Felmonterat - för djup borrat?

AdamClaeson

Medlem
Tjena forumet!

Lämna nyligen in mina sprillans nya skidor för att montera om bindningarna i en skidbutik (vill inte nämnda några namn, än). Allt verkade frid och fröjd, men när jag gav mina skidor lite kärlek med vallning såg jag till min förfäran att belaget buktar ut på tre ställen där dom skruvat. Blev helt vansinnig! Drar iväg på första turen i veckan så det finns inte mycket tid att lösa det hela...

Nu till mina frågor:

1. Är skidan förstörd eller försämrad pga detta? Eller är det enkelt löst?
2. Borde inte en högt aktad skidbutik ha koll på detta och inte göra en sån tabbe?
3. Vad kan man begära? Nya skidor? Ta in dom för att fixa till det? Pengarna tillbaka?
4. Är det som så att man inte bör åka på dom?

Vad säger ni lärda?

Tack på förhand!

/Adam

Det är helt lugnt om än det är tråkigt, det man kan göra för att få bort det är att slipa belaget. Frågan är varför det blev så i första hand, lämnade du in skidan med egna bindningar och skruv, eller fattades det skruvar? Dom har inte borrat för djup utan det är helt enkelt skruvarna som är för långa.
Det är vad det låter som i alla fall.

Köpte direkt från Atomic... Tyvärr blev det en miss i kommunikationen så dom monterade för långt bak. Gick in till skidbutiken med mitt pick och pack (dvs bara originalsaker) för att flytta fram bindningarna och fick svaret; – det här löser vi utan problem... Tydligen inte utan problem... :(

Kan inte problemet också uppstå om man borrat för grunt? Det blir för mycket material som trycks ner?

Hmm, låter konstigt, har bara varit med om det när det varit för långa skruvar, sen skulle det kunna hända om man monterade bindningen på en annan del av skidan som är tunnare. Vet även ett fall där en demo jester gick igenom en 98 eight dam vilket var rätt märkligt, då var skidan helt enkelt för tunn för skruvlängden.

Konstigt att det bara är tre av dom som gått igenom, kansk lyckades dom slarva bort 3 skruvar och lyckades skramla fram 3 för långa. Eller är det någon form av platta mellan bindningen och skidan? Då kanske dom glömde sätta dit plattan drog fast 3 skruvar, insåg sitt misstag och gjorde sedan rätt, men då är redan skadan skedd. Du får gå och prata med dom, alla skidbutiker (människor) gör fel ibland, även dom bästa.
Dom får kompensera dig på något vis.

Senast ändrad:
Pillard sa:
Kan inte problemet också uppstå om man borrat för grunt? Det blir för mycket material som trycks ner?
^^^ Kan bero på det här ^^^

Fast det vanligaste om man borrar för grunt är väl att skuvens gängor drar sönder hålet och man får en "spinner" som inte håller. Det kan också bero på att spånor och skit plus kanske lim är instängt under skruven när den dras åt.

Pillard sa:
AdamClaeson sa:
Pillard sa:
Absolut ingen aning! Men låter inte rimligt. Hur som helst så har dom ju gjort fel...
Ja att de gjort fel är ju rätt uppenbart. Huruvida det går att fixs samt lämplig åtgärd beror ju dock på orsak...
Orsaken är att dom varit slarviga. Svårt att se hur butiken inte skulle bära skulden...
Eller?

Kan man/bör man begära nya skidor? Med tanke på att dom är sprillans. Har inte åkt på dom än...

Tjena Adam!

Om jag förstår dig rätt så är det alltså samma butik som sålt skidorna som nu även fått uppdraget att montera om bindningarna? I så fall så är det solklart, nya skidor ska du ha.

Har du däremot köpt dem på nätet av någon annan handlare och sen går in till den lokala skidbutiken så tror jag dessvärre inte att du kan räkna med att butiken ska ersätta dig med nya skidor. I så fall hade ju ingen butik velat montera om bindningar för några hundra kronor om man riskerar att bekosta nya skidor vid minsta fel. Kompensation kan dock vara på plats (ex rabatt på montering el dyl.)

Senast ändrad:
AdamClaeson sa:
Pillard sa:
AdamClaeson sa:
Absolut ingen aning! Men låter inte rimligt. Hur som helst så har dom ju gjort fel...
Ja att de gjort fel är ju rätt uppenbart. Huruvida det går att fixs samt lämplig åtgärd beror ju dock på orsak...
Orsaken är att dom varit slarviga. Svårt att se hur butiken inte skulle bära skulden...
Eller?

Kan man/bör man begära nya skidor? Med tanke på att dom är sprillans. Har inte åkt på dom än...
Fast mitt svar fokuserade på fråga 1, eftersom den är grunden till allt. Om du hellre vill fokusera på följande frågor så ja, de är ansvariga. Sen om du kan begära nya skidor är ju jäkligt svårt att avgöra. Här kommer ju fråga 1 in igen. Vad har gått fel? Vissa fel kan de lätt åtgärda, då är ju nya skidor helt orimligt. Har istället skidans grundläggande funktion pajjat så visst, då är nya skidor rimligt.

Och @MGE tar man emot någons prylar för att utföra jobb på dem ansvarar man för de eventuella skador man orsakar. Huruvida du köpt grejerna där eller inte påverkar inte den ansvarsfrågan, däremot kan det påverka priset de väljer att ta för tjänsten. Men det är en annan fråga

MGE sa:
Tjena Adam!

Om jag förstår dig rätt så är det alltså samma butik som sålt skidorna som nu även fått uppdraget att montera om bindningarna? I så fall så är det solklart, nya skidor ska du ha.

Har du däremot köpt dem på nätet av någon annan handlare och sen går in till den lokala skidbutiken så tror jag dessvärre inte att du kan räkna med att butiken ska ersätta dig med nya skidor. I så fall hade ju ingen butik velat montera om bindningar för några hundra kronor om man riskerar att bekosta nya skidor vid minsta fel. Kompensation kan dock vara på plats (ex rabatt på montering el dyl.)
Nope köpt på nätet och ommontering i butik...

Pillard sa:
AdamClaeson sa:
Pillard sa:
Eller?

Fast mitt svar fokuserade på fråga 1, eftersom den är grunden till allt. Om du hellre vill fokusera på följande frågor så ja, de är ansvariga. Sen om du kan begära nya skidor är ju jäkligt svårt att avgöra. Här kommer ju fråga 1 in igen. Vad har gått fel? Vissa fel kan de lätt åtgärda, då är ju nya skidor helt orimligt. Har istället skidans grundläggande funktion pajjat så visst, då är nya skidor rimligt.

Och @MGE tar man emot någons prylar för att utföra jobb på dem ansvarar man för de eventuella skador man orsakar. Huruvida du köpt grejerna där eller inte påverkar inte den ansvarsfrågan, däremot kan det påverka priset de väljer att ta för tjänsten. Men det är en annan fråga
Ja, och det är ju viktigast. Är skidan i sin fulla funktion OCH ingen annat som tex livslängd är påverkat så behöver dom ju bara åtgärda problemet. Har skidan dock påverkats så bör jag rimligtvis få en ny skida. Frågan är hur vet jag/man om skidan har påverkats negativt.

Det är en rätt liten utbuktning, men det känns om man drar över med fingret...

Skulle säga att det inte påverkar någonting, Dom kan slipa belaget så kommer utbuktningen försvinna.

AdamClaeson sa:
Ja, och det är ju viktigast. Är skidan i sin fulla funktion OCH ingen annat som tex livslängd är påverkat så behöver dom ju bara åtgärda problemet. Har skidan dock påverkats så bör jag rimligtvis få en ny skida. Frågan är hur vet jag/man om skidan har påverkats negativt.

Det är en rätt liten utbuktning, men det känns om man drar över med fingret...
Mm, och för att kunna veta hur den har påverkats behöver man ju kolla upp alla potentiella fel som kan ha uppstått. Alltså är det viktigaste att lista dessa först...

Bara för att skidan "påverkats" kan du dock inte räkna med att få en ny skida. Svensk skadeståndsrätt är ju uppbyggd kring att man ersätter den ekonomiska skada man orsakat. Låt säga att du har en skida som kostar 5000:- men jag orsakar en skada som gör att du behöver borra en ny uppsättning hål för att åtgärda. Det påverkar självklart skidan men det gör inte att värdet på skidan går från 5000 till 0. Dessutom angav du att skidan var monterad en gång (felaktigt) innan de ens fick den att jobba på. Det innebär ju att skidan redan hade tappat kanske 1000:- i värde där och då. Alltså är inte en ny skida helt rimligt utan man enas nånstans om en rimlig värdeminskning som motsvarar den skada som orsakats.

Åter till felsökningen så har jag en gång lyckats få en liten utbuckning i belaget. Denna berodde på att jag borrade för djupt. Den utbuckning som då blev var väldigt distinkt, alltså en bubbla med väldigt tydligt avgränsade kanter och med en diameter ungefär som borret. Ser bubblan ut på nåt annat sätt skulle jag gissa på något annat. Är bubblan lite större och mer diffus kan man ju anta att skadan är utspridd över en större yta och därmed påverkar mer av kärnan.

dallan sa:
Skulle säga att det inte påverkar någonting, Dom kan slipa belaget så kommer utbuktningen försvinna.
Fast frågan är ju om utbuktningen är det enda problemet eller om det är ett symptom på en större skada i kärnan, som kan uppstå av att man tex dragit i en alldeles för stor och lång skruv i ett hål som inte är tillräckligt borrat.

Pillard sa:
dallan sa:
Fast frågan är ju om utbuktningen är det enda problemet eller om det är ett symptom på en större skada i kärnan, som kan uppstå av att man tex dragit i en alldeles för stor och lång skruv i ett hål som inte är tillräckligt borrat.
Hm... Hur tusen listar man ut detta då?

AdamClaeson sa:
Pillard sa:
dallan sa:
Hm... Hur tusen listar man ut detta då?
Påverkar inte skidans egenskaper på något sätt. Så det kan butiken lösa utan problem.

Skulle säga att det bästa du kan göra är att gå tillbaka med skidan, påtala problemet och se till att vara med när de skruvar ur bindningen. Sen kan ni tillsammans kontrollera så att skruvarna är rätt, hur djupt hålet är, om det verkar skadat osv. Men ju mer anledningar som är rimliga du har med dig, desto enklare blir det ju att säga emot ifall de säger nåt helt orimligt... Ta foton på allt ihop och lägg sen upp infon här så får du säkert input på hur det egentligen ligger till. Då lär du ha lättare att ta en diskussion med dem sen.

Det där är en klassisk sak. Skräp i hålen förmodligen. Inget problem alls. Ingen skada skedd. Men tråkigt att se. Butiken löser det lätt...

Hasse_Lindborg sa:
Det där är en klassisk sak. Skräp i hålen förmodligen. Inget problem alls. Ingen skada skedd. Men tråkigt att se. Butiken löser det lätt...
Ok, skönt att höra... Men inga konstigheter att köra på dom innan dom fixar? Drar om två dagar nämligen och har svårt att hinna innan...

AdamClaeson sa:
Hasse_Lindborg sa:
Ok, skönt att höra... Men inga konstigheter att köra på dom innan dom fixar? Drar om två dagar nämligen och har svårt att hinna innan...
Tar 30-40 att fixa? Borde butiken hinna innan du åker?

Annars så är det inga problem med att köra med de..

Hasse_Lindborg sa:
AdamClaeson sa:
Hasse_Lindborg sa:
Tar 30-40 att fixa? Borde butiken hinna innan du åker?

Annars så är det inga problem med att köra med de..
Inte så enkelt... Bor i annan stad än butiken... Skall ringa dom sen så får vi se... :)

MGE sa:
Tjena Adam!

Det här håller ju inte. Påstår man att man han kompetens för att utföra ett jobb så tar du på dig allt ansvar. Jag fick en verkstad att köpa ny motor till min bil då dom slarvade med den första jag köpte, det kostade dom 30k men det var deras jäkla ansvar att lösa det, varför skulle det vara annorlunda med skidor? Tyvärr du har inte köpt bilen här så om vi gör bort oss när vi utför jobbet vi hävdat vi kan så kan vi tyvärr inte ersätta dig.

localplower sa:
MGE sa:
Tjena Adam!

Det här håller ju inte. Påstår man att man han kompetens för att utföra ett jobb så tar du på dig allt ansvar. Jag fick en verkstad att köpa ny motor till min bil då dom slarvade med den första jag köpte, det kostade dom 30k men det var deras jäkla ansvar att lösa det, varför skulle det vara annorlunda med skidor? Tyvärr du har inte köpt bilen här så om vi gör bort oss när vi utför jobbet vi hävdat vi kan så kan vi tyvärr inte ersätta dig.
Håller med dig. Konsumentköplagens är inte helt tydlig huruvida jag kan kräva nya skidor eller bara godta att dom får möjlighet att "åtgärda" problemet. Har det skett en större åverkan på skidan blir dom ersättningsskyldiga.

Men det är ju här det svåra kommer in, Är skidan förstörd? Hur vet jag? Men verkar ju som att den inte är det...

Senast ändrad:
AdamClaeson sa:
localplower sa:
MGE sa:
Tjena Adam!

Håller med dig. Konsumentköplagens är inte helt tydlig huruvida jag kan kräva nya skidor eller bara godta att dom får möjlighet att "åtgärda" problemet. Har det skett en större åverkan på skidan blir dom ersättningsskyldiga.

Men det är ju här det svåra kommer in, Är skidan förstörd? Hur vet jag? Men verkar ju som att den inte är det...
I ett första skede så måste vi börja med att slopa KkL. Vad jag förstår rör inte detta ett köp utan en tjänst. Så då är det snarare konsumentTJÄNSTlagen som är tillämplig. https://lagen.nu/1985:716 Att tjänsten är felaktig känns odiskutabelt och då får man väl titta vidare i skadeståndsparagrafen §31...

Jag tycker ni krånglar till det. En rookie har monterat. För grunda borrhåll/ skräp kvar i hålet. Troligtvis det senare. Ingen som helst fara. Banka med en hammare så blir det platt och fint. Finputsa med en vass stålsickel. Händer då och då i skidverkstäder, men oftast får "rookien" hjälp av någon med rutin, som fixar till det. Kunden märker ingenting. Konsumentköplagen behöver inte plockas fram...

Det är tyvärr något som händer ibland. Som sagts innan beror det på antingen för långa skruvar eller att hålen inte rensas ordentligt. Om skruvarna är för långa orsakas det oftast av att kunden själv plockar bort någon form av distansplatta, tex för att man i sann modern anda anser sig vilja minimera ramp eller ståhöjd.

Att skidan är för tunn är dock inte någon förklaring. Då borrar man istället igenom skidan så att det blir hål i belaget.

Åker man på skidan i nuvarande skick riskerar man att förvärra det hela genom att spänningarna som uppstår mellan kärna, fiberlager och belag kan orsaka en delaminering. Det är inte ovanligt att se just delamineringar runt skruvparen just av den anledningen.

För att laga det på bästa sätt skruvarna man först upp alla skruvar och tar bort bindningen. Mät så att ingen skruv sticker ut mer än 9mm på undersidan av bindningen. Rensa alla hål och kontrollera djupet med skjutmått. Borra ur vid behov. Det är sällan själva borrningen som blir fel eftersom nästan alla gör det med djupstyrande borr.

När du har rensat hålen och identifierat problemet som orsakade det värmer man upp skidan med varmluftpistol ställd på låg värme. Eller en hårtork. Den ska bara bli ljummen. Droppa sedan i långsamthärdande epoxy i alla drabbade hål. Limmet blir lättflytande av värmen. Sätt sedan en tejpbit över hålen så att limmet inte rinner ut och vänd på skidan. Knacka tillbaka bubblorna med en hammare så att det blir så nära platt som möjligt. Vänd skidan igen, ta bort tejpen och skruva i bindningen igen, nu med rätt förutsättningar. Låt härda över natt. Sen planslipas skidan. Limmet har då trängt in i de skadade delarna av kärnan och gör att risken för framtida delaminering minskar. Och eventuella ojämnheter i belaget är tilljämnade och därefter planslipade.

MP1 sa:
Jag tycker ni krånglar till det. En rookie har monterat. För grunda borrhåll/ skräp kvar i hålet. Troligtvis det senare. Ingen som helst fara. Banka med en hammare så blir det platt och fint. Finputsa med en vass stålsickel. Händer då och då i skidverkstäder, men oftast får "rookien" hjälp av någon med rutin, som fixar till det. Kunden märker ingenting. Konsumentköplagen behöver inte plockas fram...
Konsumenten märker det senare när skidan delaminerar under bindningen... det händer inte alltid, men tillräckligt ofta för att det ska vara ett känt problem. Jag hade sett direkt om strukturen var påverkad i ett skruvhålsmönster. Minst en planslip går åt. Men du har helt rätt i att butiken borde ha märkt det och fixat det utan att kunden behövde oroa sig. Problemet i det här fallet är att det inte är butiken som frågar utan kunden. Dvs det fanns ingen med rutin som hjälpte rookien. Och då blir det en forumfråga.

Senast ändrad:
Varm epoxy i rensade hal later som nagot man inte vill hoppa over nu nar MnO vackt tanken... och en rimlig losning pa problemet (extrajobb for butiken som slarvat men inga orimliga kostnader)
Och delaminering ar ju en standig risk t o m for icke omborrade skidor, har hant aven mig nar jag var rookie.
Finns det ingen i branschen som pa allvar funderat pa att lansera for skidor nagot som liknar det som finns pa snowboard? Dvs forberedda ingjutna bindningsfasten etc?

@MnO varför skulle man bara täcka ytan med epoxy? (antar att det är det du menar då man normalt gör luftfickor i fiskedrag på det sätt du beskriver)

Själv fyller jag alltid hela hålen med oförtjockad lågmolekylär marinepoxy (typ west international). Är det något jag missat att tänka på?

I övrigt +1 på allt MnO skriver. Troligen avsaknad av platta eller att dom glömt skit i hålen.

Lätt hänt när det går fort men sjukt slarvigt ändå (visserligen inte som när jag monterade mina bindningar helt prefekt igår... Men åt fel håll...)

fredw sa:
Finns det ingen i branschen som pa allvar funderat pa att lansera for skidor nagot som liknar det som finns pa snowboard? Dvs forberedda ingjutna bindningsfasten etc?
Det sitter ju systembindningar på i princip alla skidor för den stora massan numera, så visst har det tänkts till i dom banorna. För 15 år sen borrades nästan allt i skidväg. Numera är det mest high-end-modeller i friåknings-, tur- och racingsegmenten som monteras på traditionellt sätt.

havreboll sa:
@MnO varför skulle man bara täcka ytan med epoxy? (antar att det är det du menar då man normalt gör luftfickor i fiskedrag på det sätt du beskriver)
Nej, jag var nog otydlig där när jag sa droppa ner om det var den formuleringen du syftade på som felaktig. Jag brukar ta en nål och "arbeta ner" lim i hålen så att de fylls från botten. Sen suger kärnträt upp limmet en aning runt både hålet och i skadan i botten (som är en liten delaminering) via kapillärverkan. Sen finns det en anledning till att skidan värms istället för limmet. Det har två effekter. Dels i form av att limmet bli lättflytande när det kommer i kontakt med värmen och dels att den lilla mängd luft luft som finns i skidan/kärnan expanderar innan man applicerar limmet. När skidan sen svalnar skapas ett undertryck som ger en liten, men tydlig sugeffekt och limmet dras in bättre dit man vill att det ska hamna.

Edit: Aha, nu läste jag igen och förmodar att du syftade på tejpningen. Det gör jag efter att man har sett till att hålen är bottenfyllda för att limmet inte ska komma ut på arbetsbänken. Det är klart att avdragningen av tejpen orsakar en sugverkan i fel riktning. Det har jag faktiskt aldrig tänkt på och så kanske man inte borde göra, men det är störigt att få ohärdad epoxy på arbetsbänken. Men så länge man avvaktar en aning efter att man tar bort tejpen så borde det vara lugnt.

Senast ändrad:
MnO sa:
Det är tyvärr något som händer ibland. Som sagts innan beror det på antingen för långa skruvar eller att hålen inte rensas ordentligt. Om skruvarna är för långa orsakas det oftast av att kunden själv plockar bort någon form av distansplatta, tex för att man i sann modern anda anser sig vilja minimera ramp eller ståhöjd.

Att skidan är för tunn är dock inte någon förklaring. Då borrar man istället igenom skidan så att det blir hål i belaget.

Åker man på skidan i nuvarande skick riskerar man att förvärra det hela genom att spänningarna som uppstår mellan kärna, fiberlager och belag kan orsaka en delaminering. Det är inte ovanligt att se just delamineringar runt skruvparen just av den anledningen.

För att laga det på bästa sätt skruvarna man först upp alla skruvar och tar bort bindningen. Mät så att ingen skruv sticker ut mer än 9mm på undersidan av bindningen. Rensa alla hål och kontrollera djupet med skjutmått. Borra ur vid behov. Det är sällan själva borrningen som blir fel eftersom nästan alla gör det med djupstyrande borr.

När du har rensat hålen och identifierat problemet som orsakade det värmer man upp skidan med varmluftpistol ställd på låg värme. Eller en hårtork. Den ska bara bli ljummen. Droppa sedan i långsamthärdande epoxy i alla drabbade hål. Limmet blir lättflytande av värmen. Sätt sedan en tejpbit över hålen så att limmet inte rinner ut och vänd på skidan. Knacka tillbaka bubblorna med en hammare så att det blir så nära platt som möjligt. Vänd skidan igen, ta bort tejpen och skruva i bindningen igen, nu med rätt förutsättningar. Låt härda över natt. Sen planslipas skidan. Limmet har då trängt in i de skadade delarna av kärnan och gör att risken för framtida delaminering minskar. Och eventuella ojämnheter i belaget är tilljämnade och därefter planslipade.
Jag ringde upp butiken igår och förklarade vad som hänt. Jag fick en ursäkt och svaret att dom betett sig klantigt (no shit tänkte jag) och att dom såklart skulle åtgärda problemet. Killens svar var att jag ABSOLUT INTE behövde vara orolig att skidan skulle vara skadad och att dom skulle lösa problemet enkelt med en planslipning. Verkade alltså inte som att dom skulle skruva upp och göra om. Han sa att en planslipning ändå bara ger skidan bättre glid. Han sa också att det inte var några som helst problem att åka på sidan kommande resa och fixa skidan när jag kommit hem. Så du menar att jag inte borde göra det? Isf står jag utan skida... :(

@MnO jag läste något gammal inlägg som jag tror du skrev att planslipning var direkt olämpligt vid en sådant här problem. Stämmer det?

Butiken lovade också någon form av ersättning och föreslog fri service nästa gång det var dags. Är det verkligen en rimlig ersättning? Om det nu är som så att skidan tagit skada. Vill jag ju ha en ny skida.

Om det är till någotn hjälp så rör det sig om en Atomic Backland 117 med Atomic Tracker 16 bindning.

Tycker absolut att du ska åka dit och be dem dra ur skruvarna snarast, fylla med epoxi och borra om de drabbade hålen, precis som MnO skriver. (Är dock inte riktigt med på varför skidan ska vändas upp och ner).
Se till att hålen är rensade denna gång och tillräckligt djupa/att skruvarna inte är för långa.
Säg att du vill vara med och se vad orsaken var.

