fel skor eller?

• Trådstartare Trådstartare sny
  • Start datum Start datum

sny

Medlem
fel skor eller?
jämt när jag åker bräda somnar (domnar bort eller vad ni nu kallar det) min fötter och jag känner dom inte ens. först får jag kramp och det gör ont så jag får lov att spänna upp bindningarna men sen somnar dom istället. får lov att lossa på bindningarna rätt ofta sen. varför blir det så? har jag fel skor eller bindningar? spänner jag mig på nå fel sätt?
kör nu på ett par forum skor och drake bindningar. har testat vans skor men det blir likadant i dom.
vad är fel?

fel skor eller?
Jag va med om nåt liknande förut, ett tips är att lossa på bindningarna (dock inte helt) varje gång du åker lift lr gör något annat som inte kräver spända bindningar.

fel skor eller?
jag har testat x antal skor, men dom som är klart bäst är mina formgjutna 32 Prion, dom sitter som en strumpa. Det är ju säkert en nerv som kommer i kläm när du har någon av dom dojerna, och om det är formgjutet borde det bli bättre.

Men ett tips när (om) du ska formgjuta, gör något litet mellanlägg av en bit liggunderlag som du stoppar framme vid tån, annars blir dom alldeles för små vid tårna.

edit: Du kanske knyter för hårt? testa å knyt så löst det går utan att du får problem med kontrollen. Domnar det inte då, knyt lite hårdare.. och fortsätt tills dojerna sitter så hårt det går utan att de domnar...

fel skor eller?
Ja jag ska testa imorrn o inte knyta så hårt får se hur det blir.
men varför blir det så bara för mig? eller, varför blir det inte så på andra?? är det bara så att jag har fel skor till mina fötter då?

fel skor eller?
Jag har formgjutna bindningar nu, ett par dc vortex, förut hade jag itne det, o då hände samma sak hela tiden.. Mne med mina formgjutna händer det bara nån gång om jag åker hel dagar i typ 2 veckor... Men det beror på att en nerv kläms och pga ovanhet, som jibbmaister säger också, ja rekommenderar även formgjutna skor, och bindningar med stora puffar vid strapsen.. Typ Cartell eller 05 fr bidningarnarna eller kanske drake f60..

fel skor eller?
okej...

de enda ggrna jag fått den domnande känslan är när jag knutit mina skor för hårt eller haft dåliga skor med dåligt hälgrepp..

1. dåliga (för stora) skor med dåligt hälgrepp gör ibland att man får en tendens att knyta skorna hårdare för att få hälen att sitta fast ordentligt.

2. bindningar som är av ett annat märke än skorna (dvs. inte gjorda för varandra) ger en dålig (sämre) passform än när man kör bindn. + skor av samma märke.

3. detta resulterar i att man ofta får spänna sina straps på bindningarna mycket hårdare för att skorna och hälen i skorna skall sitta på plats. då stryper du blodtillförseln till fötterna och du kommer att få den domnande känslan. när du sedan lossar på bindningarna eller snörningen på skorna så kommer blodet rusande tillbaks och då käns det som om fötterna brinner..

4.. lösningen är att satsa på att par dyra bra skor med ett SUVERÄNT hälgrepp samt bindningar av samma märke. då kommer passformen och det suveräna hälgreppet att göra så att du EJ behöver spänna allt så hårt och blodet kan rinna bäst det vill genom dina fötter..

5. det kan också hända att man kör i "fel" strumpor eller dubble strumpor och på så sätt klämmer fast den stackars foten så att man inte kan röra den i skon.. då kan det lätt hända att man får lite cirkulationsproblem i fötterna och den domnande känslan kommer och förstör åkningen..

6. sen finns en mängd olika varianter på dessa olika fenomen som tillsammans gör att man får ont och det blir jobbigt som fan att åka..

/Kalle

[jag kör med Burton Sabbath skor med desar specialkuddar runt hälarna. Buron Crtekbindningar med den nya "capstrap.en" samt ett par superbra snowboardstrumpor med vaddering på de rätta ställena och tunn fram vid tårna... = perfekt känsla och ett SUVERÄNT hälgrepp]

fel skor eller?
Jag tror att du behöver något inlägg. Det kan finnas många olika anledningar till att dina fötter domnar av men ett inlägg ger mer stöd till foten och följer exakt din fots form. testa.. visst är det alltid bra att spänna upp skon i lift osv men det kan också bidra till att foten sväller och inte passar skon lika bra.

fel skor eller?
jag klarar mig ganska bra om jag inte spänner bindningarna så hårt, men det kommer ju lite ändå.
ja det är väl så att det är fel skor till fel bindningar, o fel skor till fel fötter? trors att dom sitter som gjutet på foten och var rätt dyra nya. ovana kan det väl knappast bero på eftersom jag åker väldigt mycket...

får väl byta skor o bindningar sen om jag lessnar på att domna av för mycket sen när man samlat ihop en peng.....inte billigt direkt :S

fel skor eller?
på T12 finns en bra strumpa från PROTEST

de funkar jävligt bra i mina dojjer..

sen kör jag med gamla tunna burtonsocker.. funkar också bra..

en blandninga av polyester och ull är bra.. typ 70/30 eller nått..

fryser du massor så kan du kanske gå upp till 50/50 eller mer... (60/40, 70/30 eller 80/20))

/Kalle

fel skor eller?
jag hade samma problem med mina burton freestyle bindningar men efter att jag köpte ett par drake f50 försvann de helt, trots att jag har samma kängor som innan. kolla om du kan flytta remmarna på bindningarna å testa dig fram till vilket som är skönast.

fel skor eller?
Ett bra grundrecept: Skaffa skor som passar din fot + bindningar som passar din sko + formgjutna innerskor
och sulor. Lossa på spännena i liften och vicka på tårna för att få igång cirkulationen. Spänn inte för hårt, och
åk i sälen så hinner inte fötterna domna på väg ner ; o)

fel skor eller?
måste man lossa spännena i liften så har man fel grejjer på fötterna... (min åsikt)

lägg pengar på bättre grejjer ist.. (hmmm... undrar om det var så himla ekonomiskt???)

/K

fel skor eller?
Snowjoggings är inte bra att åka snowboard med. Jag försökte i en vecka 1991 ;) Hade hyrt en bräda på Top12 i Malmö och mjuka boots var inte så lätta att få tag i.

Sen hade jag ett par Airwalk Freeride 2 (1993). Mjuka och sköna med gav 0 stöd vid åkningen. Kul att leka med i park/pipe men dög inte till mycket annat. Har precis skruvat isär mina gamla Nitro bindningar för att sno reservdelar... Otroligt att de gick att åka med. Stora som pråmar och ger lika mycket stöd som wellpapp. Konstigt att jag aldrig hade problem med toe- och heeldrag med min Nitro Pyro bräda.

Nu kör jag med Salomon Symbio (Thermafit) och har helt annan kraft till brädan (Burton Custom). Har aldrig problem med domningar heller (Burton Freestyle bindningar 1998).

Fel bindningar kan verkligen göra en bräda värdelös. Hyrde nyligen bräda med bindning och fick byta 3 ggr innan jag fick en bindning som passade mina boots och brädan. Det gjorde ont att ramla mitt i en carvingsväng när jag fick heeldrag. Tur att jag hade hjälm. Min egna setup litar jag på till 100% och kör alltid så fort det bara går :D

Sköna boots är det viktigaste när man åker snowboard, sen kommer brädan och sist bindningarna. Men glappar bindningrna eller begränsar flexet i brädan, så är de inte heller mycket att ha.

fel skor eller?
Jag har haft det problemet med mina senaste tre dojjor, nu har jag ett par Burton skor och jag får även problem med dom ibland, speciellt i början av veckan fast det brukar släppa.

Men mina skor är trånga pga utav att jag ska få så bra passform som möjligt, så jag kör med en tunn strumpa så fötterna får lite "luftutrymme" iaf. Det är även varmare än att ha för tjocka strumpor så fötterna ej kan röra på sig.

Men domningarna känns mest i liften, i backen tänker jag inte på det så. Men när du ska ta av skorna kan du öppna dom först och sen efter ett tag ta av dom, speciellt om det e väldigt kallt ute kan du få väldigt ont i fötterna om du tar av dom direkt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp