Fettförbränning

• Trådstartare Trådstartare bifteksupernova
  • Start datum Start datum
B

bifteksupernova

Guest
Fettförbränning
Fråga:

Förlorar man fett utav att gå på gym, typ använda roddmaskinen och löpbandet och sånt? Och självklart inte proppa sig full med friterad ost.

Fettförbränning
Skiter björnen i skogen ??

japp nog kan du bränna fett om du gör rätt saker på ett gym,, men du kommer troligvis inte ner så mycket i vikt då du bygger muskler ist,,,

upp 1timme tidigare och på med snabbskorna och ut och gå / jogga..

Fettförbränning
Ja det gör du.
Det beror på vilken puls du uppnår, kroppen förbränner fett upp till en puls på ca 120-130.
När pulsen börjar komma över 130-140 börjar kroppen använda glukos som energikälla.

Senast ändrad:
Fettförbränning
Pipen sa:
upp 1timme tidigare och på med snabbskorna och ut och gå / jogga..
Japp, nu är jag jävligt kass på sånt här men vad jag hört så bränner kroppen först kalorier och sen fett därför ska man promenera 1 timme på morgonen innan frukost eftersom kroppen då inte har några kalorier att bränna utan då bränner fett istället. Rätt eller fel?

Fettförbränning
Gammal myt, har ingen betydelse om du promenerar på kvällen eller morgonen...

Fettförbränning
Fett förbränns vid "seg" träning, t.ex. gång/ åka på tur osv osv..

Kalorier är det du bränner först så för att bränna fett räcker det inte med att springa i typ 30 min..

Fettförbränning
felix sa:
Inte en gammal myt alls...
Det är bra att promenera, bättre på kvällen än inte alls men före frukost är bättre.
Att gå powerwalks när du har lägst blodsocker ger bästa resultat, då omvandlas fett till energi som kroppen kan använda, käkar man innan får man i sig socker som kroppen använder istället för att omvandla fettet.

Grundregeln vid träning för fettförbränning är ju att man skall ta ut mer energi än man stoppar in så alla de som unnar sig något extra efter träningen gör ju lite fel =)

Gå 45 minuter upp till en timma. Käka ofta, var tredje timma (när magen får jobba hålls förbränningen igång) men käka inte för mycket varje gång. Ta frukost, frukt, lunch, frukt, middag, kvällsmål...
Bra kost, vettig och regelbunden träning typ powerwalk är bra om man vill tappa vikt.
Vill man omvandla fett till muskler är gym bättre, dock ökar vikten, muskler väger mer än fett.

Fettförbränning
Pussss sa:
felix sa:
ironi?
Nope, ingen märkbar skillnad...

Även om du skulle förbränna någon kcal extra vid promenad före frukost, så förbränner du då mindre under resten av dagen. Fettoxidationen är alltså högre då, men det kommer under dagen gå jämnt med om du skulle tagit promenaden eller joggingturen på kvällen.

Thats it!

Sen ska du försöka hålla igång typ en timme eller så, för förbränningen kommer inte igång på allvar förens efter 20-30 minuter...

Sen finns det ju de som påstår att man förbränner bäst om man dricker en kopp kaffe innan, men hur det är med det har jag ingen aning för dricker inte kaffe!

Fettförbränning
kleverboi sa:
felix sa:
Inte en gammal myt alls...
Det är bra att promenera, bättre på kvällen än inte alls men före frukost är bättre.
Att gå powerwalks när du har lägst blodsocker ger bästa resultat, då omvandlas fett till energi som kroppen kan använda, käkar man innan får man i sig socker som kroppen använder istället för att omvandla fettet.

Grundregeln vid träning för fettförbränning är ju att man skall ta ut mer energi än man stoppar in så alla de som unnar sig något extra efter träningen gör ju lite fel =)

Gå 45 minuter upp till en timma. Käka ofta, var tredje timma (när magen får jobba hålls förbränningen igång) men käka inte för mycket varje gång. Ta frukost, frukt, lunch, frukt, middag, kvällsmål...
Bra kost, vettig och regelbunden träning typ powerwalk är bra om man vill tappa vikt.
Vill man omvandla fett till muskler är gym bättre, dock ökar vikten, muskler väger mer än fett.
så sant som de är sagt!

Fettförbränning
Finns bara ETT sätt att gå ned eller upp vikt vikt och det är kalioriintaget som tidigare nämnts. Äter du mindre än du förbrukar går du ned och vice versa.

Vad du sedan äter är av mindre betydelse men du måste ha fett, även om många inte fattar det. Du kan gå ned i vikt av att äta enbart smör, friterat, godis etc. Det viktiga är att du ligger på kalorimiuns. Dvs om du förbrukar 2500 och äter 1500 kcal ligger på du på 1000 kcal minus. Ett kg fett räknar man med innehåller 7000 kcal. Det betyder att du på en vecka med 1000 kcal minus varje dag kan tappa ett kg i veckan.

Glöm för i h-e inte proteinet om du inte vill tappa alla muskler också...

"Att gå powerwalks när du har lägst blodsocker ger bästa resultat, då omvandlas fett till energi som kroppen kan använda, käkar man innan får man i sig socker som kroppen använder istället för att omvandla fettet. "

Ursäkta... men det är rent bull! Du kan äta vad du vill, det hela handlar om att ligga på kaloriminus under längre period. Om du sedan lever på socker eller kyckling kvittar.
Om du sedan promenerar på morgonen, dagtid, kvällen, natten eller när din granne har diarré sperla ingen roll. Ungefär som att folk tror att man går upp genom att äta sent. Det beror snarare på att de redan fyllt sitt kaloribehov. Den sista mackan blir då överskott. Under natten behöver kroppen energi och protein för att kunna reparera sig!

Sedan kan du inte "omvandla" fett till muskler. Fett är fett och muskler är muskler. Du kan tappa fett och bygga muskler men inget annat.

Redigerat: Glömde svara på huvdfrågan. Nej, du blir inte av med fett genom att träna. Det handlar om dieten. Om du sedan tränar eller ligger på soffan kvittar så länge du ligger på kaloriminus.

Senast ändrad:
Fettförbränning
Kortfattat:

Lågintensiv träning under långa träningspass förbränner bra med fett. Gärna 90 minuter eller längre. Naturligtvis bränner du även fett om du håller en hög intensivitet, men risken är då att du inte orkar hålla på lika länge. Vid högre intensivitet prioriterar kroppen den energi som finns lagrad i din muskulatur medan lågintensiv träning så att säga prioriterar fettförbräninningen. På gym kan du lämpligtvis växla mellan cykel, löpband och roddmaskin för att få ihop ett pass. Glöm inte att dricka kontinuerligt så du orkar hela passet.

Och ... kosten har naturligtvis en avgörande betydelse ... se nedanstående länk:

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/vikt/article72870.ab

/MM

Senast ändrad:
Fettförbränning
Lika underhållande läsning som i alla andra träningstrådar. 90% utgörs av hobbyexperter som snackar bullcrap. Förmodligen samma 90% av alla män på sveriges gym med välpumpade överarmar, framåtroterade axlar och sugrörsben som anser att bänkpress och bisepscurl är ett komplett träningspass...

Diskussionen påminner emellanåt om den klassiska lumpen-pittmätningen som oftast uppstår på fester...

Själv har jag besparat mig alla myter, förståsigpåarsnubbar på gymmet, kvällstidningsmetoder (inget ont om ditt föredömliga inlägg MM), stenåldersmetoder och övrigt skitsnack.
Jag gick helt enkelt till gymmet och bad att få träffa en egen tränare som lägger upp min träning efter mina önskemål. Det är inte så farligt dyrt, ungefär som att gå till frisören, och det ger både enormt roligare träning samtidigt som det ger markant bättre resultat.

Senast ändrad:
Fettförbränning
Efter att ha läst den här tråden tror jag det är bra om vi helt tar bort denna forumsdel, som Nojlas påtalar finns det säkert "90% bullcrap" i den. Bättre att inte sprida sådan desinformation vidare för allas bästa. Att folk går runt med konstiga idéer är en sak men vi kan väl låta bli att sprida dem?

"först kalorier och sen fett " detta t ex fick stå emotsagt av de flesta inläggen...

Fettförbränning
Just det en sak till, människor som pratar viktminskning vet inte överhuvudtaget vad de pratar om.
Vikt är hur mycket vågen visar när man står på den , säger inget om kroppsform , styrka, hälsa osv.
Vill man fixa bilen talar man med en bilmek, men när det gäller egna kroppen då lyssnar man på gamla myter, kvällstidningar och kompisar...

Fettförbränning
Lyssna på Nojlas!
Dessa råd brukar jag ge de som ska ner i vikt inför match:

Enkla kostråd
Gå ner i vikt? Dra ner på fett, socker och snabba kolhydrater. Öka på proteinet och fibrerna. Minska på kalorierna, ät regelbundet, ät frukost, öka på kondionsträningen och styrketräningen.

Var inte rädd för att äta fett, men välj nyttiga fettkällor som fisk, nötter och olivolja istället för dåliga fettkällor som ost, fläsk och smör.

Ät inte för lite eller för sällan! Det gör dig bara svag och hungrig. Det du vill är att hålla blodsockernivån så jämn som möjligt. Då mår man bäst och kroppen lagrar mindre fett. Ät dina måltider med ungefär 3 h mellanrum.

Ät snart efter träningen. Det är bra om du får i dig protein och kolhydrater inom c:a ½ h efter träningen. Själv dricker jag ofta en gainer innan jag påbörjar stretchingen. Men även snabba kolhydrater i form av vitt bröd, och proteiner i form av skinka funkar bra.

Ät proteinrik mat med låg fetthalt. Protein ökar förbränningen och ger byggstenar till ökad muskelmassa. (Muskler ökar förbränningen)

Havregrynsgröt är en klassiskt god och nyttig frukost. :)

Välj mat med lågt glykemiskt index vid alla tillfällen förutom precis efter träningen.

Träna aldrig på fastande mage (undantag: morgonpromenader) Om du går till gymmet och kör styrka utan att ha ätit ordentligt så kommer du att bli svag och dina resultat kommer att utebli.

Ät onyttigheter en dag i veckan om du vill det. Gillar du pizza, läsk, och godis så ät det under denna dag. Men ät med måtta!

Om du slutar äta sötsaker så kommer du att känna vilka naturliga råvaror som är söta, och de kommer att smaka godare. När du sen smakar sötsaker igen så kommer de att smaka sliskiga och artificiella.

Kostförslag

07:00 Frukost: Havregrynsgröt (skippa sockret!), smörgås av grovt bröd, skinka, kaffe.
Alternativ frukost: Ta en drink MRP (ex. Dalblads PHARMA DIET)
09:30 Mellanmål: ½ burk keso med lite nötter (ex. Valio cottage cheese) + en frukt
12:00 Lunch: Mindre kolhydrater och mer protein och fibrer + en massa grönsaker
14:30 Mellanmål: En skiva grovt bröd med kesella + skinka och paprika.
17:30 Middag: Se lunch
19:00 Träning, efter träningen: En gainomax eller något liknande
21:30 Kvällsmål: Omelett, svamp, paprika skinka, en näve nötter (inga kolisar).
Skippa allt socker och all skitmat!!!

Portionsstorlekar
Dela upp tallriken:
1/3 med protein: kyckling, fisk, bönor ibland gris eller kokött (skippa korv och helfabrikat)
1/3 med kolhydrater: ex. råris, bulgur, potatis eller fiberpasta)
1/3 med grönsaker
Du behöver inte äta dig proppmätt eftersom du skall käka ingen på 2,5-3h…

Träning
Jag tror stenhårt på hård och intensiv träning! Lågpulsaktiviteter i gymmet är många gånger en ursäkt för lathet och att slippa köra hårt... Helkroppsövningar, intervallträning, superset osv. har funkat för alla jag hjälpt....

Morgonprommisar utan att käka är i mina ögon till för byggare som pga. sin muskelmassa inte kan löpträna, spinna osv... eller bara för att de är på roids och inte vill att hjärtat ska växa som satan... Men det är mina 5c...

Fettförbränning
LoBoMan:
Hälsomässigt bör man inte försöka nå en matchvikt heller, bättre att hålla samma form hela tiden än att "gå ner inför". Kan man inte tävla i "sin egen" får man gå upp till den som passar en.
Jag har diskuterat just detta med Bosöns finest på området och har stor erfarenhet inom kampsport där fokus har varit stor just på viktnedgång inför match (Taekwondo). Enligt de som forskar i detta (och enligt min egen erfarenhet) är det totalt förkastligt att gå ner även för en match. Jag vet att så har folk hållit på i alla tider men det är inte samma som att det är rätt.

Fettförbränning
Efter egen erfarenhet kan jag instämma med LoBoMan, lågintensiv träning ger inte samma resultat som högintensiv, oavsett träningssätt.

Gällande förbränningen så är ytterst viktigt att underhålla kroppen även på vilodagarna, dvs. samma mängd mat för maximal återhämtning.

Vill man bygga muskler så är ett överskott på ca. 500 kcal/dag brukligt.

Om man vill uppnå lite snabbare resultat rekomenderar jag att inte äta något efter middagen, ungefär fyra timmar innan man lägger sig.

Viktminskning och muskeltillväxt för någon som har några extra kilon går hand i hand, ju mer muskler destå högre förbränning.

Jag kan rekomendera boken "Maximal muskeltillväxt", väldigt enkel och bra bok om anatomi, träning och kost.

Fettförbränning
Ehhh, ni som skriver att man bränner kalorier först och sedan fett. Vadfan menar ni?
Kalorier=mått på energi
Fett=energikälla

edit: Att länka till AB när det handlar om att gå ner i vikt känns lite fel. Dom publicerar ju minst en ny mirakelbantningskur i veckan.
Bildtexten från den länkade artikeln: "skippa smöret och träna i stället - så förbränner du fett!". Oj, snacka om nyheter alltså. Förbränner man fett om man tränar? Eller har dom kommit fram till att fettförbränningen ökar om man inte äter smör? Revolutionerande!

Senast ändrad:
Fettförbränning
n0bl sa:
Efter egen erfarenhet kan jag instämma med LoBoMan, lågintensiv träning ger inte samma resultat som högintensiv, oavsett träningssätt.
vi blandar ihop begreppen lite nu, lågintensiv träning prioriterar fett som bränslekälla men det är självklart inte samma som att man förlorar mest vikt så. Viktnedgång säger inget om vad som försvunnit. Styrketträning bränner också fett men är värdelöst för viktnedgång eftersom du bygger upp ny (tung) muskelmassa,

SNÄLLA STÄNG NER DENNA FORUMSDEL!!!!!!!

Fettförbränning
Kan vi inte bara lägga in en disclaimer istället för att stänga ner. Folk kan väl få diskutera ändå? Vi har ju politiska diskussioner i landet utan att det finns några "sanningar" Bara låta alla vara källkritiska...

När det gäller förbränning så har det mesta sagts men ingen som tänkt på det faktum att på lång sikt så är en förbättrad kondition det bästa som finns. Du får en högre grundförbränning och förbränningen varje gång du anstränger dig blir högre. JAg har själv under hösten gjort av med en hel del fett genom att utgå från teorin som beskrivs ovan, nämligen äta mindre. Samtidigt har jag även kört ganska hård konditionsträning med slutresultat att jag klarar att åka skidor hårdare men har dessutom gjort av med massa fett. Jag har inte gått några som helst morronpromenader, bara löpning varvat 5-10 km, badminton och innebandy.

Fettförbränning
Tror allt detta med kundskap och "dom sa ju på forumet" kan få en att tappa suget att försöka bara för att det är helt olika för alla människor..

lågintensivt är bra i början för att komma igång,, sen efter ett tag då kroppen lärt sig och behöver tyngre motstånd så kan man börja jogga/gå /jogga.. efter det så är det löpning och börja träna styrka..

äta efter att man själv blir mättad och slipper gå hungrig och utan energi.. men man kan ju sluta äta chips, dricka dricka och godis,, och annars äta som vanligt med MAT..

sen att man inte ger upp utan kommer ut varje dag och att man inte försöker följa vad man ska äta träna mm. det ska vara skönt att träna och röra på sig..

