Final cut express

Felixus

Medlem
Final cut express
Hej! Har nu gett mej in på lite mer avancerat redigeringsprogram. Innan använde jag mej utan Imovie men nu tänkte jag ge mej på Final cut express.

En liten fundering om format, kan man inte redigera .MTS klipp i final cut? Eller måste jag konvertera mina klipp till ex .MOV?

Vart kan man hitta bra tutorials och tips/grunder?(Hittar inga bra på youtube)

Vilka inställningar bör man ha?

Tack!

Final cut express
ja du måste konvertera, jag har bara använt FCP men antar att det är samma, stoppa i ditt minneskort eller koppla kameran och använd log and transfer funktionen så väljer du ut vilka klipp och vilka delar av klippen du vill ha och sen batchkonverterar den alltihop till prores eller AIC eller nåt liknande redigeringscodec.

Det finns hur mycket som helst på youtube, vimeo och google mitt tips är att skita i kompletta guider utan sök på FCE och det du har problem med. Så här till exempel Så lär du dig efterhand. Det svåra är väl att hitta vad det du söker efter kallas.

Lycka till

Final cut express
BILD!
Varför blir det dom röda varningarna när jag försöker göra om dom? Gör jag i fel format? Klippen kommer inte upp i Klipprutan dit de ska.

Senast ändrad:
Final cut express
vad betyder de röda varningarna? vad står det om du trycker på dem? Prova att använda AIC som codec jag läste nånstans att om du väljer Plain Stereo för ljudet så fungerar det. prova dig fram, jag vet att jag hade problem ibland som bara försvann och så funkade bara jag provade igen.

Esundberg: ja det fungerar bra. timelinen justeras efter det första klippet du lägger in.

Final cut express
karln sa:
vad betyder de röda varningarna? vad står det om du trycker på dem? Prova att använda AIC som codec jag läste nånstans att om du väljer Plain Stereo för ljudet så fungerar det. prova dig fram, jag vet att jag hade problem ibland som bara försvann och så funkade bara jag provade igen.

Esundberg: ja det fungerar bra. timelinen justeras efter det första klippet du lägger in.
Hur byter man codec? är inte så bra på sånt.

Final cut express
Kolla runt bland inställningarna för log and transfer, kolla videos på youtube, kolla apple, finns hur mycket info som helst bara att prova sig fram.

Verkar som att det är många som löser det med att ändra ljudet till plain stereo.

Tillbaka
Topp