfoten? För har du olika stora fötter så ska du INTE spänna likadant utan du ska spänna efter hur det känns och inte efter "3 hack och 2 varv har jag på vänster så det måste jag ha på höger".

jeppenator sa:
Låter som att du fick någon sjukt bra deal på tryckning och sula, för vet att det ligger på runt 200-300:- för tryckning samt runt 700-1000:- för fomguten sula på andra butiker. Vill inte vara någon besservisser men ville bara tillägga det så att skaparen av tråden får en bredare uppfattning kring vilka priser han kan komma att möta på marknaden!

Din lösning du förklarar på problemet är helt korrekt, det är förmodligen en tryckning i skalet samt en sula som löser problemet :)

Men gå till ett ställe med lite kunnig personal och be dem kika på fötterna samt utvärdera pjäxorna och sedan göra en bedömning kring vad som ska fixas! Alltid svårt att sitta och gissa över internet.. haha ;)
/Jeppenator
Nu är jag ju en sån där trogen kund som bara köper av en o samma, tycker om den servicen och bemötandet man får då =)

Nu blir det kanske smygreklam men whatever. Skifix där jag går har dom priserna, men i norrbotten kanske vi ligger lite billligare än dom "stora" skidställena, men jättebra info då jag inte hade en aning om dom prissättningarna =)

Men om jag uttrycker mig såhär, Jag skulle gladeligen betala 500 kr per pjäxa utöver inköpspriset för att få en så bekväm åkning som bara är möjligt. Sen berättade dom när jag tröck mina pjäxor och det vet jag även genom mitt jobb att gjuten plast har som ett minne och vill gärna återgå till den gamla formen så har man otur kan man ju behöva trycka två eller tre gånger. Men som sagt jag skulle gärna betala för att slippa smärtan i fötterna i backarna =)

Svårt att se på bilden men du ser ut att vara ganska plattfotad? Börja med att göra en gjuten sula det hjälper väldigt mycket! Det krävs en ganska köttig fot för att man ska behöva trycka en spk pjäxa så jag tycker du ska lägga pengarna på en riktig formgjuten sula och testa åka med det. Kostar mellan 850-1000kr ungefär

Hade exakt samma problem med mina nya SPK också men allt som krävdes där var lite inåkning. Första dagen var fruktansvärd, exakt samma känsla som du beskriver med bortdomnade fot, stickningar och gudomlig känsla när man får av dem. Nu senare sitter dem hur skönt som helst, behövdes bara lite inåkning.

Den här diskussionen om sulor så kan jag tillägga att jag köpte ett par formgjutna sulor förra säsongen och jag kan absolut inte åka med dem. La in stöd i hålfoten och jag fick bara ont/kramp i foten då istället. Fast jag försökte vänja mig vi dem så gick det inte. Fick trycka ut dem igen tyvärr.

Jp-95 sa:
Hade exakt samma problem med mina nya SPK också men allt som krävdes där var lite inåkning. Första dagen var fruktansvärd, exakt samma känsla som du beskriver med bortdomnade fot, stickningar och gudomlig känsla när man får av dem. Nu senare sitter dem hur skönt som helst, behövdes bara lite inåkning.

Den här diskussionen om sulor så kan jag tillägga att jag köpte ett par formgjutna sulor förra säsongen och jag kan absolut inte åka med dem. La in stöd i hålfoten och jag fick bara ont/kramp i foten då istället. Fast jag försökte vänja mig vi dem så gick det inte. Fick trycka ut dem igen tyvärr.
Tråkigt, låter nästan som säljaren sålde felaktiga till dig. Jag fick ställa mig på en maskin som ser vilka grundsulor man skall ta och sen formades dom och dom är som en underbar dröm att åka i =)

Har du pratat med säljaren angående detta problem som dök upp?

Jp-95 sa:

Kolla dina formgjutna sulor en gång till. Vissa butiker vinklar upp sidorna av sula på ett sätt som får sulan att liknas vid ett båtskrov, sett underifrån. Racingåkare brukar föredra den typen av sulor. För gemene man blir det dock olidligt. Jag har själv haft problem med liknande företeelse. Efter vi plattade till sulan, inte hålfoten, blev det betydligt mer komfort.
Ska tilläggas att jag har ganska hög hålfot, därför ger den formgjutna sulan ett extra bra stöd.

G

Tillbaka
Topp