Senast ändrad:
Fettförbränning
OskarHolmblad sa:
Allt gällande kaloriteorin har du fått rätt på men jag är skeptisk till det att du inte förbränner mer på fastande mage. Om du äter innan du tränar har du fyllt på glykogennivåerna i musklerna och således används detta först, innan fettet på kroppen förbränns. Om du däremot tränar på fastande mage ( vilket är sjukt jobbigt) tar kroppen av fettreserverna som energikälla, du förbränner alltså fett. Att dricka en kopp kaffe innan ger pga koffeinet en ytterst liten, knappt märkbar, förbränningsökning.

Ingen dietist som kan komma in och styra och ställa? Jag tror stenhårt på följande, det är vad jag har lärt mig via böcker.
Det är klart att du just under den korta tiden kommer ligga på kaloriminus men om du sedan under dagen lägger dig på kaloriplus spelar det ingen roll. Det spelar ingen roll vad du förbränner, befintligt fett eller nyligen intagna kalorier. Det är kaloriminus över tid som räknas.

Jag får väl inte rkommendera något annat forum? Finns ett stort träningsforum som börjar på K... där en skribent med snart 50 000 inlägg, en näringsfysilog, bidrar med sin enorma kunskap.

Senast ändrad:
Fettförbränning
gurra69 sa:
Jag får väl inte rkommendera något annat forum? Finns ett stort träningsforum som börjar på K... där en skribent med snart 50 000 inlägg, en näringsfysilog, bidrar med sin enorma kunskap.
Klart du får rekomendera andra forum. Göre nu så grabben kanske kan gå ner några kilo.

Fettförbränning
Fett är ju dessutom ganska lågeffektivt bränsle så kroppen kommer ju inte gärna ta av depåerna ens vid fastande mage. För att hålla en effektiv och jämn förbränning behöver du ju , som sagts tidigare, äta ofta och lite...

Men det är klart svälter du dig i en vecka så lär du bli av med en del fett, musklerna du hade också dock...

Sen vet jag inte hur sanningshalten ser ut i detta men förr pratade man iaf om att om man väntade för länge med att äta så ställde kroppen in sig på svält och på grund av det lagrar allt fett den kan när man sen väl äter...

Fettförbränning
Ibland blir man nästan mörkrädd av alla korkade myter. Här finns uppenbarligen många konstiga idéer. Ex.vis att man bara bränner fett upp till en viss puls?!?

Det är ju så att ju högre intensitet du har när du tränar desto fler kalorier förbränner du. Grejen är att vid träning på lägre intensitet så förbränner du en större ANDEL fett och färre kolhydrater än vid högre intensitet. Men eftersom du förbränner mer vid hårdare träning så blir du av med mer fett vid konditionsträning än vid ex.vis promenader.

Om det inte är kondition du är ute efter att träna utan bara bli av med fett så ärr morgonpromenader att föredra. Att promenera på morgonen är enligt studier 20% effektivare än att gå på kvällen. Detta beror på att mängden glykogen i kroppen är väldigt låg på morgonen eftersom det var relativt länge sedan du åt ditt senaste mål, givetvis ska du inte käkat några nattmackor då...

Samma effekt får du efter ett gympass då du tömt glykogendepåerna. Så deet är definitivt bättre att köra fettförbränning på morgonen eller efter ett pass på gymmet!

/personlig tränare

Fettförbränning
balanselius sa:
LoBoMan:
Hälsomässigt bör man inte försöka nå en matchvikt heller, bättre att hålla samma form hela tiden än att "gå ner inför". Kan man inte tävla i "sin egen" får man gå upp till den som passar en.
Jag har diskuterat just detta med Bosöns finest på området och har stor erfarenhet inom kampsport där fokus har varit stor just på viktnedgång inför match (Taekwondo). Enligt de som forskar i detta (och enligt min egen erfarenhet) är det totalt förkastligt att gå ner även för en match. Jag vet att så har folk hållit på i alla tider men det är inte samma som att det är rätt.
Jag håller verkligen med om att en långsiktig livstilsförändring och på sätt förlora fettet är att föredra!!! Att banta sönder sig är fan livsfarligt och hoppas att jag inte gav det intrycket i mitt inlägg utan att jag beskrev en mer långsiktig plan... En sund viktnergång som håller över tid är ca 0,5kg i veckan...

Sedan är det väl så att högintensiv träning ger en förhöjd förbränning över längre tid (upp till 24h) medan lågintensiv bara "bränner" den tid man kör?

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp