Fernie/whistler

rocketman

Ny medlem
Fernie/whistler
tjena hade tänkt att dra till någon av ovanstående orter 2 veckor och har ingen koll alls på vad det kostar att leva i kanada så ni som vart där får gärna berätta hur mycket ni gjorde av med eller hur mycket ni hade med er osv..

tack på förhand

Senast ändrad:
Fernie/whistler
Generellt så är Whistler dyrare än Fernie då det är mer av en renodlad turistort.

Kommer inte ihåg exact vad luncherna kostade då det är typ 5-6 årsen jag var där men det var lite små dyrt men billigare än alperna.

I fernie äter du lunch med dricka för runt 10 CAD (ca 65 spänn) och på resturang för runt 150-200 spänn inkl öl (du can dock gå till den ukrainska mormorn och äta kåldolmar för typ 7 CAD).

Vad som är mycke billigare i kanada än hemma är maten i affären. Fernie är förmodligen något billigare där också. Som exempel så köper du ett kilo ryggbiff för runt 10-12 CAD.

Så om du lagar mycke egen mat så kommer det bli billigt. Jag räknar tillexempel inte mat i budgeten över huvudtaget då jag förra året i princip åt för samma peng som jag gör hemma, men då åt ute mer än jag gör hemma.
Tex

Fernie/whistler
Whistler är inte så överdrivet dyrt.. Lunch i backen är ca: 10-12$ vilket är helt ok!
Är du är en sån som bara äter burgare och liknanade kommer du billigt undan även ute, men ska du äta någon riktig mat på restaurang får du pynta upp en del. Minst 20$ för en middag med dryck. Eller snarare 25$...

Mat i affär är inte jättebilligt tycker jag inte, men åker du ut till tex: Nesters på väg mot alpine i Whistler hittar du billig köttfärs. Men i de vanliga affärerna i Whistler är det ca: 9$ för ett kg köttfärs. Ändå helt ok..

Fernie är säkerligen billigare på alla sätt.

Det du bör fråga dig är vad för sorts åkning du prioriterar och hur viktigt det är för dig att inte åka bredvid 10 andra personer. Whistler är grymt bra som allroundresort...Det finns allt och allt är bra. MEN med detta kommer FÖR mycket folk. Tyvärr skötte sig Intrawest/Fortress sådär med allt från parkshapning till pistning som ofta var en ren katastrof. Och när det är cement utanför pisterna vill man ha en ok att åka i.

Ska inte skriva för mycket men vet du vart du ska åka (Whistler) och inte är rädd för att gå upp tidigt för att vara först i kön ska du åka till Whistler. Men annars är nog Fernie ett bättre alternativ om du vill ha puder för pengarna.

Stay chilled!

Senast ändrad:
Fernie/whistler
Fördelen med Whistler är att om förhållandena inte är perfekta så får man ut bra mycke mer åkning där än i fernie samt att om man är en grupp som har lite olika preferenser så får alla ut mer...

Men Whistler är som Rydellen nämner nästa precis lika överbefolkat som alperna. Plus att orten är rätt mycke en vanlig skidort.

Fernie är mycke mer nord amerika. Liten "äkta" håla som fått turism men inte i jätte mängder. Mindre köer mindre system som är nichat. Väldigt vanligt just att nord amerikanska orterna nichar sig mot något.

Du får en mer "nord amerikansk skidupplevelse" av att åka till fernie. Whistler är som sagt väldigt mycke som att åka till alperna men en stor skillnad. Whistler är mycke trevligare. Kanadensarna är j-vla trevliga och säsongarna är mestadels kiwi och aussie. Så Kanada är ALLTID trevligare resa än alperna om man gillar en mer tillbaka lutad attityd.

En sak till att tänka på... fernie == buss/bil till liften... whistler == gå till liften... För om du åker till fernie så vill du INTE bo uppe i alpine resort...

Tex

Fernie/whistler
Ska boka whistler 2 veckor i vinter jag också. Är ute efter mest snö så vilken månad lämpar sig bäst om man även vill ha en skapligt behaglig temepratur ute också, Feb/mars? Sen har jag funderat på om man isstället skulle byta ut de 2 veckorna i whistler mot typ 4 veckor och kombinera whistler med fernie och banff, är det värt det eller har whistler så fruktansvärt mycket bättre åkning jämfört med banff och fernie när det gäller snömängd, fallhöjd och offpiståkning i allmänhet? Jag bryr mig inte nämnvärt om det är mysigt på orterna, vill bara ha bra offpiståkning, MYCKET snö och BRANT åkning för min snowboard.

Senast ändrad:
Fernie/whistler
2 veckor är en chansning. Vi skrattade en del åt de som kom dit i mitten av en torrperiod och betalat massa pengar. Dem åkte till Whistler för puder och fick STENHÅRDA pister i två veckor....haha. Men vill du ha snö och inget annat och ska till Whistler bör du faktiskt åka innan jul. Mycket mindre folk och OFTAST verkar det som har snön fallit ganska bra. Början av januari är ganska safe också... Senare på året är det mycket folk i Whistler och kan du inte åka tidigare kanske det är bättre i Fernie, Red mountain eller liknande. Whistler har en del smutt att bjuda på helt klart. Men snömässigt och med tanke på hur mycket folk det är vet jag inte om du kommer få ut bästa åkning där oavsett om det dumpar bra.
Have it!

Fernie/whistler
Det handlar en hel del om tur när snön kommer, men jag tror på rydellens spår att hyggligt tidigt på säsongen, Dec-Jan då det är som kallast och bäst chans att få fin snö, I whistler blir det inte så himla kallt. I varje fall inte när man jämför med svenska temperaturer på neråt -35 ibland. Så att sikta på årets kallaste perioder och du kanske till och med har sån tur att kvicksilvret letar sig ner under -15 då många frusna amerikaner väljer att stanna inne och slipp lite köer dessutom.

Det som kan vara jävligt är vinden när man står i kö och åker lift. Den tillsammans med sikten är betydligt större problem än kylan i sig.

Fernie/whistler
Hej,
jag och några killar hade tänk att säsonga i Kanada och märkte att det finns några olika säsongskort ett som bara gällde för Whistler och ett som gällde för Lake Louise, Fernie, Kimberley och Nakiska (RCR Super Pass). Det är första gången jag kommer att åka, så jag undrar om det är någon ide att "superpasset" eller om det är lika bra att hålla sig på ett berg. "superpasset" är fortfarande billigare än vad Whistlers sesongspass är.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp