Fernie, BC, Canada.

St3fan

Ny medlem
Fernie, BC, Canada.
Tja!
Någon som har erfarenhet om detta ställe? Möjligtvis på väg dit nästa säsong i typ Januari. Tanken var att stanna ca. X (2-3) mån. Tips på förmånligt levande och liv etc. välkomna. Än så länge är vi på väg en kanske 10 pers.

Fernie, BC, Canada.
Jo, jag har bott i Fernie ett tag. Är ni så många som 10 kan det kanske bli klurigt att hitta bra boende. Har ni stålars att bränna finns det ju vandrarhem, men det kostar ju en del om man ska vara där i 3 månader. Vill man dela hus med någon ska man nog gärna vara ute i tid, gärna innan säsongen börjar. Raging Elk är annars ett bra vandrarhem med gratis pannkaksfrukost. Lätt att lifta till backen från.

Fernie, BC, Canada.
Det billigaste boendet för ett sådant stort sällskap är en villa. Tyvärr har jag inte några e-mailadresser att ge ut men det brukar gå att få tag på olika kontaktsidor. Att bo på "Elk" kommer att bli riktigt dyrt under en längre tid.

Fernie, BC, Canada.
Ok. Ett rum blir ju nog billigt... Vad om vi alla skulle sova på samma ställe då? E en lodge det ända alternativet?

Fernie, BC, Canada.
Inget ställe är perfekt, tyvärr. Inte heller Fernie. Vissa säsonger är bättre än andra. När jag var där (99/00) klagade många locals på att det var rätt dåligt, men jag fick helt klart min bästa åkning någonsin, även om det fanns veckor när det mest var isigt och regnigt. Den här vintern verkar ha varit uppriktigt kass. En väldigt bra sida om man vill kolla läget är http://far.redtree.com/. Men ska ni vara där såpass länge kan ni vara säkra på att få i alla fall några dagar med himmelskt puder. Glöm bara inte bort att andas...

Fernie, BC, Canada.
Jag vet dessvärre inte vad en villa går på. Vi (tre st) bodde i ett rum på en Lodge och det kostade 400 CAD/mån. Hyfsat pris då huset var nyrenoverat, hade stort kök, hot-tub mm. Men jag tror knappast att en villa är ens nära den summan. Det kan nog vara lite svårt att få tag på en bara.
I övrigt är Fernie ganska otroligt när det gäller snön. Bergen kan dock kännas väldigt begränsande när det inte har snöat men och andra sidan snöade det mycket och ofta förra vintern. Den här vintern verkar det vara lite sämre dock.
Det är bara att hoppas...

Tillbaka
Topp