Fatmap läggs ner

Fatmap läggs ner
Så Till slut har vi fått tillbaka en blek version av Fatmap på Strava!?

Verkar inte vara varken alla funktioner eller samma kvalité men det är väl en start iaf....

Jo och allt kommer kosta!!🙃

Fatmap läggs ner
Testar Outmap Pro just nu och den verkar okej. Är det någon som vet om det finns några markeringar för att hitta rätt i starten på Wendelücke i Engelberg? @Kalle_Luzern ? Har jag ritat ut rutten på rätt platå?
Skärmavbild 2026-02-04 kl. 14.52.01.webp

Fatmap läggs ner
1770213880344.webp

Jo, ser hyfsat rätt ut. Klippan jag ringat in går man nedanför, kort brant passage direkt efter den. Brukar inte vara några problem på vägen upp, man ser var man bör gå från liften, och nästan alltid redan ett spår att följa. Personligen rekommenderar jag att förbereda hudarna vid liften (alltid en pistad yta att stå på efter snöret), boota upp runt Jochstock och sätta på skidorna på det lilla passet. Om det är fast snö kan man boota hela vägen fram till hörnet där glaciären börjar.
Vägen ner är mycket knivigare att hitta, speciellt om man vill undvika djurskyddsområdet (som man ju bör...).

Fatmap läggs ner
Visa bilaga 43631
Jo, ser hyfsat rätt ut. Klippan jag ringat in går man nedanför, kort brant passage direkt efter den. Brukar inte vara några problem på vägen upp, man ser var man bör gå från liften, och nästan alltid redan ett spår att följa. Personligen rekommenderar jag att förbereda hudarna vid liften (alltid en pistad yta att stå på efter snöret), boota upp runt Jochstock och sätta på skidorna på det lilla passet. Om det är fast snö kan man boota hela vägen fram till hörnet där glaciären börjar.
Vägen ner är mycket knivigare att hitta, speciellt om man vill undvika djurskyddsområdet (som man ju bör...).
Kanon, justerar...

Fatmap läggs ner
@Kalle_Luzern, kollade din guide på freeride och jämförde med https://www.wildruhezonen.ch/karte. Verkar vara i slutet som man riskerar att tangera djurskyddsområdet. Är det trixigt att ta sig ner?Visa bilaga 43633Visa bilaga 43632
Ja, det kan vara trixigt, mycket klippor man kan ramla ner över. Även om man kan spana av nästan hela området från pist ner mot Engstlensee är det inte lika självklart när man kommer uppifrån.
Det där skyddsområdet är egentligen gammalt (2012), men dök upp på kartorna först för 2-3 år sedan. De flesta kör ändå fortfarande rutten som jag körde när jag loggade gps-spåret, så turen var utritad innan också. Man åker då runt kullen/klippan vid punkten 2078 nedan.
Nu har de ritat om till ett annat alternativ som är relativt enkelt att hitta, men även mindre intressant åkning, se nedan. Vid bra snöläge kan man ta sig ner mellan punkten 2242 och bäcken till vänster om närmast skydssområdet. Återigen inte helt självklart att hitta uppifrån.
1770219499821.webp

Fatmap läggs ner
Så här ser det ut när man tittar upp i åket från stället där man tar av skidorna och börjar gå upp till liften. Gul linje ungefär den rekommenderade linjen på kartan ovan. I röda ringen möjlighet att komma ner som jag beskrev skier's left om 2242. Röda linjen ungefär hur de flesta åker.
IMG_3591.webp

Fatmap läggs ner
Så här ser det ut när man tittar upp i åket från stället där man tar av skidorna och börjar gå upp till liften. Gul linje ungefär den rekommenderade linjen på kartan ovan. I röda ringen möjlighet att komma ner som jag beskrev skier's left om 2242. Röda linjen ungefär hur de flesta åker.
Visa bilaga 43647
Jag la in båda så får jag se hur förhållandena är. La in på Outmap och klockan men klockan har så liten karta.

Tillbaka
Topp