Fernet

B-n-F

Medlem
Fernet
Har sett Fernet dyka upp ett antal gånger här på freeride...det verkar vara något coolt, men vad är det egentligen? (endast seriösa svar).

Fernet
Bernadino Branca tillsammans med sina två bröder Luigi och Giuseppe startade tillverkningen och distribrutionen år 1845 i Milano, Italien. Fernet-Branca är en bitter likör som hämtat sina kraftiga matsmältnings och uppfriskade egenskaper från en blandning av mer än 40 örter och kryddor. Som i en bas får sin speciella själ. Denna bärnstensfärgade, beständiga likör är känd för sina matsmältningseffekter i Frankrike och som "amaro" i Italien. Den dricks som en apéritif med kolsyrat mineralvatten, med cola, eller med grapefruktsjuice med ett stänk grenadine. Som avslutning på en middag tar man den "on the rocks".
Italienare dricker den gärna i sin espresso, då heter den "un caffé corretto con Fernet". Det är tradition efter en god lunch, middag i Italien - Europa.
Den finns i två smaker. 1960 kom Branca-menta,
baserad på Fernet-Branca.

Jag vet inte vart alla våra recensioner av fernet tagit vägen, kanske tycker Johan att fernet och freeride inte hör ihop? Jag kan bara säga att fernet och skidåkning definitivt hör samman. Som ni själva kan se så gapar det tomt på sidan där recensionerna ska finnas http://www.freeride.nu/utrustning/index.phtml/view/880/ och jag vet att ett flertal har recenserat denna dryck. Har Johan något att tillägga?

Mer informa tion om fernet hittar du här http://www.brancaproducts.com/pages/history2.html

Fernet
Fernet och brantåkare hör i allra högsta grad ihop. I princip lika mycket som brantåkare och Chaneuil.

Rå svarsattityd! Raka frågor har alltid fått raka svar. En del korta o korrekta en del långa-inte-rakt-på-sak-men-ändå-rätt-svar.
Hade du ställt frågan - Var kan man få tag på Fernet? hade nog svaren varit annorlunda

/ Hawk

Ps. Inte att förglömma om man nu nödvändigtvis måste blanda denna ädla dryck är Fanta! Ds.

Fernet
Min arade kamrat, Nasta gang du gar till krogen med din basta kamrat, be om 2st Fernet Branca, eller Menta Branca i shots glas och fortsatt sa i cirkus 20 min, da har ni fatt en bra borjan pa kvallen ett rejalt drag pa munnen diverse tillhorigheter.....

Lycka Till/ Fernet Kungen

Fernet
Mange Lavin lavin... trodde du satte Obstler, Marillen och Apfel sour före Fernet!! Men du kanske har lärt dig veta bättre...

//Benet

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp