felmonterade bindningar

• Trådstartare Trådstartare MrLayer
  • Start datum Start datum
M

MrLayer

Guest
felmonterade bindningar
Så var man i vancouver för ett par dagar sedan och köpte ett par gotama. Sitter just nu i Fernie, så att åka tillbaka och byta skidorna funkar inte riktigt. Idag märkte jag till min förvåning att bindningarna är monterade på olika avstånd på de två olika skidorna. Den ena skidan sitter bindningen 1 cm längre bak än på den andra.

Frågan är bara, kommer detta spela någon större roll? Kommer det att kännas mycket i åkningen? Fattar inte hur någon kan montera på ett par bindningar så olika på ett par skidor...

/Niclas

felmonterade bindningar
Jag har aldrig åkt på ett par skidor med olika bindnigar men kan gissa att det inte är så skönt men du kan byta dom på en skid affär

felmonterade bindningar
Nog borde det väl finnas någon affär i Fernie som kan ordna upp detta åt dig.. Om dom inte vill byta ut skidorna kanske dom kan montera om dom åt dig..
Har inte varit med om att bindningarna varit monterade olika på skidor så jag kan inte uttala mig om det påverkar åkningen mycket men jag skulle nog tro att det inte är så behagligt..
Trycket på skidan hamnar ju på olika punkter..

felmonterade bindningar
Vildah: nödvändigt inlägg... Det är inte direkt så att en butik står och säger "gud va vi är dåliga på att montera bindningar".

felmonterade bindningar
är du verkligen säker på att det är fel, om du kollar på grafiken på gotamasarna så ligger de nästan alltid lite olika (dvs inte centrerade) man ser det lätt genom att det är en svart rand som är olika tjock på vänstra sidan av skidorna.

detta grafikfel gör att det nästan alltid ser ut som att bindningarna är felmonterade men om man mäter ser man att så inte är fallet (jag har provat)

/erik

felmonterade bindningar
Jo då, om man ställer de bredvid varandra och tittar så ser man att där skiljer någon cm. Har nu varit ute på dem ett par dagar och jag kan inte säga att man märker av det, fast å andra sidan är det kanske först när man verkligen testar ett par som är rätt inställda som man förstår vad som blir sämre på de jag har...

Skit samma, jag kan ju åka på dem och de känns bra så varför bry sig!?

/Niclas

felmonterade bindningar
Åk tillbaka och fixa det, och be att få bensinkostnaden betald eller presentkort.
Det tycker jag du minst är värd för en så jävla stor felbedömning som en cm!

Dessutom, lär du annars för varje dag som går tänka mer och mer om din åkstil inte hade förbättrats om du fixat skiten. Åk tillbaka, och stå på dig!!!

felmonterade bindningar
Åk tillbaka... okej, såhär ligger det till!

För det första har jag ingen bil, då skulle det alltså bli buss vilket tar typ 40 timmar fram och tillbaka och kostar 1500kr, tror inte att affären vill pröjsa för det. Bil tar bara det ca 30 timmar fram och tillbaka, ingen kul resa det där! Men man kan ju ringa dem och se om de har någon lösning på problemet...

felmonterade bindningar
Skulle inte vilja byta med dig! Om jag vore du skulle jag helt enkelt gå till närmaste skidbutik, se till att snacka med en kunnig kille/tjej som kan montera (ordentligt), och sedan välja ut vilken bindning du vill montera om. 1 cm ska du kunna ändra utan några problem!

felmonterade bindningar
Jasså, blir det inte problem med skruvhålen och så då? kan ju inte montera om en bindning för lite så att säga...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp