IMovie eller Final Cut?

Ripan1997

Ny medlem
IMovie eller Final Cut?
IMovie eller Final Cut?
Jag har just nu IMovie 11 men tycker att det finns lite för lite redigeringsmöjligheter i programmet. Är det värt att uppgradera till final cut för 1500kr? skulle isåfall köpa express. jag gör ca 4-5 skidfilmer per säsong. tacksam för svar och vad det är för skillnader på de båda programmen. (kör med en MacBook Pro 4GB RAM minne)

Har hört att det ska komma en ny version av final Cut, Final Cut X i juni, är det värt att vänta? det skulle kosta 299 Dollar. http://macworld.idg.se/2.1038/1.379719/apple-visar-upp-final-cut-pro-x

IMovie eller Final Cut?
om du vill bli bättre borde du uppgradera eftersom imovie inte klarar riktigt allt som man kan behöva.

men final cut x ingen aning kan vara om det är ngn stor ändring men om inte så spelar det ingen större roll.

IMovie eller Final Cut?
Om du inte behöver ha ditt redigeringsprogram idag så kommer det vara värt att vänta på. Sen får vi se vad priset i Sverige kommer att hamna på.

Om du tycker det är roligt att redigera och skulle jag absolut gå över till något annat program än iMovie. Om det är Final Cut eller Premiere för Mac spelar nog mindre roll. Du kommer hur som helst få mycket bättre videoredigering och ljudhantering.

IMovie eller Final Cut?
Kan säga att FCP X kommer vara otroligt värt att vänta på. Och till det priset (om det nu landar på samma i Sverige) är ju helt otroligt!

IMovie eller Final Cut?
Vi kan nog utgå från att priset för Final Cut Pro X kommer att bli del dyrare i Sverige. Speciellt som det rekommenderade priset i dollar även i USA inte är inklusive moms. Tyvärr ligger priset precis över den nivån som gör att du slipper moms och tullavgift om du beställer det från utlandet.
Men om det i princip är samma innehåll som dagens FCP Studio så är det absolut vara värt pengarna och väntan. Å andra sidan kommer troligen en hel del FCP Xpress och Studio reas ut när X kommer.
Spelar idag inte någon större roll vad du använder för redigeringsprogram. När det gäller pro-versionerna av FCP, Avid och Premier. Alla har de sina för- repektive nackdelar. Om du bara ska ha det till egna hobbyprojekt och gör ca 4 filmer per år så välj efter vad du har råd med. Men som sagt var, om du inte behöver det nu så vänta ett tag tills FCP X kommer och se vad som även händer prismässigt med övriga FCP versioner och andra redigeringsprogram.

IMovie eller Final Cut?
Nu har då Final Cut X släppts. Det kan väl i bästa fall kallas för iMovie Pro. När man läser vad som går att göra och hur kompatibelt det är med redan etablerade standarder inom redigering så kan man lugnt säga att inte vänder sig till proffsanvändarna. För dom på freeride som har högre ambitioner. Och kanske till och med ser en framtida karriär inom film och videoredigering. Så skulle jag i dagsläget inte alls rekommendera Final Cut X. Bättre då att avvakta ytterligare för att se hur utvecklingen går. Som det är idag skulle jag istället rekommendera Final Cut Express eller Premiere om man inte vill lägga ut pengarna på en full licens av Final Cut Studio HD.

IMovie eller Final Cut?
John_Te sa:
Nu har då Final Cut X släppts. Det kan väl i bästa fall kallas för iMovie Pro. När man läser vad som går att göra och hur kompatibelt det är med redan etablerade standarder inom redigering så kan man lugnt säga att inte vänder sig till proffsanvändarna. För dom på freeride som har högre ambitioner. Och kanske till och med ser en framtida karriär inom film och videoredigering. Så skulle jag i dagsläget inte alls rekommendera Final Cut X. Bättre då att avvakta ytterligare för att se hur utvecklingen går. Som det är idag skulle jag istället rekommendera Final Cut Express eller Premiere om man inte vill lägga ut pengarna på en full licens av Final Cut Studio HD.
Word! Har själv Final Cut Pro och tycker de är mycket bättre än X

IMovie eller Final Cut?
Fabianomne sa:
John_Te sa:
Så du har redan testat final cut X? säg mej, hur är första intrycket?