Har du tur så kanske utbuktnigarna t.o.m. går tillbaka och att du inte ens behöver en planslipning.

AdamClaeson sa:
Jag ringde upp butiken igår och förklarade vad som hänt. Jag fick en ursäkt och svaret att dom betett sig klantigt (no shit tänkte jag) och att dom såklart skulle åtgärda problemet. Killens svar var att jag ABSOLUT INTE behövde vara orolig att skidan skulle vara skadad och att dom skulle lösa problemet enkelt med en planslipning. Verkade alltså inte som att dom skulle skruva upp och göra om. Han sa att en planslipning ändå bara ger skidan bättre glid. Han sa också att det inte var några som helst problem att åka på sidan kommande resa och fixa skidan när jag kommit hem. Så du menar att jag inte borde göra det? Isf står jag utan skida... :(

@MnO jag läste något gammal inlägg som jag tror du skrev att planslipning var direkt olämpligt vid en sådant här problem. Stämmer det?

Butiken lovade också någon form av ersättning och föreslog fri service nästa gång det var dags. Är det verkligen en rimlig ersättning? Om det nu är som så att skidan tagit skada. Vill jag ju ha en ny skida.

Om det är till någotn hjälp så rör det sig om en Atomic Backland 117 med Atomic Tracker 16 bindning.

RWD sa:
Tycker absolut att du ska åka dit och be dem dra ur skruvarna snarast, fylla med epoxi och borra om de drabbade hålen, precis som MnO skriver. (Är dock inte riktigt med på varför skidan ska vändas upp och ner).
Vändas upp och ner är väl för att kunna banka tillbaka utbuktningarna?

Lagen säger försök till reparation först så du kommer inte få en ny skida förens de får en chans att reparera problemet. En viss kompensation kan du få som det är typ presentkort i butiken etc. Som andra sagt antingen för grunda hål eller skräp kvar i hålen, butiken lär kunna återställa dem så det varken syns eller påverkar funktionen. Skulle dock dokumentera allt som det är om du måste fara och åka på dem innan de hinner fixa problemet.

AdamClaeson sa:

Dina bulor ser väldigt små ut jämfört med hur det kan se ut ibland så problemet är av ganska mild art skulle jag säga. Det är en enkel lösning att bara planslipa, men personligen hade jag ju inte accepterat den varianten. Bulorna har inte dykt upp för att alltid står rätt till, utan antingen är skruvarna för långa eller också är det felaktigt rensat eller borrat. Gör man rätt med rätt grejor blir det inga bulor. Och om man bara planslipar tar man inte bort felet utan man maskerar bara felet genom att slipa bort indikationen på detsamma. Skidan är dock inte på något sätt körd och det är en enkel operation att åtgärda. Du kommer att ha en aningen ökad risk för delaminering på sikt tyvärr, men med tanke på hur små bulor det är så är den risken minimal i det här fallet. Jag har själv varit med om delaminering efter en sån här grej två gånger dock så om det händer nu så tar jag det på lite större allvar än vad många andra verkar göra. Faktum är att det KAN delaminera och det räcker för att jag ska lägga den kvarten det tar att göra det så bra som möjligt även om det kanske är överladd.

Jag litar inte på skidbutiker vid montering och gör allt monteringsarbete själv efter mängder av dåliga erfarenheter i början av min "skidkarriär". I det här fallet hade jag gjort justeringen själv och sen krävt presentkort på ett par gratis slipar. Slipen i sig gör ingen skada utan gör bara skidan bättre som dom säger. Visst avverkar det en aning, men det är så lite att det inte spelar någon som helst roll för en normal användare. Däremot är en planing aldrig fel på nya skidor. Problemet att göra det själv är om skidan delaminerar senare. Då är det svårt att påvisa med säkerhet att det inte berodde på den egna åtgärden, trots att det är precis tvärtom.

Tillbaka
Topp