Fetare skidor?

pedor

Ny medlem
Fetare skidor?
Vintern kommer och är sugen på nya skidor, håller till i svenska fjäll som hemavan, riksgränsen och kittelfjäll.
Äger sen tidigare line prophet 90 187 cm men tycker att dom bär mig alldeles för dåligt.
Har kollat på salomom rocker 2, armada ak jj, völkl shiro, och framförallt rossingol super 7.
Super 7 känns väldigt aktuella med sina 195 cm när jag själv är 191cm och 95 kilo.
Nån som testat någon av ovanstående skidor?
Försöker att åka mest offpist skulle väl säga 80-20%.
Är tacksam för synpunkter och tips.
Mvh pm

Fetare skidor?
Jag har Extrem big Pen som jag är väldigt nöjd med, de funkar bra i pisten även om det är krävande att åka kortare svängar, riktigt bra isgrepp för en så bred skida. Den bär riktigt bra i lössnö även om mer taper vore att föredra de enstaka gångerna snön är riktigt lös och djup. De klarar också höga hastigheter utan att tappa stabilitet såvida du ligger åtm. lite på kant. Nackdelar skulle vara hög vikt, åtgången på valla och att det kan gå väl fort ibland men allt detta är vad som hör en fullstor skida till. Jag ligger på 185cm och 100 pannor och har 187cm längd på mina Big Pen

Fetare skidor?
Rocker 2 och JJ är inte helt olika varandra och Shiro är ganska lik Super 7 i beteendet. Däremot skiljer sig dessa två grupper hyfsat mycket från varandra. Rocker2 och JJ har en fet rocker fram och bak så du har inte jätte mycket skida i vid hårdare underlag. Väldigt lättsvängda skidor som du kan snurra kring en fjällbjörk.

Shiro och Super 7 har feta rocker men där har du en pintail på Super 7 och något som påminner om en pintail på Shiro. Lite annorlunda åkkännsla mot Rocker 2 samt JJ. Både Shiro och Super 7 är väldigt lätthanterliga skidor som jag anser har en mer allround funktion än vad Rocker 2 och JJ har. Shiro och Super 7 anser jag vara roligare vid hårdare underlag och de gånger du ska åka i pisten med dem.

Så tänk efter mer var du ska använda skidorna och hur du åker så hittar du nog fram till rätt lagg.

Fetare skidor?
Har sj ett par Rossignol Super S7or. Är i en liknande storlek som du, stor å stark ;) Vid första anblicken trodde jag att skidan skulle vara för stor och lång för att bemästra med sina 195 cm. Mitt betyg av de efter att ha testat de i både puder och pister är att de var mycket mer lättåkta än vad jag trott. självklart krävde de sin skidåkare men absolut inte omöjliga.
precis som Gazza1 sa så är rockern ganska så hög på de vilket gör att de fladdrar vid högre hastigheter på hårt underlag, motverka genom att kötta hårdare på kant ;)
Men slutbetyget är en grym skida som överraskade mig trots sin storlek, betydligt lättare och lekfullare än väntat.
Har även ett par till salu( kolla anonnser) om du är sugen!

Peace

Tillbaka
Topp