Färg på glas

AndersM

Ny medlem
Färg på glas
Tja!
Undrar om någon vet vilka hur/vad man ska tänka på inför val av solglasögon mht till färg på glas beroende på väder och sikt. Har hört olika synpunkter genom åren..

När passar rött, gult, mörk färg på glas ? Ser man konturer bättre vid dålig sikt genom rött glas? Hjälper spegelglas nåt - eller är det bara trendigt ? När funkar gult bäst ? - när det blir lite mörkare ?

Om man ska satsa på ett par, vilken färg på glas är bäst "allround" ? eller ska man satsa på ett par brillor som man kan byta ut glas på - beroende på vädert ?

Men liksom när man kör hoj har man (jag) 3st olika visir att välja mellan (rött, mörk och klart) - dessa skiftar jag med mycket ofta. Tycker att samma princip bör gälla även inom skidåkning, eller ? Vädret förändras ju som bekant mycket snabbt i fjällen...

Själv har jag mörk-tonade spegelglasögon av Bolle... som funkar bäst tycker jag på våren när solen är som soligast.

Anders

Färg på glas
Det här är ett av mina favoritämnen, men tiden är för knapp för några längre utläggningar.

Själv kör jag med alla färgen, men håller mig av passformsskäl endast till enkelglas. I min utrustningsbag ligger ett tjugotal glas av olika typ och färg, klara, gula, fyra fem varianter av oranga, rödaktiga, lila, olika nyanser av mörka, spegel osv. Det enda jag inte kör så ofta är blåa glas, men det där är en smaksak.

Det är viktigt att inte fastna i en viss utrustning. Glasögon, skidor (här kör jag allt från DH, vis SL till fetingar), stavar (3D-krök, 2d-krök, raka racing, olika längder, med lite bör längst upp, aluminium, kolfiber, fasta, justerbara, you name it...). Det är nog mest när det gäller pjäxor jag är lite konservativ. Visserligen har jag tre par, men alla är samma årsmodell (87) av gula Lange Tii R, bara lite olika ihopnitade.

HitMe

Mannen, Myten, Materialförvaltaren.

Färg på glas
Precis som du Hit Me är jag helt övertygad om att man blir en bättre åkare bara man har tillräckligt mycke utrustning....... PUCKO

Enkelglas går ju inte att använda.

Färg på glas
Jo, favvoämne var namnet, men lunchen är snart slut även här.
Mina erfarenheter i korthet.
I a f, på kulna, mulna SVENSKA vinterdagar har jag under ett antal decennier kört med VITT (ofärgat). Ev svagt ROSA kan gå bra lite längre fram på vintern. Elljusåkning, återigen VITT, eller svagt GULA eller svagt ROSA. Solljus, BRUNT, ej för mörka.
I alperna åker man på högre höjd än hemma, så ljuset tenderar att vara starkare under alla förhållanden. Här kör man aldrig med vita glas. ROSA, RÖTT, BRUNT, allt efter ljusintensitet.
Brrukar alltid ha ett par extra brillor eller extra glas på mig för att kunna byta. Sikt är guld, får ej slarvas bort.
Har alltid haft svårt för blått, grönt och brungrönt, men det är antagligen personligt.

En sak till. Scott Racing Team(?), Classic, Powder har alla samma glas, vilket gör att man ganska enkelt kan hitta glas av olika färger till dom, dessutom till vettiga priser.

/A

Färg på glas
Det är en säkerhets fråga att ha bra glas i sina goggles.

1. Ha inte repiga glas det försämrar sikten markant
2. Åk inte med Mörka spegelglas då dåliga ljusförhållanden råder.
3. Ha i a f två olika glas/goggles att välja i mellan ett mörkare sol glas och ett ljust icke solglas!
4 Spegelglas kanske är de sämsta köpet… dyra, blir repiga bara man tittar på dem, men å andra sidan är det ganska tufft och ibland behövligt =)

Tillbaka
Topp