IMovie eller Final Cut?
Annars an man ladda ner Final Cut Pro 7 helt utan problem på ca 5min :) Sök bara på youtube " Hot to get final cut pro for free " man behöver ingen serial code generator.

IMovie eller Final Cut?
Fabianomne sa:
John_Te sa:
Vad är det som saknas i Final Cut X? Ska kanske tillägga att jag inte använt Final Cut Pro tidigare.

Hittade denna länk som tar upp några saker:
http://9to5mac.com/2011/06/21/final-cut-pro-x-notes-some-mac-pros-not-burly-enough-first-reviews-up/
"No support for previous FCP project files. No support for output for tape (used in TV companies) no support for EDL and no support for XML. "
Känns inte som dessa är nödvändiga för mig eller har jag missat något?

Hittade även även ett videoklipp Final Cut Pro X Hands On First Look:

IMovie eller Final Cut?

@johan

Nej om man inte ska jobba med Final Cut professionell och bara ska sitta med sina egna edits och exportera ut en quicktime som man sedan laddar upp på Youtube så klarar man sig utan det. For oss som använder FCP och liknande program dagligen i våra jobb är det tyvärr ett jättestort kliv bakåt.

IMovie eller Final Cut?
Felixus sa:
Fabianomne sa:
John_Te sa:
JAG själv har inte testat de, men känner dock folk som vet mycket om de osvosvosv och dom har i princip berättat om hela programmet...

IMovie eller Final Cut?
Jag tycker det verkar grymt! Final Cut Express är så tråkigt, fult och krångligt att jobba med, FC X ser ju i alla fall trevligt ut, och är det enkelt att hantera som iMovie, men betydligt kraftfullare så är det ju bara bra.
FC X ska testas så fort jag får tillfälle :) (Vilket enligt mina egna källor är om några timmar)..

Ollebolle1g sa:
Men kom inte här och trolla också. Vegas är ju bara en jävla odesignad blobb och knappar och krångel. Dessutom är det enbart till PC så är ju ganska irrelevant att ta upp det i en tråd som handlar om apps till OSX..

Senast ändrad:
IMovie eller Final Cut?
Fabianomne sa:
Felixus sa:
Fabianomne sa:
JAG själv har inte testat de, men känner dock folk som vet mycket om de osvosvosv och dom har i princip berättat om hela programmet...
Det släpptes igår. Då måste dom ha lärt sig det helt omskrivna programmet fort.

IMovie eller Final Cut?
Nu har jag klippt en edit i Final Cut Pro X och kan väll göra ett litet uttalande.
Börjar med min bakgrund inom redigering:
Köpte en GoPro och började klippa i iMovie för lite mer än ett år sedan. Har efter det filmat med systemkameror också, och lärt mig Final Cut Express och även testat Adobe Premiere. Gjorde några edits i FCE, men ledsnade på att det tog sån tid allting, så gick tillbaka till iMovie för att göra några filmer från klassens resor under säsongen.
Har ju känts väldigt begränsat, men har heller inte orkat med FCE.
FCPX är ju alltså den givna uppgraderingen för mig som glad amatör, och jag är mind blown! Det agerar som iMovie, men har betydligt mer kraft. Det var precis vad jag behövde för att gå vidare i mitt redigerande, och jag kan ju tänka mig att jag med dom här referenserna ingår i den målgrupp amatörredigerare som kommer uppskatta applikationen, till skillnad från proffsredigerare som använder FCP7.

Nu har jag förmodligen bara skrapat på toppen av vad man kan göra med det här programmet, men jag diggar funktionerna "Audition" och "Compund Clip" grymt mycket. Den magnetiska tidslinjen är också klockren, allt går smidigt och enkelt och att slippa den sega importen i iMovie, och den icke automatiska renderingen i FCE är helt underbart..
Alla kortkommandon är enkla och är man van vid att jobba med kortkommandon så lär man sig nästan direkt.
Det enda jag ska göra nu är att skaffa Motion, för den inbyggda grafiken som finns i FCPX är typ direkt tagen ur iMovie, och det är ju ganska tråkigt..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp