Det svider att ge sig in i den fullständigt utjatade debatten om monteringspositioner på skidor, men den typen av svar som markus_e just levererade kräver såklart en replik.
För det första är jag inte det minsta förvånad över att dina BC går bättre än dina gamla 1080 utanför pisten. Nånstans runt 85 är i mina ögon något av en magisk gräns när det gäller midjemått för skidor ämnade för allroundbruk. Under det och man hamnar efter inåkning i en teknik som baseras på gammal hederlig puderpump och över blir det mer av den moderna fetingbaserade tekniken i lössnö. BC:s övertag på 10mm i midjemått kompenserar mer än väl några eventuella mindre skillnader i montering förutsatt att skidorna är i ungefär samma längd.
Jag försöker inte på något sätt framstå som en som vet allt. Däremot framlägger jag gärna mina åsikter i intressanta ämnen på forumet. Den här gången har jag tom kommenterat saken i inläggspostarens gästbok och hänvisat till forumets sökfunktion för att ge en mer nyanserad bild av monteringsfrågan. Den har ju varit uppe ett illamåendeframkallande stort antal gånger de senaste månaderna.
Det är klart att det handlar om vana. Där har du fullständigt rätt. Man skulle säkert kunna åka runt i pudret på ett par Edsbyn med skruvad stålkant från 1965 och ändå tycka att det fungerade ganska skapligt om du som du nämner spenderade 1-2 säsonger på planken. Man kan åka in sig på nästan vilka skidor som helst och tycka att det går finfint ända tills man testar något annat.
Under inåkningsperioden ställer man om tekniken till en sådan som passar de skidor man har för tillfället. En mer frammonterad bindning leder ofelbart till en teknik i lössnö med lite mer bakvikt än om du hade haft den lite mer bakmonterad. Det är klart att det funkar ändå, men det hade fungerat ännu bättre om du hade valt en monteringspunkt närmare det bakre märket på BC:n. Men om du inte åker offpist i någon större omfattning så spelar det ju naturligtvis ingen roll. Precis som du säger ska man montera efter vad man använder skidorna till, eller kanske vad man vill optimera efter.
Det handlar otroligt mycket om personliga referenser. Som exempel kan man ta den första årsmodellen av Pocket Rocket. Den skidan tycker jag vinner enormt mycket i lössnö- OCH även till viss del i pistegenskaper om man väljer att placera pjäxcentrum 2,5cm bakom det rekommenderade märket. För en jibber som är inåkt på ett par twins är det kanske precis tvärtom pga att den åkaren är van att åka på ett visst sätt när snön är lös. Men rent allmänt gäller mina tidigare nämnda uttalanden. Det BLIR enklare att hålla sig från bakvikten om man väljer nån cm bakåt jämfört med nån cm framåt. I det aktuella fallet när den frågande säger sig vilja ha bra offpistegenskaper och samtidigt kunna köra i parken är det enklaste svaret att säga att "det spelar ingen roll hur du gör för skiten kommer att funka skapligt överallt ändå". Jag vet inte om det hade stuckit mindre i ögonen på marcus_e och hans allierade, men jag tror inte att det är den typen av svar man eftersträvar när man ställer en fråga i ett forum av den här typen. Därmed vill jag inte säga att argumenterande inlägg är störande. Tvärtom. Du bidrar till den här debatten alldeles ypperligt genom att förklara dina åsikter i ämnet.
För min del likaställer jag offpiståkning med långa åk i alperna och jag optimerar prylarna efter att det där stora orörda åket med tusen meters fallhöjd ska bli så bra som möjligt när man väl får det. För min del infaller dom dagarna ganska ofta faktiskt om jag ser tillbaka på de senate fem säsongerna. Personligen värderar jag en liten förbättring i lössnö betydligt högre än en förbättring av skidans egenskaper i luften i parken av den enkla anledningen att jag sällan befinner mig i parker. Man bör dock inte glömma att det även i sämre snö än puder är av stor vikt att man trivs med sina skidor. En dag med "dålig" snö kan av några (exempelvis folk med frammonterade twins, hehe) klassas som en värdelös dag med oåkbar snö samtidigt som några andra tycker att det är krävande, men givande åkning. I fluffig nysnö går det mesta bra om man bara har tillräckligt långa och breda skidor. Jag åker i princip enbart offpist när jag väl är i alperna och lavinsäkerheten tillåter detta och kommer i vinter att spendera runt hundra dagar där som referens. Saken är ju totalt annorlunda om man åker ett par helger i Sälen och en vecka i Åre. Då ska man ha mycket tur om man ska få glädjen att spåra någon nysnö. Att generalisera så hårt att inkludera hela Skandinavien tycker jag är lite väl drastiskt. Jag har fortfarande säsongsöppningen i Oppdal i färskt minne och där åktes det i riktigt djupt "pow-pow".
Som info förresten har jag själv frammonterat mina 195:cm offpistskidor 1,5cm, så jag kan inte klassas som någon notorisk bakmonterare. På den skidan ger en den förändringen en livligare känsla och en enklare svänginitiering.
Och, ja... det var en riktigt dålig liknelse