Filter för svart-vitt?

Henko

Ny medlem
Filter för svart-vitt?
Tjena. jag har hört att man ska använda rödfilter för att framhäva molnformationer när det är lite molnigt. Jag tänkte plåta lite under vintern så det vore schysst om nån med lite erfarenhet på området kunde dela med sig av sin expertis. När är det bra att använda filter och när bör man låta bli? Andra tips för att fota åkarbilder med vanligt 35-70 glugg vore också bra.

Filter för svart-vitt?
Jag skulle vilja tipsa om ett pol-filter! Det är ett grått filter som man kan skruva på och få olika effekt! Man kan se direkt i sökaren hur det blir(på ett ungefär i alla fall!) Man kan bland annat framhäva moln med det men även ta bort reflexer i fönsterglas. Väldigt användbart till mycket. Man ska helst ha en kamera med möjlighet för manuell exponering då mätaren (och autofocus) inte alltid fungerar. Finns olika dyra filter, men jag tror att man lungt kan köpa en billig variant, det är de jag har =)

Rödfilter har jag inte direkt prövat tyvärr...

Filter för svart-vitt?
jag fick tips om att använda ett gulfilter om jag ville fota skidåkning/snö. himlen blir inte fullt så mörk som med ett rödfilter
tror jag. men molnen ska bli vita o fina.

Tillbaka
Topp