fel monterad bindning

snowbax

Ny medlem
fel monterad bindning
köpte ett par skidor men bindningen passar ju inte minna pjäxor. de saknas typ ½cm är de bättre att jag flyttar fram bindningen lite då eller funkar de ändå?
och vad kostar de ungefär?

fel monterad bindning
Du behöver antingen flytta fram bakdelen eller flytta bak framdelen. Vilket du gör beror på om du vill bakmontera eller frammontera lite. Att flytta båda delarna är onödigt och då kommer troligen de nya hålen att hamna väldigt nära de gamla. Du kommer inte att kunna få en perfekt montering efter skidans pjäxmarkering. Det är ju framdelen som styr detta såklart och den sitter i nuläget lite för långt fram, men du kan inte flytta kortare än dubbla håldiametern (dvs ca 1 cm centrum-centrum).

Det är aldrig någon bra idé att köra med felinställda bindningar. Skaderisken ökar iom risken för tjuvsläpp. Det brukar kosta en hundring att göra en ommontering och det är en nödvändig investering i detta fall som jag ser det. Se till att det pluggas och tätas ordentligt så att du inte får in vatten i skidan.

fel monterad bindning
jag jobbade en hel del på en skid shop men arbetade bara med hyr bindningar då så jag vet en del om att montera bindningar men jag har ingen mall och så.

bindningarna är ett par salomon 810 ti jag undrar om man kan flytta den främre delen lite! får jag vill inte ha dem så mycket fram monterade vill kunna ha bra offpist egenskaper även fast jag tycker de är roligt att åka park. hur tycker ni jag ska montera dom då?

fel monterad bindning
Hmm.. Efter att ha läst ditt första inlägg en gång till ser jag att jag har svarat helt fel ovan. Avståndet är alltså för KORT mellan bindningarna... ok. Då är det lite annorlunda. Du får ta och göra en bedömning över hur pass mkt för kort det är. Det är inga problem att köra med en inställning som är aningens för tight. Då menar jag tight så att den bakre delen flyttar sig någon eller högst några mm bakåt när du trycker ner pjäxan till det viloläge som infinner sig innan du påbörjar iklivningen av bindningen. Är det så att det saknas en halv centimeter för att överhuvudtaget få i pjäxan i bindningen är det alldeles för kort avstånd och du måste montera om.

Om det är så att du får i pjäxan i bindningen, vilket jag antar att du får eftersom du frågar om det går att köra ändå, ska du kolla hur pjäxans mittmärke sammanfaller med skidans markering. Det borde rimligen vara så att den hamnar något bakom den enligt tillverkaren optimala positionen. Om du vill behålla den pjäxplaceringen ska du flytta bakdelen bakåt ett avstånd ungefär lika med halva justeringsintervallet på bindningen. Detta för att få så god marginal för fel och framtida pjäxbyten som möjligt. Flyttar du inte framdelen kommer såklart inte heller pjäxans centrumposition att ändras. Jag skulle nog rekommendera den varianten med tanke på att du säger att du vill ha bra offpistegenskaper. Den andra varianten är naturligtvis att flytta framdelen en liten bit framåt och då minst dubbla håldiametern enligt ovanstående resonemang. Det kommer att innebära en liten frammontering och min erfarenhet är att offpistegenskaperna försämras ganska snabbt om man frammonterar.

En annan aspekt är att du enkelt kan göra ommonteringen själv om du flyttar bakdelen och på så sätt tjäna in en hunka. Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att 8.10 Ti kommer med en tunn 3mm:s förhöjningsplatta på bakdelen. Den plattan kan du använda som mall genom att noggrant mäta ut både plattans och skidans centrum och genom att ta hjälp av dom gamla hålen. Det är inte speciellt svårt att rikta in en sådan platta så att det blir rakt. Kontrollera en extra gång att hålen kommer tillräckligt långt från dom gamla och limma sedan fast plattan med en smältlimspistol med några kluttar lim runt om. Kolla igen att det verkligen ser rakt ut. Borra sedan markeringshål med ett borr som precis passar i plattans hål (har för mig att det är 5mm) och byt därefter till ett 3,5mm:s borr markerat för 9mm:s djup. Borra hålen, täta med lämpligt lim och skruva dit bindningarna. Vanlig enkel skidhemslöjd som är klart på en kvart.

