felsvängd

kossan

Ny medlem
felsvängd
Hola.
Min kompis och jag har en liten tvist. Han säger att ett par puderskidor som är bredare i midjan än nos och tail blir felsvängd i pisten, alltså att om man lutar sig åt vänster så svänger man åt höger.
Jag säger nej.

vem har rätt?

sovgott.

felsvängd
Du har rätt såklart ! ! ! så som han menar skulle alltså ett par vattenskidor svänga åt fel håll ? :O ? :O ? :O ? pucko till kompis du har x D

felsvängd
det går inte att svänga med såna skidor. dessa skidor används endast av japanska kamikaze-åkare som ska attackera högt belägna hot. man ställer en japan på ett par såna skidor, siktar in sig o puttar. ca 30 sekunder senare (beroende på avståndet) så kommer hotet vara tillintetgjort och japanen likaså. om det var möjligt att svänga hade japanen (eftersom japaner har svagt psyke om det inte handlar om att ha minst ipod eller annan teknisk pryl) svängt och missat sitt mål. dessa skidor är ett effektivt vapen i den japanska armén och kallas "skidor med rätt att döda" (japanerna har precis upptäckt bond-serien och har döpt om alla arméns vapen till namn som kan kopplas ihop med bond på ett eller annat sätt) fast på japanska förstås.

felsvängd
men asså, ett par carvinskidor svänger ju för att kanterna är böjda såhär: )(
med ett bar skidor som ser ut såhär: () så borde ju dom svänga åt motsatt håll, det vill säga om du lutar skidorna åt vänster så borde det ju bli en högersväng? iallafall i pisten, i puder spelar det ju ingen roll eftersom hela skidan tar i snön hela tiden typ. har jag rätt eller har jag rätt?

felsvängd
När du lägger upp en sådan skida på kant så får man ju väldigt liten kontaktyta med snön, och skidan får ingen radie. OCH eftersom du lutar dig in i svängen så kommer ju kroppen och fötterna oxå byta rikning och vara mer eller mindre vinklade åt det hållet du ska svänga åt.

Men om det skulle varit så att dom svängde åt fel håll så skulle jag iaf aldrig vilja åka på ett par Libtech NAS med vågiga kanter. Då skulle ju olika delar av skidan vilja svänga åt olika håll?! Taskiga felskär man skulle få....fyfan

felsvängd
men nu är det så att skidtillverkarna har löst detta med att göra skidorna såhär: ( )
) (
( )
iallafall om man kollar på armadas ARG: måtten är 125-135-133-134-120

felsvängd
men säg spatulan...den hade ingen skärning under foten som tex ARG och Lotus 138. Även Unity Hyatt Twin har ingen skärning under foten.

felsvängd
Ja, din kompis har rätt och alla i denna tråd som idiotförklarat honom idiotförklarar jag nu.
Det stämmer att skidorna svänger höger när du vill vänster, kanske inte så mycket att det blir slalomsvängar men dom kommer dra åt motsatta hållet. Dels pga av skärningen men även spannet. Vissa har vell löst det med fler midjor som Deacarlo pratar om ARG. Men skidorna som är byggda på det här viset, att dom svänger åt fel håll är ju ändå inte gjorda för att åka pist med!

felsvängd
I bland blir jag rädd när jag läser svar här så många som tror dom kan så mycket. Men inte kan nått. Bara för att de är en omvänd midja betyder det inte att skidan svänger "fel" håll.
För att börja från början, en carving skida svänger pga av skärningen samt vinkeln mot underlaget och skidans möjlighet att flexa i skidans längdriktning. Så om du har en skida som har typ 10 i radie och är hårda som järnspett kommer dom inte att svänga alls. Så en skida som är bredas under foten kommer således inte kunna flexa efter som nos och tail inte ligger i snön när skidan har kantats och således kommer skidan behålla sin form och bara kunna styras med hjälp av en fot ben vridning.
Hopps ni förstår detta helt korrekta svaret...
Kalle Kax

felsvängd
KalleKax: B-squad Pro är stenhård(som ett spett och det måste vara pro:n) och har en svängradie på 24 meter. Och den skidan svänger riktigt bra. Så att en hård skida inte svänger och kan utnyttja svängradien är bara bullshit från dig. Och likså Nordica:s SL skida och stenhård och svänger som en gud.

Däremot kan jag intyga att skidorna svänger inte åt fel håll i pisten. Då jag har ett par Spatula själv och kört på de ganska mycket. Och även på ARG. Sen att ARG har en "midja" märker du knappt av. Bägge kan vara lite jobbiga att åkai pisten med men det för man räkna med när det är "omvänd" skärning på de. Bägge är riktigt roliga i lös snön iaf.

//H

felsvängd
OK, nu tar vi det här från början:
En skida kan svänga av flera orsaker och en av dem är att bara kanta skidan (alltså ingen vridning) och då krävs det att skidan har en skärning, som en carvingskida. Om man har omvänd skärning på skidan så kommer den att vid kantning att svänga åt fel håll, testa med en längdskida.
Men sen kan man vrida skidorna och då går det utmärkt att svänga när du åker, oavsett vilken skärning skidan har, går på längdskidor och på Spatulan.
När man ligger i puder och kör med en skida som har omvänd skärning så kommer trycket under skidan att fungera för att böja skidan och skapa en plattform som, när du lutar inåt i svängen, gör att du väldigt enkelt kan vrida skidorna och svänga, men det blir ingen "skärande" sväng.
OK?

felsvängd
Anders_Nilsson: Som sagt skidorna svänger inte àt fel hàll i pisten. Jag vet det dà jag àkte pà de senast igàr. Fast det var väl det du skrev egentligen ;) Och den som ens försöker att àka dessa skidor pà kant màste vara dum i huvudet...

//H

felsvängd
Hasse sa:
KalleKax: B-squad Pro är stenhård(som ett spett och det måste vara pro:n) och har en svängradie på 24 meter. Och den skidan svänger riktigt bra. Så att en hård skida inte svänger och kan utnyttja svängradien är bara bullshit från dig. Och likså Nordica:s SL skida och stenhård och svänger som en gud.

//H
Alltså Hasse. Ta det han skriver bokstavligt. B-squad pro ÄR hård men om du jämför med ett järnspett så är dom lättare att flexa. Kalle menar att om du rent teoretiskt har en skida som är helt stum, ingen flex alls och med en teoretisk svängradie på 10 m så svänger den inte om man kantar den.

felsvängd
Men freakin Kalle Kax har ju RÄTT!!!!!
Det är ju himla logiskt om man bara tänker efter lite.

Om ni tänker er en carv skida på kant, det enda som tar i snön då är nosens sida och tailens, om man då trycker på mitten "sjunker" den då ner till snön skidan böjs då i helhet, därför svänger den.

Tar man sedan en "felsvängd" skida på kant, är det enda som då nuddar snön, mitten delen av skidan, om man då på en sån här skida trycker på mitten händer inte ett skit, skidan böjer sig inte därför svänger den heller inte förutom om man vrider på skidan:S

För att få en felsvängd skida att svänga höger när man kantar upp den på vänster måste man skapa tryck på nose och tail, då skulle skidan böja sig liksom en carv skida fast åt andra hållet - detta skulle dock resultera i en himla knasig åkstil

Liknelsen med att trycka på mitten av skidan hoppas jag ni alla förstår motsvarar en snubbe som åker på skidan.

THIS IS THA FREAKIN TRUTH!

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp