Sugen på nya skidor!

larefalk

Ny medlem
Sugen på nya skidor!
Jag börjar bli sugen på att införskaffa mig ett par nya skidor! Nuvarande skidor är k2 annex 98.
Jag åker först och främst offpist och till 95% av den åkningen sker i kittelfjäll. Jag har varit runt och kollat lite och hittat några som verkar vara intressant!
Project 100
Faction chapter 106
Rossingol soul 7
K2 marksman
Black crows atris
Samt head collective 105
Jag är 180 lång och ca 90 kilo för tillfället.
Jag är sugen på ett par roliga allmountainskidor / offpist skidor som även går att andvända för toppturer.
Är relativt duktig åkare och vill ha ett par skidor som passar därefter.
Alla tips, frågor och funderingar uppskattas!

Maxen99

Medlem
Sugen på nya skidor!
Vad är det du vill att dina nya skidor ska göra som dina nuvarande inte gör?

Sen tycker jag du ska stryka prodject 100, grym skida men det finns bättre skidor för offpisten. Av de andra skidorna har jag bara testat head laggen, de känns ganska lätta på foten och inte så svåråkta.

larefalk

Ny medlem
Sugen på nya skidor!

@Maxen99 Problemet med dem jag har är att dem är lite svårsvängda med i offpisten och går inte som jag vill där alla gånger. Sen hade jag velat ha snäppet bättre flyt när det väl kommer snö.
En lekfull skida för mindre dropp / hopp samt lättsvängda är väl något jag prioriterar, det är mina första riktiga offpistskidor jag köpte själv och hade inte prövat innan så litade på han som rekommenderade dem.

Senast ändrad:

Always-Sunny

Aktiv medlem
Sugen på nya skidor!
Det är väl typ platt tail på Annex, vilket isf gör att de sitter fast mer och kan orsaka att de blir svårsvängda.
QST 106 är lättsvängda, lätta och bör tåla hopp, testa dem om du får möjlighet.

unicorn_231

Ny medlem
Sugen på nya skidor!
Kolla in Cmd. Skis skida The It. Finns i två olika flex, The IT- Med bokpoppel kärna, väldigt rolig samt The IT-Stiff- med samma kärna men med titanal under foten och en bit fram i nosen samt ut i tailen för att få mer vridstyvhet och stabilitet. Den åker jag på, sjukt nöjd. Finns att testa på Skidsport i Åre och i sportshoppen i Hamra, Tänndalen.

Specs: 135-106-128

Vi har byggt dem skidorna för att passa alla svenska förhållanden som kan komma på tals.
Kolla in www.cmdskis.com .

The IT
- Lätt
- Rolig
- Stabil
- King

/Anton

Senast ändrad:

RWD

Aktiv medlem
Sugen på nya skidor!
Kan rekommendera Soul 7 HD som är en riktigt bra skida, (styvare än förra årets modell) och även fungerar riktigt bra i pisten.
Med din vikt kanske Super 7 HD skulle passa bättre (samma konstruktion som Soulen men bredare) för att få bättre flyt om det är riktigt djupt puder du prioriterar, men å andra sidan är det ju sällan de förhållandena i svenska fjällen.
Soul 7 finns tillriktigt bra pris på bl.a. Sport-conrad och Sport-bittl

Jag åkte tidigare på Line Sick day 110 som var en riktigt bra allroundskida som jag också kan rekommendera, låg vikt och liknande åkegenskaper som Soul 7.

Senast ändrad:

larefalk

Ny medlem
Sugen på nya skidor!

@RWD
Tanken är att ligga runt 80 till sommaren och stanna där! Sen råkade jag snegla på 2018's soul 7 och blev lite småförtjust i dem!
Sen dröjer det ett par år innan det blir riktigt puderåkning så jag behöver gå upp i bredd så för tillfället tror jag 106 duger gott och väl för mig!

OliverH

Ny medlem
Sugen på nya skidor!
Kan rekommendera ett par Icelantic Nomad 105! De funkar överallt på berget och kanske lite extra bra offpist då!

Det är en väldigt allsidig skida, bland annat relativt mjuk men ändå sjukt stabil, lättkontrollerad för sin bredd, så den funkar i Parken, pisten lika väl som offpist!

Har kört den i några år nu och är ruggigt nöjd med den! :)

Tip rocker 38cm / Tailrise 32cm, 2mm spann under foten.

Profil: 140-105-130

Du kan få tag på den här bland annat : http://skidad.com

/ Oliver Holmström

RWD

Aktiv medlem
Sugen på nya skidor!
larefalk sa:
@RWD
Tanken är att ligga runt 80 till sommaren och stanna där! Sen råkade jag snegla på 2018's soul 7 och blev lite småförtjust i dem!
Sen dröjer det ett par år innan det blir riktigt puderåkning så jag behöver gå upp i bredd så för tillfället tror jag 106 duger gott och väl för mig!
Tror inte du blir missnöjd med Soul 7 HD, köpte den själv utan att ha testat och är riktigt nöjd, väger knappa 80kg just nu och kör på 188cm. Den är ganska spänstig och stabil och går att trycka på bra i svängen och håller greppet i hela svängen. SD har kanske någon liten fördel i lössnö mot Soulen men det är marginellt. Soulen upplever jag å andra sidan aningen bättre i hårdare pist, men bara marginellt där med.
Line SD finns ju även i en 102 version, men 110 var inga problem att carva med i hård pist, bra bett trots sin bredd.

Atris är också en riktigt bra skida som jag endast har testat i uppkörd eftermiddagspist, men jag tycker nog att Soul 7 och SD 110 är aningen mer lättåkta.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp