Fernie 2011/2012

klemantin

Ny medlem
Fernie 2011/2012
hej hej!
Tänkte dra igång en tråd om folk som tänkte dra till Fernie under denna säsong. Det finns visserligen en Kanada tråd, men skulle va trevligt få snacka ihop sig med andra som drar till samma destination!

Själv är jag en 24 årig brutta från dom djupa norrländska skogarna född på min bräda och skidor! Gör nu min sjätte säsong men första utanför europa! Sjukt peppad på snö och säsongar liv! I djup snö är där jag trivs bäst! Åker i princip sj, några vänner som väntar på att få veta om visum kanske hakar på! Hoppas vi ses i Fernie!

Så hur är det? Hur går det?

Någon som gjort en säsong tidigare där? Lite rutinerad?

Hur fick du jobb? Är det möjligt att få jobb hemifrån lr är det nästa ett måste att åka ner på plats?

Hur ser boende biten ut? Var bor man? Är det lätt att fixa boende? Någon som redan har det klar? Vad betalar man för boende i Ferni? Nån bra sida att finna sånt?

Vilken nivå ligger Fernie på pris mässigt? Är det dyrt att leva där i jämförelse med andra kanadensiska skidorter?

Vilken tid ska man åka dit för ha störst chans att få jobb?

Är Fernie väldigt svenne bombat lr håller en bra blanding av nationaliteter?

// Emma

Fernie 2011/2012
Svårt att hitta en ort med högre svenne procent... skulle i så fall vara Golden men tveksamt...

Tack för att du påminde mig om vadför jag faktiskt skall välja annan ort iår... :)

Iofs är ryktet om ny lift upp på Polar peak sant så kan det ju vara värt att bita ihop...

Fernie 2011/2012
Visst ar det manga svenskar dar, men du behover ju inte umgas med dem om du inte kanner for det, TexMurph.

Traffade vissa svenskar max tva ganger pa hela vintern.

Fernie 2011/2012
Jag har bestämt mig för Fernie, med lr utan Svenskar, ville bara veta vilka förväntningar man ska ha :) Tack för upplysningen :D

Fernie 2011/2012
Tror det kommer bli lite färre svenskar där iår faktiskt då dem flesta verkra dra till revy eller whistler!

men lättast för dig med jobb är att söka jobb på plats. helst tidigt i december! inte många som anställer någon över ett email direkt.. och angående boende så kan du gå in på ourfernie.com eller bara googla fernie central reservations och kolla med dem! kostar runt 3-500 dollar beroende på hur många som delar hyran och hur dyrt huset är,. så fernie är relativt billigt jämfört med banff och whistler.

så förutom svenskar så är det typ bara canadensare och aussie (+ några kiwi) folk där.

Fernie 2011/2012
Forvanta dig sno och regn om vartannat nere i byn och en bit upp pa berget. Men efter ett snofall sa ar det good to go igen.

Fernie 2011/2012
pessimist teo! Nä men det är sant att de kan komma regn ibland.. Lite depp då, men det är inget o bry sig om! (Det snöar på berget).

Lift till Polar Peak vore guld! fernie 12/13 ? yes!

Förvänta dig ingen vidare lön, tror minimilönen låg på 9 cad/timmen. Har dock för mig att det skulle höjjas till nästa år , men vet inte säkert...

Fernie är sjukt nice! Du kommer inte bli besviken. Glöm inte hudarna bara!

Fernie 2011/2012
Goddag! Fernie verkar mega grymt! Kommer ta båten över även jag! Någon som redan nu har hookat boende? Om någon har en plats över så hör gärna av er!
Har gjort 3 säsongen innan så min klaustrofobi är ett minne blott! Befinner mig för tillfället i Oslo och slevar köttbullar på IKEA,samtidigt som jag försöker leva så snålt som det går för att spara pengar till vintern!

Kram på er alla!:cool:

Fernie 2011/2012
Jag planerar för ca 1,5 månader i Kanada. Januari till mitten på februari. Är det nån som råkar ha en säng över i nått boende eller tips på vandrarhem, gärna med andra svenskar?

Fernie 2011/2012
Vi är 8 personer som åker över i december.
Tittar på lite flyg, det billigaste jag hittar är ca 7.500;-.
Hur tar ni er dit, vilka flyger ni med och vad kostar det för er?

tjarååå

Fernie 2011/2012
spaderdam sa:
Vi är 8 personer som åker över i december.
Tittar på lite flyg, det billigaste jag hittar är ca 7.500;-.
Hur tar ni er dit, vilka flyger ni med och vad kostar det för er?

tjarååå
KLM är bra, kör mycket mellan arlanda - canada (vancouver, calgary, montreal, osv osv) landar runt 7500ToR

Canadianaffairs kan du komma billigt undan med om du har tur. de flyger dock endast ut från UK. Så du får ta dig dit själv.

Fernie 2011/2012
haha, jävla stockholmare! Arlanda pftts! Kastrup ftw! jag har hittat för 5500 tur retur! Än en gång vinner Skåne!

Fernie 2011/2012
Jag bor hellre tillsammans med Saddam och Satan i helvetet än i en äcklig storstad!

Mitten av november nångång. blir kanske en liten vecka i san fransisco först :D

Fernie 2011/2012
Min pojkvän försöker lura med mig till Fernie.. Älskar skidåkning, men är egentligen med sugen på alperna där vi var förra året, men han verkligen till till Canada i år. Jag är lite skeptisk då jag inte åkt supermycket offpist, vill ju självklart lära mig! Men är det värt att dra till Fernie om man är en newbie? Finns det god möjlighet att lära sig? Flera kompiar är också sugna och Canada vore ju helt klart fett! Om jag inte typ dör första åket.. :p
Är det värt det?

Fernie 2011/2012
krolina sa:
Min pojkvän försöker lura med mig till Fernie.. Älskar skidåkning, men är egentligen med sugen på alperna där vi var förra året, men han verkligen till till Canada i år. Jag är lite skeptisk då jag inte åkt supermycket offpist, vill ju självklart lära mig! Men är det värt att dra till Fernie om man är en newbie? Finns det god möjlighet att lära sig? Flera kompiar är också sugna och Canada vore ju helt klart fett! Om jag inte typ dör första åket.. :p
Är det värt det?
Finns egentligen inte så mycket mer än offpist i Fernie. Men det finns nog inget bättre ställe att lira sig offpist på. Åk någon vecka så är du inne i det och sen är det bara så sjukt kul att du aldrig mer kommer åka pist! Helt klart värt det!

Fernie 2011/2012
så du pratar Ante.. Pist är ju kul =) Och det finns faktiskt en del pist även i Fernie.Men man åker dit för pudret, inte för pisten!

Nice är det vart fall :D

Fernie 2011/2012
tjo. Vi är 6 stycken som ska bo på 9.th avenue. Kom gärna förbi och spela lite nhl eller skate eller nått. Medtag öl eller gin. 4 män och två kvinnor ska spendera säsongen. 3 st ankommer den 5.e november, jag och de två damerna droppar in den 21.a hoppas det är bra med snö då, ser ju lite sådär ut just nu. Vi fixade vårt boende genom ourfernie.com och networkade lite där. mycket bra boende och vi betalar ca 2 500 i månaden per persson. Inklusive el vatten tele tv mm.

Jag fick precis jobb, jag sökte via fernies hemsida. Ska vara "security at griz bar". Alla svenskar får gå före i kön om det nu skulle vara kö. höhö :)

Vad det kostar att bo där? ingen aning. Det återstår att se. Är det svenskar där? hoppas det, svenskar är gott folk.
mer än så vet jag inte, men kolla in http://www.ourfernie.com/ bre community sida.

vi ses i fernie!! YEAH!

Fernie 2011/2012
juste, vi flyger dit med iceland air, 4100 för en tur biljett. 40 kg bagage förgyller. Via island och seattle till calgary. Sedan buss till fernie, eller taxi.

Fernie 2011/2012
Precis bokat flyg, landar den 30e November i Calgary och ska sedan vidare till Fernie. Är det fler som ska dit detta datum kanske vi kan dela på en Shuttle och få ner kostnaderna lite. Hör av er!

Fernie 2011/2012
AnteeL sa:
krolina sa:
Är det värt det?
Finns egentligen inte så mycket mer än offpist i Fernie. Men det finns nog inget bättre ställe att lira sig offpist på. Åk någon vecka så är du inne i det och sen är det bara så sjukt kul att du aldrig mer kommer åka pist! Helt klart värt det!
Det är lite så jag också tänker, att ett schysst puderställe egentligen kanske är bättre än en alptopp när det gäller att lära sig åka puder på riktigt. Men som sagt, bara det inte är för svårt.. Har stått på ski sen jag lärde mig gå, bara inte åkt så mkt puder.

Fernie 2011/2012
Hallå i stugorna!:) vi är två stycken killar som kom till Fernie igår, inväntar en till imorgon och har 3 till på g kring 20 nov. Kan säga att stället verkar sjukt nice hittills! inte nån snö än men snackade med en kille som sa att det blir "la nina" vinter i år vilket betyder stora mängder med snö!(Y):D snart börjar det nog dumpa...
Tänkte kolla om det är några andra glada svenskar i Fernie redan? Hör av er om ni vill ses!:)

Fernie 2011/2012
Hej på er alla Fernievänner!

Nu kan ni sluta oroa er, vi har ÄNTLIGEN bokat flygbiljetter! Den 28 december far vi. Vi är två tjejer, 24 och 25 år, som pluggar i Uppsala men inser att vi "behöver" semester. Vi behöver även någonstans att bo...helst ett hus. Kanske ditt hus? Så om det är någon som råkar ha ett hus med lite rum över så är vi intresserade att flytta in :) Karro är bra på att skratta och Jessica är grym på värmländska. Vi kan baka bananmuffins, blanda grogg, räkna diffekvationer, sjunga (karro), hjälpa till samt lösa problem!

Vi tänker absolut inte jobba, utan spendera all tid att åka skidor, ha roligt och ev plugga emellanåt.

Om ni inte har ett hus att erbjuda så går det bra ändå, vi tar gärna emot alla möjliga tips om Fernie och hur vi får säsongen där så bra som möjligt. Tipsa gärna om bra boende också och möt oss där den 28 december :)

Ses snart!
/Jessica och Karro

Fernie 2011/2012
kan tipsa om att höra ev er till Shannon som hyr ut lägenheter mellan backen och stan. fina lägenhter till bra pris om man är en 6 stycken, skicka ett pm så kan du få mailadress.

Senast ändrad:
Fernie 2011/2012
Är det någon som är i Fernie nu som kan bjuda på lite info? Hade ni fixat boende innan? Om inte, hur svårt är det att fixa på plats? Finns det några jobb kvar osv? Någon som har ledig sängplats i nått hus?

Jag är i Vancouver nu och har väl inte bestämt vilken ort det blir än. Men vad säger ni som är i Fernie? Är det värt att åka dit?

Fernie 2011/2012
Fernie 2011/2012
Än finns möjlight att få sällskap i era kollektiv!
Om kön slingrade sig lång för att bilda kollektiv med ovanstående Uppsala-tjejer, så kommer här en andra chans...

Vi är två 24-åriga tjejer från Uppsala respektive Luleå som far till Fernie den 26 januari för att åka skidor i 4 veckor. Flyg, liftkort och allt annat är fixat. Vi har ett rum reserverat i utkanten av stan, men skulle tycka att det vore roligare att bo lite närmre, lite större och lite fler. För övrigt inga övriga krav ;) Om någon av er vill dra ner kostnaderna på sitt boende genom att dela, så är detta chansen.

Vi har bott trångt och kollektivt förut, håller ordning på våra saker, uppskattar kaffe och sällskapsspel samt kommer att spendera all ljus tid i backen för att få bukt på den kanadensiska snön under våra skidor.

Höra gärna av dig/er om du har ett rum att hyra ut eller vill dela boende. Förmedla gärna våra kontaktuppgifter om du känner någon annan i Fernie som hyr ut rum.

Vi ses i snön!
Elin & Marit

Tillbaka
Topp