Feta eller fetare lagg?

Feta eller fetare lagg?
Jobba i Schweiz eller se till att ha bra kontakter när det att gäller att köpa prylar så går det bra i alla fall så. Då köper man inget så dyrt så ;)

Och jag är ledig varje dag minst 5 timmar på dan så jag tappar inte så mycket skid tid. Man får använda tiden smart nu istället :P

Ingen aning hur mycket snö det brukar komma men mer än tillräckligt för eller senare så. Förra året kom det senare. Typ i feb. Var ett gäng alkolister som bodde i Engelberg fram tills dess så..

Feta eller fetare lagg?
Hmm inget svar angående sponsen. Antar att vi tar det via FRmail så vi inte får massa posers på halsen? ;)

Feta eller fetare lagg?
Spons grejor gör jag bara med Fredriksson så ;)cDu gillar ju inte breda skidor ändå så ;)

Feta eller fetare lagg?
Ja det är så sant. Kommer över så ska ni få prova riktiga skidor i alla fall...

Feta eller fetare lagg?
Nenne sa:
Nackdelen med pontoonerna är ju att man inte kan leka med dom! En renodlad Alaskaskida, eftersom i Alaksa behöver man fokusera på att ta sig ner för berget, inte göra små roliga fakielandningar här o var :)
Därför säger jag Atomic Thug, om vi nu ska vara så där überkillbreda :)
Hoppas mina Scratch BC me 98mm räcker i E-berg hehe, snabba o stabila är dom iaf!
Varför skulle man inte kunna göra fakilandningar med Pontoonerna? Funkar helt klart!( Var själv på plats när amrikanarna filmade lite i stuben och droppade en ca 7m klippa faki). Skämt o sido Pontoonerna är en grym skida som funkar hur grymt som helst på andra ställen än Alaska! Tillbaka till tråden.Tycker att du ska satsa på Ak:n och helst i 189cm har själv kört den under dom 3 senaste säsongerna. Det är en grymt lättåkt "feting" därför tror jag att du inte kommer att bli missnöjd med 189 + att om du skall åka till den gammla pärlan som ni skriver om så håller jag med Hasse, om att det behövs yta under laggen då de flesta åk är riktigt stora åk.(inte mycket skogsåkning) 179 kan väl också funka då du är ganska lätt, men.....

Feta eller fetare lagg?
Jag har inside info, så jag vet att han har beställt ett par AK 189cm :)
Oj, sa jag beställt? Va inte meningen att du skulle få höra det Hasse, vet hur det skär rakt igenom ditt hjärta :)

Angående Potoonerna, där ser man! Jag bara upplevde den som en renodlad åka rakt fram skida när jag titta på den, titta iofs inte så noga så. Men jag vet inte, för en glad amatör kanske det är lättare med fakielandningar med t ex AK? Det är ju ändå amerikanska proffs du reffar till :) Men som sagt, jag har inte åkt dom så jag håller mig neutral och frågande :)

Senast ändrad:
Feta eller fetare lagg?
Hasse har nog inte missat att jag är en av conrads groupies i vilket fall så, men men, man kan ju inte tycka exakt likadant hela tiden. Liberal som man e måste man ju tro på den fria marknaden. Tänk bara om man inte hade tull å skit på grejorna från USA, det hade varit fett me najsigt.

Ja som sagt, det blev 189 cm AK, tror inte det är något jag kommer behöva ångra. Kanske blir det ett par pontooner till nästa säsong, vad vet jag. Men är som sagt inte alltför duktig så AK:n ska nog duga alldeles utmärkt.

Btw, amerikaner är galna. Man kan inte göra saker som amerikaner gör, många grejor helt planlöst utan en tanke på att stompa. Skulle inte förvåna mig om de droppar fakie me splittail ;)

Edit: Fan Hasse, då är det du som kittar upp en i fortsättning för en billig slant ;)

Senast ändrad:
Feta eller fetare lagg?
Hasse. Nu får du fan lugna ner dig. Hårda skidor är för män, mjuka för gubbar och folk från södra delarna av det vackra Dalarna. Dom gamla B4:orna, 200 cm, det är the shit. Din åkning Hasse, är kanske inte som alla andras åkning.

Feta eller fetare lagg?
Jonsbert sa:
Hasse. Nu får du fan lugna ner dig. Hårda skidor är för män, mjuka för gubbar och folk från södra delarna av det vackra Dalarna. Dom gamla B4:orna, 200 cm, det är the shit. Din åkning Hasse, är kanske inte som alla andras åkning.
ojoj nu svingas det vilt :D Ska bli kul att se om Hasse svarar med en blåtira eller om han är man och kan ta påhoppet :P

Feta eller fetare lagg?
Ojoj mycket intressant! Ockockock Jonsbert, prepare yourself!

Edit: Tirst, blev bara en kort spydig kommentarsak.

Senast ändrad:
Feta eller fetare lagg?
Jag ville bara påpeka att ingen här är nåt jävla skidorakel, för sådana finns inte. De skidorna jag älskar är inte för alla (Hasse till exempel, skulle knappast tycka det är så kul med tvåmeters stenhårda skidor), precis på samma sätt som att en del av de skidorna Hasse gillar skulle vara helt jävla värdelösa för mig.

TESTA!

Sen går det ju alltid att råda till det ena eller det andra, en del skidor är ju erkänt "bra". Men utifrån "Jag väger XX och är XXX lång, åker en del. Vad ska jag ha?" går det inte att ge något bra svar. Det är liksom 100 faktorer till som spelar in.

Hasse, din rumpmas (nästan i alla fall). Åk mer skidor och häng mindre på internet. Då kanske vi gillar samma skidor en dag. ;)

Feta eller fetare lagg?
Får ju inte åka än mannen.. Men du kommer förbi mig i vinter hoppas jag.. Finns alltid plats för dig och Tstyle på era repotage resor ;) Eller för dig iaf...

Feta eller fetare lagg?
Men du åker ju inte när du får, det var det jag menade din gamla fulsurfare.

Jämför du mig med han en gång till, så dänger jag dig om jag drar förbi Andermatt i vinter.

Feta eller fetare lagg?
Signelinho sa:
Rydellen sa:
ojoj nu svingas det vilt :D Ska bli kul att se om Hasse svarar med en blåtira eller om han är man och kan ta påhoppet :P
Ska han peta honom i ögat med kryckan eller?
Hört talas om metaforer? Är det gips på foten kan man ju annars göra en "Sunes sommar", men akta så att det du sparkar på inte är utav betong ( pro-åkare ) :D :D

Feta eller fetare lagg?
Jonsbert sa:
Om man bor där jag bor (skåne, kristianstad) så är närmaste backe den anrika Vångabacken. Den öppnar v. 52, om det inte är för många +grader :) Åker man till alperna v. 48 blir det därför lite knixigt. Även om backen skulle öppna tidigare, ja då kommer problem två. Var i hela fridens namn ska man få tag på ett par skidor med bredare midja än 80mm i Kristianstad? Än värre fråga den snälla butiksperonalen om det är ok att teståka de fortfarande inplastade skidorna :) Sen blir det lite svårt att simulera pudersnö med konstsnö. Har du någon lösning är jag idel öra ;) Men fram till dess får man fråga några av skidoraklerna på freeride hähä.

Ahh, sunes sommar, denna fyrklöver bland de annars enklövriga svenska filmerna. Suck, vilka minnen. Någon annan än jag som kan alla repliker i hela filmen?

Feta eller fetare lagg?
Nenne sa:
Om man bor där jag bor (skåne, kristianstad) så är närmaste backe den anrika Vångabacken. Den öppnar v. 52, om det inte är för många +grader :) Åker man till alperna v. 48 blir det därför lite knixigt.
Testa skidor när du kommit ner till Alperna? Köp därefter.

För övrigt är Vångabacken grym (även om Lingonbacken är aningens bättre ;)

Senast ändrad:
Feta eller fetare lagg?
Måste tycka ett det känns bättre att ha med sig ett par skidor ner. Ett rimligt alternativ är dock att provåka kommande skidor i slutet av säsongen, låter inte det som en god idé?

Synd om mig så tog militärtjänsten bort min första säsong, därför föll denna idén som en sten. Sen finns ju inte alltid alla skidor att tillgå heller.

Ser inget fel i att gå på rekommendationer, speciellt inte när man har lite hum om vad man vill ha

Man måste faktist komma ihåg att vångabacken har två liftar, å det är ju faktiskt inte så illa. Frågor kvar kring denna eminenta backe, kika in på http://www.vangabacken.com/. Slutligen lite skryt: innehar detta årets banrekord på hillrollingen, vikken roligt firmafest det va ;).

/M

Feta eller fetare lagg?
Seth håller sig inte bara till Seth skidan. Han kör lite på pontoonen och maiden. Man kan dock se att ha åker runt på ak maiden lagg som helt klart är ponttons, detta beror på att designen inte var framtaen då! K2 gör inga special skidor åt sina teamåkare, detta bekräftas hela tiden av K2 och deras åkare. Inte som salomon där de går ut med att de producerar special skidor.

VAd jag vet

Feta eller fetare lagg?
ozthojvel sa:
Måste tycka ett det känns bättre att ha med sig ett par skidor ner. Ett rimligt alternativ är dock att provåka kommande skidor i slutet av säsongen, låter inte det som en god idé?
Ta med dina gamla skidor ner så har du nåt att åka på i början. Rekommendationer är bra som vägledning men precis som Jonsbert skrev är det inte förrän man testar som man verkligen vet.

ozthojvel sa:
Man måste faktist komma ihåg att vångabacken har två liftar, å det är ju faktiskt inte så illa.
Lingonbacken har tre ;)

Feta eller fetare lagg?
Peter_K sa:
Ta med dina gamla skidor ner så har du nåt att åka på i början. Rekommendationer är bra som vägledning men precis som Jonsbert skrev är det inte förrän man testar som man verkligen vet.
Man vi lever i ett sådant underbart land att när jag anlände hem efter min enda skidvecka förra säsongen kunde kränga iväg mina skidor på blocket dyrare än vad jag köpt dem. Känns om inte annat mer ekonomiskt att göra så ;)

Peter_K sa:
Lingonbacken har tre ;)
Att ha i minnet, vångabacken är dock den alp i sverige som är belägen längst söderut.

Har aldrig åkt ak:n, tror de kommer smiska bra iaf, provåkta eller inte :).

Feta eller fetare lagg?
Sent ute som alltid... Det verkar som om beslutet redan är taget. Jag har själv åkt med 179orna i tre säsonger i alla slags fören i Canada och Sverige.

Mitt argument då jag skaffade dom liksom nu är att ska man ha en skida (så länge man inte ska köra längd, park eller portar) så ska den vara allround. För mig har det aldrig visat sig vara något problem med mindre längd eftersom skidan är så bred som den är.

Roligare att ha en lite livligare och lättare skida som mer eller mindre har de fördelar som den längre har... Det är trots allt backcountry freestyle segmentet de ingår i och då borde man rimligtvis inte stirra sig blind på stabilitet, mittmontering och annat. Då ska man nog välja andra slags skidor.

Feta eller fetare lagg?
ozthojvel sa:
Att ha i minnet, vångabacken är dock den alp i sverige som är belägen längst söderut.
Att kalla Lingonbacken för alp är nog att ta i :) (i ärlighetens namn ska jag väl nämna att de tre liftarna är två rep-liftar och en knapplift)

AK:n blir säkert finfin. Jag testade förra årets Seth Vicious i våras i vårslask, mycket trevlig skida i de förhållandena.

Feta eller fetare lagg?
Då kickar ju vånga fett me sin ena ankarlift + en knapp ;) dessutom har de ju faktist en pistmaskin samt en del snökanoner.

Får väl passa på att tacka för hjälpen, hatten av för er som verkar veta vad ni sysslar med.

Feta eller fetare lagg?
Varför talar alla bara om Pontoonen?? Det finns många andra puderskidor med motsvarande idé (invert sidecut o camber) som ex DP Lotus serien eller Armadas ARG. Pontoonen ser ser oxå ut som en klownsko!

Men ingen av dessa konkurrerar enligt min mening med vanliga fetingar som AK, Seth, ANT osv, utan är bara ett komplement till dessa då förhållandena är extra bra. Om du skall köpa endast ett par fetingar kan du enligt min mening glömma Pontoonerna, speciellt om du vill ha Rando (Freeride +, eller Naxo21) monterade på dem.

Feta eller fetare lagg?
rakki: Kanske för den är bäst eller?? Har åkt på Spatulan och på Pontoonen och Pontonnen är lite mer allsidig än Spatulan. Dp Lotus 138 (lägg väl märke att det bara är den) och Armada ARG är ganska så identiska. Väntar på att få prova Lotus 138 i vinter när Glisseur kommer förbi. Och från säkra källor så vet jag att den som utvecklade DP Lotus var även med Shane och designade Spatulan. Alltså även ARG på långt håll ;) Och hela denna tråde nhandlade om vilka skidor Ozthojvel skulle välja och han valde rätt skida ändå. (om han inte kompleterar med ett par Pontoon i E-berg så)

Och som en gammal tråd kom fram till så behöver man riktigt många skidor för att klara sig en säsong så...

//Hasse

Feta eller fetare lagg?
ozthojvel sa:
Då kickar ju vånga fett me sin ena ankarlift + en knapp ;) dessutom har de ju faktist en pistmaskin samt en del snökanoner.
Glöm inte att det fanns en rail och ett hopp byggt på lastpallar förra året! Tror nog man hoppade runt 3-4meter om man tog lite fart iaf.

rakki sa:
Men ingen av dessa konkurrerar enligt min mening med vanliga fetingar som AK, Seth, ANT osv, utan är bara ett komplement till dessa då förhållandena är extra bra. Om du skall köpa endast ett par fetingar kan du enligt min mening glömma Pontoonerna, speciellt om du vill ha Rando (Freeride +, eller Naxo21) monterade på dem.
Precis så tänker jag med. Känns som att jag hellre har ett par skidor som funkar bra alltid, en ett par som funkar sjukt bra vid ett visst förhållande. Sen är det klart att det hade varit kul o ha ett par för dom dagarna. Men sen är det ju det här med det jobbiga i att släpa med sig många par skidor ner. Sen tillkommer kostnad för införskaffandet av desamma, och det gör ju sin bit med. Hur fungerar egentligen Pontoon när man faktiskt vill ha kul i pisten på väg till/från pistoffen?
Hasse sa:
Och hela denna tråde nhandlade om vilka skidor Ozthojvel skulle välja och han valde rätt skida ändå. (om han inte kompleterar med ett par Pontoon i E-berg så)
Tycker mer att vi har passerat "vilka skidor ska jag ha"-stadiet. Denna tråd är numera en intressant disukssion om huruvida 130mm i midja är en penisförlängare eller faktiskt gör nytta :)
Hasse sa:
Och som en gammal tråd kom fram till så behöver man riktigt många skidor för att klara sig en säsong så...
Många och många... Ett par för puder, ett par för park, och en jävla massa p-tex och valla :)

Feta eller fetare lagg?
Nenne sa:
Hasse sa:
Många och många... Ett par för puder, ett par för park, och en jävla massa p-tex och valla :)
>Pist= SL, GS, DH samt skicross lagg.

>OP= Ett par för alta (lotus 138), ett par för uppkört och stökigt (monster 103), ett par för bra dagar (pontoon, lotus 120), ett par för alaska (4frnt EHP 193), ett par touring (wailer 95), ett par allround (Maden ak 189), ett par för stenåkning i början säsongen (Dynastar Legend Pro) samt ett par för after-skin (Hendryx valfri modell;)

Glöm ej heller en uppsjö av längdskidor.

Feta eller fetare lagg?
Signelinho sa:
>Pist= SL, GS, DH samt skicross lagg.

>OP= Ett par för alta (lotus 138), ett par för uppkört och stökigt (monster 103), ett par för bra dagar (pontoon, lotus 120), ett par för alaska (4frnt EHP 193), ett par touring (wailer 95), ett par allround (Maden ak 189), ett par för stenåkning i början säsongen (Dynastar Legend Pro) samt ett par för after-skin (Hendryx valfri modell;)

Glöm ej heller en uppsjö av längdskidor.
Min vän, jag känner en bra psykolog som du kan få tala med. ;)

Feta eller fetare lagg?
Nej det blir minst tre par längd i vinter...

Vad After-ski?? Är aldrig där så...

Feta eller fetare lagg?
Hasse sa:
Jo. After-ski. Ett intressant fenomen i den svenska säsongarhjältens vardag. Det går till på följande: Du söker upp ditt favoritafterskihål, som du givetvis inte har eftersom du inte har besökt något, så du måste fråga en tysk turist om han känner till något. Givetvis talar han oförstålig tyska, helt olik den du lärde dig på högstadiet. Men du gissade att du fick med det viktigaste, vilket du inte fick då du märker att du har gått till en liten trästuga med plats för tio personer, och endast den tjocka damen bakom bardisken finns där. Hon ger dig en sur blick, alá "vi har inte öppnat än" och du upplever situationen tämligen hotfull och backar ut ur stugan igen. Då har du tur och faktiskt ser afterskin du var på jakt på, du hade bara missförstått höger och vänster, du trodde att han menade skiers right.
Du går in och beställer en öl, när du har kommit ungefär halvvägs genom glaset är klockan ungefär 17.00. Då har de så alltid populära "bar-bummarna" vaknat till liv efter gårdagens nattliga bestyr. Genast är den sköna ensamma baren du satt i och njöt av din öl översvämmad av 18åringa säsongare och 16åriga STSresenärer. Du går därifrån. Du dricker inte ens upp ölen.

Ungefär så har jag upplevt fenomenet afterski. Men alla tycker olika, jag tycker du ska prova!

Feta eller fetare lagg?
Johan_Ax sa:
Seth håller sig inte bara till Seth skidan. Han kör lite på pontoonen och maiden. Man kan dock se att ha åker runt på ak maiden lagg som helt klart är ponttons, detta beror på att designen inte var framtaen då! K2 gör inga special skidor åt sina teamåkare, detta bekräftas hela tiden av K2 och deras åkare.
Ja och nej skulle jag väl säga där. Har en polare som kör för K2 Telemark och flera av dom skidor han åkte på i vintras kan du helt klart inte hitta i butiken. Nu rör det sig väl egentligen mest om modifieringar på existerande modeller som t.ex. flex och extra tip och tail rocker. Han hade två olika varianter på Pontoon, en med rocker bak och fram, och en med bara fram. Likadant med Made'n AK (AK Enemy för att vara helt korrekt och anal). Så dom lagg Seth körde på kan faktiskt ha varit ett par AK men med extra mycket rocker. Det par som min polare har kört på har en löjligt uppböjd tip rocker, ser helt galet ut faktiskt. Så visst gör K2 en de specialmodeller för sitt team men det är inte i närheten av vad t.ex Salomon håller på med.

Hasse sa:
Yeah right! Och jag är James Bond...

Feta eller fetare lagg?
Oki då Glisseur. Jag är där ibland så... Vet att Bryce körde på en helt special beställd skida för han i vintras. Och kommer även göra det i vinter så.

//Hasse

Tillbaka
Topp