Felköp?!

PhilipA

Ny medlem
Felköp?!
Vart och köpte mig ny bräda och bindningar idag, Lib tech skate banana 159 och union force M/L.
Kan dock känna nu i efterhand att det var kanske lite mer impuls än vad jag borde då jag inte kan speciellt mkt utan lät försäljaren göra sitt jobb.
Är iaf 179cm, 95kg och har 44 i boots (DC), har en ca 90-100 åkdagar i västen (1säsong + några veckor). Åker egentligen ingen park överhuvudtaget utan uteslutande offpist och pist.
Nu till frågan; funkar det okej att köra på en vanlig 159 med 25,5 i midja med mina boots (fanns ingen wide kvar) utan att riskera tå/hälskär? Och borde jag leta upp ett par L/XL bindningar istället för att köra på de M/L jag köpte? Bootsen fick plats, men då var bindningarna "uppställda" på max överallt..

Tacksam för svar.

Felköp?!
Minåsikt är att du skulle ha köpt en styvare bräda som är lite bredare. Jag kan inte uttala mig om storleken på Union men jag tror att du ska gå upp till L/XL.

Felköp?!
Brädan kan vara lite mjuk, men funkar definitivt och bredden är inga problem alls. Jag skulle nog ha kört på en lite styvare bräda dock.

Angående bindningarna så är just din storlek precis på gränsen. Min kompis har size 11 och har kört M/L utan några som helst problem. Om du får plats bra med hela hälen och de inte är för korta tycker jag att du skall behålla dina M/L binds, det sitter mer snug och helt enkelt bättre.

Den här säsongen förändrade även Union sina strap connectors och satte S/M connectors på ankle strapen på alla M/L binds vilket har strulat till det för många som ligger på gränsen precis som du, det kan ju vara lite drygt att precis få på dom när man står där i pudret. Vad man kan göra då är att maila union europa och be dem skicka L/XL strap connectors, dessa har suttit på M/L bindningarna alla föregående år och är längre och har fler hål.

Om jag var du dock hade jag nog gått tillbaka och fixat en styvare bräda och bytt till L/XL bindningar helt enkelt, då slipper du oroa dig. Om bindningarna inte absolut känns för små skulle jag haft kvar dom dock.

Felköp?!
Tyvärr så kan jag inte svara på din fråga utifrån din frågeställning. Ang bootsen / bindingarna så är det svårt att säga. En del boots är ju rätt små i ytterskalet trots sin storlek. Medan andra är väldigt stora. Men känns det fel så är det nog fel.

Tyvärr låter det som du blivit rejält blåst på hela kitet. Som säkert är bra. Men inte för dig.

Brädan är både för kort och för mjuk för din vikt, din åkning och din erfarenhet som åkare (på 100 + åkdagar hinner man bli riktigt duktig).

Även om LibTech skryter om sin geometri så är det inte så mycket att ha jmf med klassiska parametrar så som brädans bärande yta, styvhet på längden och i vridning. Bananformen kan inte kompensera för dessa. Inte i puder och absolut inte i pist. Jag skulle satsa på en bräda som är minst 163 lång ev längre.

Felköp. Definitivt. Eller snarare felsäljning.

På följande sida hittar du brädor anpassade till din vikt och åkstil. Klicka på varje bräda så får du ett index på vad den brädan är bra för. Mycket bra och trevlig sajt som gärna svara på frågor (på engelska) har själv aldrig handlat där (någon annan hann köpa min tilltänkta bräda). Men dom ger ett 100% seriöst intryck.

http://www.snowshop.de/de/Snowboards/Snowboards-nach-Boardlaenge/161-bis-165-cm

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp