Felmonterad bindning?

lainenR

Aktiv medlem
Felmonterad bindning?
Jag köpte nya skidor till min dotter i våras på rean, Völkl Mantra. Jag funderade på hur jag skulle be dom montera bindningen då det kändes svårt att veta hur mycket dotterns fötter skulle växa framöver. Jag räknar med att hon ska kunna ha skidorna i åtminstone ett par säsonger.

Jag tog till slut hennes nuvarande pjäxa och la på två helstorlekar och därefter googlade vad skalstorleken normalt låg för den storleken. Kom fram till 275mm. Bindningen Marker Free 7 kan justeras i 35mm. Så jag tänkte att från 258-292 blir spannet för pjäxorna.

Nu är nya pjäxor till dottern inhandlade och skalet visade sig vara 263mm, inga problem trodde jag tills jag skulle justera in bindningen på skidan. Då visar det sig att bindningen är monterad med 275mm som minsta inställning, jag saknar alltså minst 10mm för att pjäxorna ska passa. Ridå!

Så min fråga är, är det normalt tillvägagångssätt vid montering av juniorskidor? Ska jag finna mig i det eller klaga på monteringen?

Felmonterad bindning?
Normalt sett ska ju en skida monteras med angivet sulmått i mitten på justeringen, men här är det säkert någon som har tänkt ett steg för långt med god intention. Förmodligen har personen som monterat medvetet fixat till en mån för att växa i pjäxstorlek och utgår från att en junior iaf inte kan få mindre pjäxor över tid. Det tycker jag inte att man ska göra utan att fråga kunden först.

Det är en lätt och snabb manöver att fixa, men du kommer ju få extra hål i skidan och hon kommer att stå lite för långt fram om du bara flyttar häldelen.

Felmonterad bindning?
Det beror på vad du gav för instruktioner.

Om du gav instruktionen att montera för 275 mm tänkte väl butiken att pjäxan är 275 mm och monterade bindningen så att monteringen ska fungera även om dotterns fötter växer och hon behöver större pjäxor. Sen bör kanske inte butiken lägga måttet exakt så i ena ytteränden.

Nu hade du ju redan i monteringsanvisningen tagit höjd för växande fötter och angett större mått än vad hon hade på pjäxan och önskade därför att butiken skulle montera så att 275 mm hamnade mitt i bindningen inställningsmått. Om du inte kommunicerat det till butiken ser jag inte hur de skulle kunnat tankeläsa det.

Felmonterad bindning?
Det beror på vad du gav för instruktioner.

Om du gav instruktionen att montera för 275 mm tänkte väl butiken att pjäxan är 275 mm och monterade bindningen så att monteringen ska fungera även om dotterns fötter växer och hon behöver större pjäxor. Sen bör kanske inte butiken lägga måttet exakt så i ena ytteränden.

Nu hade du ju redan i monteringsanvisningen tagit höjd för växande fötter och angett större mått än vad hon hade på pjäxan och önskade därför att butiken skulle montera så att 275 mm hamnade mitt i bindningen inställningsmått. Om du inte kommunicerat det till butiken ser jag inte hur de skulle kunnat tankeläsa det.
Håller med. Butiken borde ha informerats om hur du hade tänkt.

Felmonterad bindning?
Är det verkligen så att mallarna är gjorda för att man ska hamna exakt mitt på justeringsmånen? Jag vill minnas att mina gamla Dynafit Radical t.ex. hamnade ganska långt ut i spannet, även när jag monterat dem "rätt" för mina sulor.

Felmonterad bindning?
Är det verkligen så att mallarna är gjorda för att man ska hamna exakt mitt på justeringsmånen? Jag vill minnas att mina gamla Dynafit Radical t.ex. hamnade ganska långt ut i spannet, även när jag monterat dem "rätt" för mina sulor.
Vad jag vet är det olika för olika mallar. En del har steglös längdjustering, en del har längdjustering i "hack" anpassad till bindningens justermån (med markeringar för att få fronten på bindningen placerad på rätt plats ift boot center och monteringspunkt).

Felmonterad bindning?
Jag håller det som högst sannolikt att det är jag som gjorde bort mig 😀. Ny var det ett tag sen men jag vill minnas att dom faktiskt ringde mig innan montering och att vi hade ovanstående resonemang men i ordern så skrev jag bara sulmått 275.

Jag har alltid antagit att man alltid monterade bindningen med lika mycket mån åt båda hållen, kändes logiskt för mig men av er synpunkter så förstår jag att jag får ta tillbaka allt och hävda motsatsen 😊

Felmonterad bindning?
Jag håller det som högst sannolikt att det är jag som gjorde bort mig 😀. Ny var det ett tag sen men jag vill minnas att dom faktiskt ringde mig innan montering och att vi hade ovanstående resonemang men i ordern så skrev jag bara sulmått 275.

Jag har alltid antagit att man alltid monterade bindningen med lika mycket mån åt båda hållen, kändes logiskt för mig men av er synpunkter så förstår jag att jag får ta tillbaka allt och hävda motsatsen 😊
Flytta fram häldelarna 12-15 mm bara, kommer inte ha nån betydelse.

Tillbaka
Topp