Feting + Duke?

Heinz_p

Aktiv medlem
Feting + Duke?
Hej!

Planen är att inhandla en rejäl puderskida, runt 120mm midja. Eftersom jag tidigare gått med randoné och gillar tanken att dra på stighudarna och gå en sväng behöver jag lite tips och råd. Tanken är att kombinera fetingen med en Duke-bindning för att kunna göra mindre turetapper (alltså inga dagsetapper).

Så, hur fungerar tex en skida med full rocker och stighudar?
Någon som har erfarenhet av att gå med väldigt breda skidor? Givetvis är dem tyngre, men eftersom inga längre turer är planerade borde det funka eller?
Skulle exempelvis en Jahlove fungera?

Tack på förhand!

// Henke

Feting + Duke?
Kolla freeride TV 21, David går ju med goodha 114(som han för övrigt har duke på) och hudar uppför.
Det går väl bra?

Feting + Duke?
Inga problem alls att gå med 120+. Jag har Duke på ett par BigDaddys (125mm) och har inte reflekterat över att det känns brett när jag traskar. Det är ingen skillnad mot att gå med 95-skidor direkt, vilket jag har gjort tidigare.

Jämfört med 95mm och Trekkers är det klart smidigare med Duke och 125 i vilket fall.

Feting + Duke?
Ja, fast jag tror inte det ser mycket konstigare ut / är mycket värre än att gå med breda snöskor..

Kollade FRtv innan och det såg ut att gå helt ok. Frågan är bara hur det går med lite längre och bredare skidor i lite brantare offpist. Speciellt i vändningen vid sick-sack-gång, när skidan ska slängas runt.

Någon som har någon fundering gällande Rocker och stighudar? Eftersom spannet är omvänt så tvingas ju inte tip/tail att gå i snön, utan endast center av skidan är i kontakt. Detta gäller förutom vid gång i lite djupare puder.

Feting + Duke?
Har sj gått och åkt med Dukes på ett par EHP193. Den är iofs rätt rak 130-112-118. Så den funkar rätt bra att gå i isiga spår. Och den håller för bra hård åkning.

Feting + Duke?
Såg ett par dukes på ett par pontåner som hade fått gå småhajkar.

120 i midja är lurre.. Inte det roligaste om du ska på dagsturer som sagt... ciao

Tillbaka
Topp