fel monterad bindning
Jag förstår verkligen inte den här hypen över att "frammontage gör skidorna galet dåliga i offpist", ni har så fel.. Visst, ska du ner till La Grave och åka en hel vinter så kanske det inte är att rekomendera. Jag gled runt på ett par ca 2cm fram (ej mitt, FRAM) monterade BC´s hela förra vintern. Och ska jag vara ärlig så tyckte jag dom funkade bättre i offpist än mina smått bakmonterade 1080´s gjorde säsongen före. VANA!, det är det allt handlar om. Jag åkte aldrig med BC´na utanför nordens gränser, ingen ordentlig powpow alltså. Men var ärlig mot dig själv när du ska montera om dina bindningar, om du spenderar mer tid i 30-40cm skitsnö utanför pisten och en del i parken så behöver du inte ett par bakmonterade skidor. Men ska du däremot ner till alperna hela säsongen där det iaf finns en chans till djup puderåkning, då kanske det är på sin plats att bakmontera.

Slutligen: Till alla er som är sådana NOW EVERYTHING, jag vet med säkerhet att ni inte åkt en-två säsonger på mitt/frammonterade skidor. Så sluta prata om sånt ni inte har en aning om, bara för att jag åkt med i en ferrari så betyder inte det att jag kan allt om att köra en sån bil..(dålig liknelse, men ni förstår säkert vad jag menar med den)

Peace.

fel monterad bindning
Det svider att ge sig in i den fullständigt utjatade debatten om monteringspositioner på skidor, men den typen av svar som markus_e just levererade kräver såklart en replik.

För det första är jag inte det minsta förvånad över att dina BC går bättre än dina gamla 1080 utanför pisten. Nånstans runt 85 är i mina ögon något av en magisk gräns när det gäller midjemått för skidor ämnade för allroundbruk. Under det och man hamnar efter inåkning i en teknik som baseras på gammal hederlig puderpump och över blir det mer av den moderna fetingbaserade tekniken i lössnö. BC:s övertag på 10mm i midjemått kompenserar mer än väl några eventuella mindre skillnader i montering förutsatt att skidorna är i ungefär samma längd.

Jag försöker inte på något sätt framstå som en som vet allt. Däremot framlägger jag gärna mina åsikter i intressanta ämnen på forumet. Den här gången har jag tom kommenterat saken i inläggspostarens gästbok och hänvisat till forumets sökfunktion för att ge en mer nyanserad bild av monteringsfrågan. Den har ju varit uppe ett illamåendeframkallande stort antal gånger de senaste månaderna.

Det är klart att det handlar om vana. Där har du fullständigt rätt. Man skulle säkert kunna åka runt i pudret på ett par Edsbyn med skruvad stålkant från 1965 och ändå tycka att det fungerade ganska skapligt om du som du nämner spenderade 1-2 säsonger på planken. Man kan åka in sig på nästan vilka skidor som helst och tycka att det går finfint ända tills man testar något annat.

Under inåkningsperioden ställer man om tekniken till en sådan som passar de skidor man har för tillfället. En mer frammonterad bindning leder ofelbart till en teknik i lössnö med lite mer bakvikt än om du hade haft den lite mer bakmonterad. Det är klart att det funkar ändå, men det hade fungerat ännu bättre om du hade valt en monteringspunkt närmare det bakre märket på BC:n. Men om du inte åker offpist i någon större omfattning så spelar det ju naturligtvis ingen roll. Precis som du säger ska man montera efter vad man använder skidorna till, eller kanske vad man vill optimera efter.

Det handlar otroligt mycket om personliga referenser. Som exempel kan man ta den första årsmodellen av Pocket Rocket. Den skidan tycker jag vinner enormt mycket i lössnö- OCH även till viss del i pistegenskaper om man väljer att placera pjäxcentrum 2,5cm bakom det rekommenderade märket. För en jibber som är inåkt på ett par twins är det kanske precis tvärtom pga att den åkaren är van att åka på ett visst sätt när snön är lös. Men rent allmänt gäller mina tidigare nämnda uttalanden. Det BLIR enklare att hålla sig från bakvikten om man väljer nån cm bakåt jämfört med nån cm framåt. I det aktuella fallet när den frågande säger sig vilja ha bra offpistegenskaper och samtidigt kunna köra i parken är det enklaste svaret att säga att "det spelar ingen roll hur du gör för skiten kommer att funka skapligt överallt ändå". Jag vet inte om det hade stuckit mindre i ögonen på marcus_e och hans allierade, men jag tror inte att det är den typen av svar man eftersträvar när man ställer en fråga i ett forum av den här typen. Därmed vill jag inte säga att argumenterande inlägg är störande. Tvärtom. Du bidrar till den här debatten alldeles ypperligt genom att förklara dina åsikter i ämnet.

För min del likaställer jag offpiståkning med långa åk i alperna och jag optimerar prylarna efter att det där stora orörda åket med tusen meters fallhöjd ska bli så bra som möjligt när man väl får det. För min del infaller dom dagarna ganska ofta faktiskt om jag ser tillbaka på de senate fem säsongerna. Personligen värderar jag en liten förbättring i lössnö betydligt högre än en förbättring av skidans egenskaper i luften i parken av den enkla anledningen att jag sällan befinner mig i parker. Man bör dock inte glömma att det även i sämre snö än puder är av stor vikt att man trivs med sina skidor. En dag med "dålig" snö kan av några (exempelvis folk med frammonterade twins, hehe) klassas som en värdelös dag med oåkbar snö samtidigt som några andra tycker att det är krävande, men givande åkning. I fluffig nysnö går det mesta bra om man bara har tillräckligt långa och breda skidor. Jag åker i princip enbart offpist när jag väl är i alperna och lavinsäkerheten tillåter detta och kommer i vinter att spendera runt hundra dagar där som referens. Saken är ju totalt annorlunda om man åker ett par helger i Sälen och en vecka i Åre. Då ska man ha mycket tur om man ska få glädjen att spåra någon nysnö. Att generalisera så hårt att inkludera hela Skandinavien tycker jag är lite väl drastiskt. Jag har fortfarande säsongsöppningen i Oppdal i färskt minne och där åktes det i riktigt djupt "pow-pow".

Som info förresten har jag själv frammonterat mina 195:cm offpistskidor 1,5cm, så jag kan inte klassas som någon notorisk bakmonterare. På den skidan ger en den förändringen en livligare känsla och en enklare svänginitiering.

Och, ja... det var en riktigt dålig liknelse :)

fel monterad bindning
Mno: Trevligt med en vettig diskussion med någon som har lite erfarenheter! Tyvärr tappade jag lite av min otroligt välkända kontroll när jag såg ditt inlägg. Och du vet säkert varför!?, på grund av att det sitter minst 100st 13-åringar som förespråkar olika monteringar av bindningarna, utan att ha en aning om vad det innebär för den som frågar. Dom bara tror sig veta, med ca 3-veckors åkning i Sälen om året. Men som jag skrev, det beror helt på vart killen ska åka offpist med sina skidor (och vad det är för några). Jag har själv monterat bindningarna på mina 108mm breda offpistskidor lite mer mot mitten detta året, just för att dom har bredden att klara av det även i powpow som är lite mer än 10cm djup. Det jag ville få fram med mitt inlägg var att killen i fråga skulle få ett nyanserat svar i sin tråd, inte bara "bakmonterat". För tyvärr, dom som förespråkar mitt/frammontage har inget vettigt att säga om det, förutom att det är "så jäla sköööönt". Hoppas du får en trevlig vinter, med mycket snorkelåkning! =) Peace

Tillbaka
Topp